کد خبر: ۲۷۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۲

آمریکا ۸۰ داعشی را از سوریه به عراق انتقال داد

نیرو‌های آمریکایی مستقر در سوریه، ۸۰ عضو گروهک تروریستی تکفیری داعش از اتباع خارجی را از این کشور به عراق منتقل کرد.
رسانه‌های عراق به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز شنبه نوشتند: این تروریست‌ها در زندان الشدادی در حومه حسکه جنوبی در زندان بودند.

در این گزارش به جزییات بیشتری در این خصوص اشاره نشده است، اما استفاده ابزاری آمریکا از تروریست‌ها از جمله انتقال آن‌ها به عراق جهت اعمال فشار به بغداد و توجیه ادامه حضور نظامی در این کشور از جمله دغدغه‌ها و هشدار‌های مهم سال‌های اخیر در عراق بوده است.

عراقی‌ها این روز‌ها در حالی اخبار مربوط به تهام نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه را دنبال می‌کنند که خبر‌های دیگر حاکی است یک زندان مخصوص داعشی‌ها مورد بمباران جنگنده‌های ترکیه قرار گرفته و باعث گریختن گروهی از آنان شده و بیم جدی فرار آن‌ها به عراق وجود دارد.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق روز جمعه در دستور العملی به وزیر هجرت و مهاجران، خواستار ساخت یک مجتمع اقامتی برای پذیرش آوارگان ارودگاه الهول سوریه شد و همزمان شورای امنیت عراق تصویب کرد که حراست از مرز‌های این کشور با سوریه برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها تشدید شود.

تهاجم نظامی ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه و انتشار گزارش‌هایی از احتمال آزادسازی هزاران عضو داعشی که هم اکنون در اختیار گروه موسوم به "نیرو‌های سوریه دموکراتیک" (قسد) بسر می‌برند، نگرانی‌های جدی را در عراق ایجاد کرده است.
 
 عراق تاکنون سه بار موضع رسمی درخصوص تهاجم ترکیه به سوریه اتخاذ کرده و رییس جمهوری، سخنگوی وزارت خارجه و سرانجام بیانیه وزارت امور خارجه عراق از جمله نسبت به تبعات خطرناک آن بر منطقه و عراق تاکید کرده اند.

"برهم صالح" رییس جمهوری عراق همچنین در تماس‌های تلفنی جداگانه با عبدالله دوم پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر، محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب درباره تحولات مربوط به تهاجم نظامی ترکیه گفتگو و رایزنی کرده است.

در این تماس‌های تلفنی بر ضرورت تلاش همه جانبه در سطح عربی و بین الملل برای جلوگیری از وقوع جنگ و پیشگیری از وقوع فاجعه انسانی در منطقه تاکید شده است.

جلوگیری از سازماندهی دوباره هسته‌های تروریستی و تهدید امنیت ملت‌های منطقه و حمایت از دولت و مردم سوریه در خصوص راه حلی سیاسی که ضامن حق آنان در برخورداری از امنیت، صلح و کرامت باشد از دیگر محور‌های مورد تاکید در این رایزنی‌ها بوده است.

یکی از تبعات خطرناکی که هجوم ترکیه می‌تواند داشته باشد و در واکنش‌های رسمی بغداد به آن اشاره شده است، امکان بازگشت تروریست‌ها به عراق و سازماندهی مجدد آن‌ها و تهدید بیش از پیش امنیت عراق است.

همزمان با این تحولات و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال رها شدن ۱۳ هزار تروریست داعشی از سوی ترکیه که هم اکنون در زندان‌های قسد بسر می‌برند، نگرانی‌ها در عراق رو به افزایش است و از جمله شبکه تلویزیونی العهد عراق به این گزارش‌ها اشاره کرد.

وزیر کشور اسبق عراق نیز در یادداشتی نسبت به احتمال عبور ۱۰ هزار داعشی از مرز‌ها و ورود آن‌ها به عراق در اثر تهاجم ترکیه هشدار داده است. 
 
منبع: ایرنا