کد خبر: ۲۷۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۲

درخواست کردهای سوری از روسیه برای مذاکره با دمشق

دولت محلی (غیررسمی) کردهای سوریه در منطقه شمال شرق این کشور از روسیه خواسته است تا به کردها برای مذاکره با دولت قانونی سوریه کمک کند.

براساس گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، مقام‌های این منطقه اظهارات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر کمک به آغاز مذاکرات بین کردهای سوری و دولت مرکزی سوریه را مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند که روسیه می‌تواند نقش ضامن ایفاء کرده و از آنها حمایت کند.

کردهای سوری تاکنون چند دور مذاکره با دولت سوریه داشته اند اما این گفت‌وگوها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

وزیر خارجه روسیه نیز به تازگی آمادگی کشورش برای کمک به آغاز مذاکرات میان دولت سوریه و کردهای این کشور را اعلام کرده بود.

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان عراق نیز روز دوشنبه از سرگئی لاوروف خواسته بود تا از نفود کشورش برای جلوگیری از هرگونه تهاجم علیه کردهای سوریه استفاده کند که نتیجه بخش نبود چرا که ترکیه چهارشنبه عملیات نظامی خود را در شمال سوریه چند روز پیش کلید زد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ)، «چشمه صلح» نام دارد.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.

به گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، در دو روز نخست این عملیات دست کم ۱۵۰ نفر کشته شدند.

پیشتر، ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

منبع:ایرنا