کد خبر: ۲۷۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۹

پوتین: ایران، عربستان و امارات وارد مذاکره شوند

ولادیمیر پوتین از عربستان و امارات خواست با همسایه خود، ایران به منظور حل مشکلات پیچیده بین آنها وارد مذاکرات مستقیم شوند. پوتین افزود، روسیه روابط خوبی با ایران و "دوستان عرب" دارد و تلاش خود را برای ایجاد شرایط لازم برای اتفاقی مثبت در این راستا صورت خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: سوریه باید از هرگونه حضور نظامی خارجی پاکسازی شود و این حکم شامل تمامی کشورها است.

این اظهارات در حالی اعلام شده که ترکیه از هفته گذشته عملیات خود را در شمال شرق سوریه و مناطق تحت کنترل کردها در این کشور آغاز کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه اظهار کرد، تمام نیروهای خارجی غیرقانونی در سوریه باید خاک این کشور را ترک کنند و روسیه نیز در صورتیکه رهبری جدید کشور تصمیم بگیرد که نیازی به حضور روسیه در خاک سوریه نیست همین کار را خواهد کرد.

پوتین گفت: خارج شدن نیروهای خارجی از خاک سوریه شامل حال همه کشورها می‌شود و اگر رهبری قانونی مشروع سوریه در آینده بگوید که نیازی به حضور نیروی هوایی روسیه در منطقه نیست این نیروها از منطقه خارج می‌شوند.

پوتین اظهار کرد: حملات به نفتکش‌ها و زیرساخت‌های نفتی در خلیج فارس هرگز منجر به شکست همکاری روسیه و کشورهای عربی از جمله در چارچوب توافقنامه اوپک نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین همچنین از عربستان و امارات خواست با همسایه خود، ایران به منظور حل مشکلات پیچیده بین آنها وارد مذاکرات مستقیم شوند.

رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با بخش عربی راشا تودی،‌ اسکای نیوز و شبکه العربیه عربستان در آستانه سفرش به ابوظبی و ریاض گفت: مذاکره بین طرفین برای درک جرئیات امور و مشکلات فیمابین ضروری است.

وی تاکید کرد: طرفین مرتبط با این بحران می‌توانند اختلافات را حل کنند.

پوتین افزود، روسیه روابط خوبی با ایران و "دوستان عرب" دارد و تلاش خود را برای ایجاد شرایط لازم برای اتفاقی مثبت در این راستا صورت خواهد داد.

پوتین نقش عربستان را به عنوان بازیگر بین‌المللی در سطح سیاسی و اقتصادی و نیز نقش مهم امارات در حل بحران‌های منطقه را ستود.

وی حملات به تاسیسات آرامکو را صرف نظر از اینکه چه کسی پشت آن بود،‌ محکوم کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، سفرش به عربستان و امارات در سایه تحولات منطقه بسیار حائز اهمیت است.

متن مصاحبه فردا، یکشنبه به طور کامل منتشر می‌شود.

منبع:ایسنا