کد خبر: ۲۷۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۵

گمانه‌زنی‌ها از عامل حمله به نفتکش ایرانی

صبح روز گذشته انفجار در بدنه یک فروند نفتکش ایرانی در 60 مایلی (110 کیلومتری) بندر جده عربستان موجب شد اخبار و گمانه زنی های متفاوتی درباره جزئیات و عوامل این حادثه روی خروجی رسانه ها قرار بگیرد.
براساس گزارش رسانه ها، در جریان این حادثه دومخزن اصلی نفتکش ایرانی «Sabiti» که متعلق به شرکت نفتکش ملی است دچار انفجار و بخشی از نفت آن به دریای سرخ وارد شد. البته درحالی که کسی به کمک این کشتی نرفته بود، کارکنان و متخصصان این کشتی توانستند جلوی خروج نفت را بگیرند. این نفتکش که حامل یک میلیون بشکه نفت بود، پس از این اتفاق با تغییر مسیر به سوی خلیج فارس به راه افتاده است.

آسیب دیدگی اندک نفتکش ایرانی

متعاقب این حادثه برخی از تحلیل گران از احتمال تروریستی بودن این انفجار خبر دادند. روابط عمومی شرکت ملی نفتکش هم با تأیید خبر انفجار نفتکش «Sabiti» «احتمال اصابت دو موشک در ساعت های 5 و 5:20 صبح» به نفتکش را مطرح کرد. در اطلاعیه بعدی این شرکت، درباره جزئیات این حادثه تأکید شده که هنوز منشأ این حملات مشخص نشده و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد. وب سایت رادیو اروپای آزاد هم به نقل از پرس تی وی ادعا کرد که یک مقام مسئول ایرانی این گمانه را مطرح کرده که «Sabiti» از خاک عربستان هدف اصابت موشک قرار گرفته است. با این حال شرکت نفتکش در اطلاعیه ای، ادعای اصابت موشک از خاک عربستان را تکذیب کرد. براساس اطلاعیه دیگر شرکت ملی نفتکش همه کارکنان کشتی سالم و در وضعیت ایمن هستند و کشتی نیز در وضعیت باثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است. 
در این اطلاعیه آمده است: این سانحه آسیب دیدگی در مخازن ۱ و ۲ در قسمت سمت راست کشتی به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه کشتی ایجاد کرده است. این شرکت تأکید کرد که کشتی سابیتی دچار حریق هم نشده و برخی تصاویر منتشرشده از یک کشتی درحال سوختن مربوط به این کشتی ایرانی نیست و نفتکش در حال حرکت به سمت آب های خلیج فارس است. سردشتی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش هم در گفت و گو با العالم ضمن اشاره به این که جلوی نشت نفت به دریا گرفته شده، گفت: هیچ طرفی، هیچ کمکی به نفتکش آسیب دیده ایران در دریای سرخ نکرده است.

شایعات درباره عامل حمله به نفتکش ایرانی

اما درحالی که برخی گمانه ها، حاکی از حمله راکتی از ساحل عربستان به این نفتکش است، پایگاه خبری «اینتل اسکای» مدعی شده که حمله به نفتکش ایرانی توسط یک قایق اسرائیلی انجام گرفته که ساعت 23 از پایگاه دریایی اسرائیل در جزیره دهلاک در اریتره (کشوری در ساحل دریای سرخ در قاره آفریقا) خارج شده و در ساعت 2:45 نیز در 34 کیلومتری جنوب شرقی بندر سودان (بندری دقیقا در مقابل بندر جده در کرانه شرقی سودان و سواحل دریای سرخ) مشاهده شده است. برخی رسانه ها نیز مدعی شدند که یک روز پیش از این حادثه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی واهی گفته بود که قصد دارد به سامانه های موشکی ایران حمله کند. پیش از آن نیز نیویورک تایمز در گزارشی که برخی تحلیل گران هدف آن را تحریک تل آویو می دانند، تاکید کرده بود که «اسرائیل در منطقه تنها شده است.» با این حال رادیو رژیم صهیونیستی مدعی شد که عامل حمله به نفتکش ایرانی ارتش عربستان بوده است.هرچند منابع خبری رسمی این ادعاها را تأیید نکرده اند.

الجزیره: نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه نفت بوده است

نفتکش «Sabiti» که پیشتر با نام های دیگر از جمله «سنندج» و «ایران سنندج» فعالیت می کرده، نفتکشی از کلاس سوئزگذر (یا suezmax) به طول ۲۷۴ و عرض ۴۸ متر است که در سال ۱۹۹۹ میلادی به آب انداخته شده و هم اکنون با پرچم کشورمان در حال فعالیت است. شبکه الجزیره انگلیسی به نقل از تارنمای Tankertrackers که حرکت نفتکش ها را رصد می کند، گزارش داده که این نفتکش حامل یک میلیون بشکه نفت بوده است. به گزارش تابناک آن گونه که وب سایت splash247 خبر داده، مخازن این نفتکش در زمان رویداد کاملا پر بوده است. این وب سایت تاکید می کرده که «Sabiti» سومین کشتی ایرانی است که در شش ماه اخیر در محدوده مجاور عربستان سعودی دچار مشکل می شود. برخی رسانه ها نیز افزایش دو درصدی قیمت نفت پس از اعلام خبر انفجار در نفتکش ایرانی را مخابره کردند.

وزارت خارجه: کلیه مسئولیت های ناشی از این اقدام برعهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این حادثه گفت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ انجام شده که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است. عباس موسوی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است. واکنش ایران در حالی است که بی بی سی موضع ایران پس از این حادثه را «کارکشته» و «حساب شده» توصیف کرد.

واکنش روسیه، چین و آمریکا؛ سکوت عربستان

در پی این حادثه برخی مقامات کشورهای دیگر نیز به ماجرا واکنش نشان دادند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای درباره این حادثه تصریح کرد: هنوز برای تعیین یک مقصر در حادثه نفتکش ایرانی بسیار زود است و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود. سخنگوی وزارت خارجه چین هم در نشست خبری خود درباره حادثه برای نفتکش ایرانی گفت: امیدواریم طرف‌های مرتبط با این حادثه برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه با یکدیگر تعامل کنند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در آب‌های منطقه غرب آسیا اعلام کرد که از وقوع انفجار در بدنه نفتکش ایرانی در دریای سرخ اطلاع دارد ولی هیچ اطلاعات دیگری در این باره ندارد. با این که این انفجار بدنه نفتکش ایرانی در آب‌های نزدیک حریم دریایی عربستان سعودی رخ داده اما مقامات این رژیم هنوز درباره این حادثه اظهار نظر نکرده‌اند.

سفر عمران خان به تهران

گزارش ها درباره نقش عربستان در این حادثه درحالی مطرح می شود که رسانه های پاکستانی از سفر امروز عمران خان برای آن چه میانجی گری میان ریاض و تهران خوانده اند، گزارش داده اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت درباره میانجی‌گری عمران خان میان ایران و عربستان، گفت: در سطح رسانه‌‌ای، حداقل، نخست‌ وزیر پاکستان به ‌طور رسمی اعلام کرد که ولیعهد عربستان از وی خواسته است تا با رئیس‌ جمهور ایران درباره سعودی‌ ها مذاکره کند.

منبع:خراسان