کد خبر: ۲۷۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۲

۲۲ کشور دنیا در معرض بالاترین شیوع بیماری سل / ۱۵ کشور از این کشورها اطراف ایران هستند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۲۲ کشور دنیا در معرض بالاترین میزان شیوع و بروز سل قرار دارند که تقریبا ۱۵ کشور در مجاورت دور و نزدیک ما هستند.

دکتر علیرضا زالی روز شنبه در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان افزود: با توجه به اینکه کشور ما از این کشورها مسافر دارند، باید اقدامات لازم برای کنترل این بیماری انجام گیرد.

وی اضافه کرد: در نظام مراقبت‌های بهداشتی ما تشخیص و درمان و به خصوص مراحل اولیه مورد توجه بوده و به نظر می‌رسد که بروز بیماری سل به خصوص ریوی در کشور ما در حال کنترل شدن است.

می‌توانیم دانش و تجربیات بیماری ریوی را به دنیا صادر کنیم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ما در حوزه بیماری‌های ریوی جزو پایگاه‌های ممتاز مرجع هستیم و می‌توانیم دانش و تجربیات خود را به دنیا صادر کنیم.

زالی گفت: ما افتخار می‌کنیم که بسیاری از مقالاتی که امروزه در بیمارستان مسیح دانشوری در مورد سل و بیماری ریوی حاصل می‌شود از تراز جهانی بالایی برخوردار است.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم بیماری ریوی در حوزه سلامت کشور رتبه چهارم تا هفتم را به خود اختصاص داده، در حالیکه حدود ۲۵ سال قبل، بیماری‌های ریوی در نظام بهداشتی رتبه شانزدهم را در زمینه بیماری داشته است.

زالی گفت: به نظر می‌رسد بیماری ریوی در دنیا تا ۲۰۳۰ رتبه سوم بیماری را به خود اختصاص دهد که در ایران هم این الگو اتفاق خواهد افتاد و ما باید تمهیدات لازم را فراهم کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: در شرایط فعلی زیستی با صنعتی‌تر شدن کلان شهرهای ایران و فرایند روبه رشد شهرنشینی در ایران، الگوی زیستی تغییر کرده است.

وی بیان داشت: تعداد و تنوع حساسیت‌های فصلی افزوده شده و الگوی مواد آلرژن در کشور روبه تغییر است.

زالی افزود: در گذشته بیماری‌های مناسب فصل در زمینه حساسیت، معمولا از اواخر زمستان شروع می‌شد که یک مقداری تغییر کرده و به اواخر پاییز انتقال یافته که بخشی از آن ناشی ار تغییرات اقلیمی است.

منبع:ایرنا