کد خبر: ۲۷۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۳۶

جمهوری خواهان تا کجا با ترامپ راه می‌آیند؟/شرایط واقعی ترامپ در جامعه آمریکا

در این شرایط برای سران هم حزبی رئیس جمهور اینکه بخواهند رئیس جمهور را عزل کنند انتحار است؛ آنهم به خاطر کشتار سوریه. برای مردم آمریکا این موضوع و اکراین گیت اهمیت ندارد و به این دلیل ارزش استیضاح کردن ندارد.
در شرایطی که دموکرات‌ها بعد از قضیه اوکراین‌گیت با جدیت به دنبال استیضاح ترامپ هستند، هم حزبی‌های رئیس جمهور آمریکا هم انتقادات شدیدی به او وارد کرده‌اند. خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه خشم مخالفین جمهوری خواه ترامپ را برانگیخته است. هرچند شرایط ترامپ از گذشته بسیار سخت‌تر شده است، اما فضای دوقطبی کم سابقه این روز‌های آمریکا شرایط را برای قطع حمایت جمهوری خواهان از او هم دشوار کرده است.

 بعد از تصمیم ترامپ در مورد خروج نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه از این اقدام رئیس جمهور آمریکا انتقاد کردند. این تصمیم بعد از تماس تلفنی یکشنبه هفته گذشته، چهاردهم مهر بین اردوغان و ترامپ اتفاق افتاد.

دموکرات‌ها که پس از ماجرای اکراین‌گیت با جدیت به دنبال استیضاح او هستند، خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه را هم مورد انتقاد قرار داده اند. رسوایی اوکراین گیت پس از آن پدید آمد که یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا فاش کرد ترامپ در سوم مردادماه سال جاری، رئیس‌جمهوری اوکراین را در یک تماس تلفنی تحت فشار گذاشته است تا از هانتر بایدن، پسر جو بایدن که در یک شرکت اوکراینی عضو هیات‌مدیره بوده است، تحقیق به‌عمل آورد.

در بحث خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه، جمهوری خواهان به شدت سیاست خارجی ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند و این اقدام را خیانت به متحدین آمریکا دانستند. سناتور مک کانل که این روز‌ها در کنار ترامپ ایستاده تا تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح را خنثی کند، به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که با خروج نیرو‌ها از منطقه، سوریه در اختیار ایران، روسیه و بشار اسد قرار می‌گیرد.

سناتور گراهام از دیگر جمهوری‌خواهان نزدیک به ترامپ که منتقد سیاست خارجی اوست، اعلام کرد با یکی از سناتور‌های دموکرات صحبت کرده و قرار شده اگر ترکیه به سوریه حمله کند، تحریم‌هایی علیه ترکیه وضع کنند که حمایت هر دو حزب عمده آمریکا را به همراه دارد. لیز چنی، از تیم رهبری حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا هم به رئیس جمهوری ایراد گرفته که "تصمیم بسیار بدی" گرفته است.
 
علاوه بر انتقادات رهبران هر دو حزب آمریکا، یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی فاکس‌نیوز نشان می‌دهد ۵۱ درصد از مردم درحال‌حاضر خواستار استیضاح و برکناری ترامپ هستند. این برای نخستین‌بار است که اکثریت یک نظرسنجی صورت گرفته در آمریکا خواستار برکناری ترامپ است.

با در نظر گرفتن همه این موارد می‌توان گفت شرایط برای ترامپ نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. هرچند انتقاد جمهوری خواهان همزمان با تلاش دمکرات‌ها برای استیضاح ترامپ می‌تواند او را از دو طرف قیچی کند، ولی با توجه به فضای دوقطبی شدید در آمریکا و همچنین شرایط مناسب اقتصادی این کشور در دوره فعلی بعید به نظر می‌رسد این قیچی برندگی داشته باشد.

سرنوشت موضع‌گیری جمهوری‌خواهان در برابر ترامپ

امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در مورد انتقادات جمهوری خواهان به ترامپ و وضعیت فعلی او به فرارو گفت: در حال حاضر جمهوری خواهان در مورد دو نکته دغدغه و نگرانی دارند. گروهی کم تعداد از آن‌ها روی بحث اوکراین متمرکز شده اند و اینکه رئیس جمهور از قدرت خود سوء استفاده کرده است و پای خارجی‌ها را به منازعات داخلی می‌کشاند و در برابر اختیارات کنگره مقاومت می‌کند. این از جمله مواردی است که مورد نقد تعدادی از جمهوری خواهان است، میت رامنی محور اصلی این گروه از مخالفین است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: گروه پرتعدادتر، سر قضیه خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه ناراضی هستند و معتقدند ترامپ با این کار به متحدین آمریکا خیانت کرده است و با این کار دست ایران و روسیه در سوریه باز می‌شود و امنیت متحدین آمریکا در منطقه به خطر می‌افتد. در راس این گروه مک کانل و گراهام قرار دارند.

ابوالفتح ادامه داد: این موضوع گرچه باعث اعتراض شدید جمهوی خواهان شده است، ولی به اندازه‌ای نیست که بخواهند یک رئیس جمهور هم حزبی را عزل کنند. در تاریخ آمریکا سه بار رئیس جمهور استیضاح شده، یک بار خود رئیس جمهور استعفا داده و دوبار دیگر سنا به برکناری رای نداد. در این ۲۳۰ سال سابقه نداشته که رئیس جمهور عزل شود و هیچ حزبی دوست ندارد در تاریخ آمریکا بماند که اولین رئیس جمهور عزل شده از حزب آن‌ها بوده است.

او افزود: این مساله می‌تواند برای سال‌ها موقعیت حزب را به خطر بیاندازد. از این جهت خیلی غیر محتمل است که این خشم و عصبانیت جمهوری خواهان هرچند بسیار شدید است به قدری گسترش پیدا کند که به عزل رئیس جمهور هم حزبی بیانجامد.

این کارشناس آمریکا گفت: ممکن است دو پدیده بر هم اثر بگذارند و شرایط را برای ترامپ دشوار کنند؛ یعنی در حالی که جمهوری خواهان از سیاست خارجی ترامپ خیلی خشمگین هستند، یک سری اطلاعات دست اول و غیر قابل اغماض و غیر قابل کتمان از تخلفات ترامپ در حوزه‌ای مثل اکراین فاش شود که در آن صورت دیگر جمهوری خواهان نتوانند پشت رئیس جمهور هم حزبی خودشان بایستند، چون این ایستادگی به حزب هزینه تحمیل می‌کند.

ابوالفتح گفت: در این شرایط شاید بر تعداد سناتور‌هایی که حاضر شوند به دمکرات‌ها بپیوندند و بر علیه ترامپ رای دهند افزایش یابد. حداقل باید ۲۰ جمهوری خواه با ۴۷ دمکرات هم پیمان شوند تا رئیس جمهور را عزل کنند. خود موضوع سوریه به تنهایی نمی‌تواند حتی افرادی مثل مک کانل را قانع کند که رئیس جمهور را تا پای عزل ببرند.

او افزود: جمهوری خواهان حتما به دولت فشار می‌آورند که تجدید نظر کند و نسبت به سیاست‌های دولتی اخطار می‌دهند. مثلا ترامپ می‌گوید می‌خواهیم جنگ‌های بی پایان را پایان دهیم و برخی مخالفت می‌کنند؛ یعنی رئیس جمهور حرف خودش را می‌زند و برخی جمهوری خواهان حرف خودشان را بزنند و کار بدنه جلو برود. تاکنون هم همینطور بوده است، مثلا در مورد خروج از سوریه همین بود. تمام این جار و جنجال‌ها برای این بوده که مثلا آمریکا ۵۰ نیرو را عقب‌تر برده است. دولت پنهان می‌تواند رئیس جمهور را وادار کند از سیاست‌های رادیکال دست بکشد، اما اینکه منجر به عزل بشود، خیلی بعید است سران حزب به چنین چیزی رای دهند.
 
شرایط واقعی ترامپ در جامعه آمریکا

این کارشناس مسائل آمریکا در مورد نظرسنجی‌های صورت گرفته مبنی بر عدم رضایت مردم آمریکا از ترامپ و تاثیر آن بر انتخاب دوباره او گفت: اینکه بدنه اجتماع و مردم عادی چه می‌خواهند و مطالبات مردم در این نظرسنجی‌ها چقدر درست است، معلوم نیست. انتخابات ۲۰۱۶ نشان داد نمی‌توان به این نظرسنجی‌ها اعتماد کرد.

ابوالفتح گفت: مصلحت سنجی که توسط سران حزب انجام می‌گیرد با نظر مردم متفاوت است. شرایط برای ترامپ با گذشت زمان در حال سخت‌تر شدن است. علاوه بر نظر سنجی فاکس نیوز یک نظرسنجی دیگر انجام شده که جدا از نظر دموکرات‌ها و جمهوری خواهان، در بین رای دهندگان مستقل حمایت از استیضاح و برکناری ترامپ با شیب قابل توجهی در حال افزایش است. این گروه از رای دهندگان هستند که سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کنند. چون به هر حال جمهوری خواهان همیشه به جمهوری خواه رای می‌دهند، دموکرات هم به دموکرات. آن چیزی که در انتخابات ورق را بر می‌گرداند، مثلا پیروزی ۹۵ درصدی کلینتون به باخت او تبدیل می‌کند، نقش رای دهندگان مستقل است.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: در این شرایط برای ترامپ اوضاع نگران کننده است، ولی برکناری پروسه وسیعی است و پارامتر‌های زیادی می‌خواهد که کنگره آنهم کنگره هم راستا و هم حزبی رئیس جمهور به عزل او رای دهد. اگر کنگره دست دموکرات‌ها بود باز برکناری قابل انتظار بود، ولی اینکه سنای جمهوری خواه عیله رئیس جمهور هم حزبی چنین اقدامی کند با شرایط موجود نمی‌خواند. خطای ترامپ به قدری نیست که عزل شود.

ابوالفتح گفت: درست است که ۱۷ نفر از دادستان‌های زمان واترگیت گفته اند که شواهدی وجود دارد که با همان استاندارد‌های واترگیت ترامپ باید استضاح شود؛ ولی سران حزب، چون فضا به شدت دو قطبی است، چنین کاری نخواهند کرد. در شرایط دوقطبی حتی اگر جمهوری خواهان اذعان کنند رئیس جمهور خطایی کرده، چون همکاری فراحزبی انجام نمی‌گیرد، پای خطای رئیس جمهور می‌ایستند، همانطور که تا الان ایستاده اند. یعنی اگر فضا دو قطبی نبود این حمایتی که از چنین رئیس جمهوری با چنین رفتاری می‌شود، وجود نداشت و جمهوری خواهان تمام و کمال پشت رئیس جمهورشان نمی‌ایستادند.

او افزود: در این فضای دوقطبی، خیلی برخورد‌های متعصبانه و قبیله‌ای صورت می‌گیرد که بر خطای رئیس جمهور سرپوش می‌گذارد. جمهوری خواهان از ترامپ انتقاد می‌کنند، ممکن است انتقادات هم تند باشد، ولی به معنی عزل نیست به ویژه اینکه اقتصاد وضعیت مطلوبی در آمریکا دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: برای رای دهندگان عادی آمریکا مساله سوریه و کشتار کرد‌ها اهمیت جندانی ندارد و حتی شاید چنین اخباری حتی به گوششان هم نرسد. یا مثلا اصلا شاید ندانند اوکراین کجای دنیا هست، حالا اینکه تلفنی زده شده یا نه برایشان اهمتی ندارد. برای آن‌ها اشتغال و معیشت و زندگی روزمره و بالا پایین شدن سهام اهمیت دارد.

ابوالفتح گفت: رئیس جمهور فعلی به سر و سامان دادن اقتصاد شهرت دارد؛ حالا چه خودش این کار را کرده باشد چه میراث رئیس جمهور قبلی باشد، به هر حال در دولت ترامپ بیکاری به شدت کاهش پیدا کرده است. در این شرایط برای سران هم حزبی رئیس جمهور اینکه بخواهند رئیس جمهور را عزل کنند انتحار است؛ آنهم به خاطر کشتار سوریه. برای مردم آمریکا این موضوع و اوکراین گیت اهمیت ندارد و به این دلیل ارزش استیضاح کردن ندارد.

این کارشناس آمریکا در پایان گفت: ترامپ جنگ تمام عیار با رسانه‌ها را شروع کرده و رسانه‌ها هم دائما علیه او تبلیغات می‌کنند. خبرسازی می‌شود بزرگنمایی می‌شود و شاخ و برگ می‌دهند، نظرسنجی‌های مختلف ساخته می‌شود که ترامپ تحت فشار قرار گیرد. فضای واقعی آمریکا با آن چیزی که ما در ایران از مقالات نیویورک تایمز و واشنگتن پست و سی ان ان و نیوزویک و.. می‌شنویم، متفاوت است. فضا علیه ترامپ به آن اندازه غبار آلود و منفی نیست. حداقل انتخابات ۲۰۱۸ نشان داد چنین نبود. همه تصور می‌کردند جمهوری خواهان باید در مجلس سنا کرسی‌ها را از دست بدهند که چنین نشد.

منبع:فرارو