کد خبر: ۲۷۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۸

سه روش برای اینکه حافظه خود را هنگام یادگیری تقویت کنید

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که هنگام مطالعه، مغز شما چگونه کار می‌کند؟ دانستن این امر ممکن است توانایی شما را در حفظ و به یاد آوردن اطلاعات بهبود بخشد.
سه ساختار حافظه اصلی وجود دارد: حافظه حسی، حافظه درگیر کار و حافظه بلند مدت. با استفاده از این نکات، می‌توانید هر سه را فعال کنید تا نحوه مطالعه را تقویت کنید.

سعی کنید مطالب یکسان را به روش‌های مختلف یاد بگیرید

فعال کردن حافظه حسی شما اولین قدم است. حافظه حسی به حواس متکی است که شامل شما بینایی، شنوایی، بو، مزه و لمس است؛ بنابراین در مورد آن فکر کنید برای فعال کردن حافظه حسی خود، باید تا حد ممکن حواس را فعال کنید. ما معمولاً هنگام یادگیری از وسایل دیداری و شنیداری استفاده می‌کنیم، اما بسیاری از زمینه‌های موضوعی نیز بیش از این دو حواس استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، هنر‌های تجسمی نیاز به لمس دارد. به جای خواندن کتاب درسی خود، سعی کنید با استفاده از پادکست‌ها، وسایل کمک بصری مانند پوستر و وبلاگ‌های آنلاین یاد بگیرید. وقتی حافظه حسی خود را فعال می‌کنیم، درگیر فرآیند‌های توجه و ادراک می‌شویم.

نحوه تفسیر اطلاعات براساس آنچه که قبلاً می‌دانیم و تجربیات قبلی ما استوار است. یکی از راه‌هایی که ما می‌توانیم از این موارد استفاده کنیم این است که قبل از شروع کار جدید یا ناآشنا، دانش را با شخص دیگری به اشتراک بگذاریم؛ بنابراین، سعی کنید آنچه را که یاد گرفته اید پیش از جلسه جدید با یک دوست یا اطرافیان خود به اشتراک بگذارید تا ذهنتان آماده جلسه جدید شود.

ابتدا قطعات آسانتر را یاد بگیرید، سپس روی آن‌ها قطعات جدید را بسازید

همیشه به این نکته توجه کنید که تا چه حد آموخته اید و سپس یادگیری نکات جدید را بیاموزید. این بسیار مهم است که پایه یادگیری شما تقویت شود و برای یادگیری نکات جدید یک پایه قدرتمند داشته باشید. درواقع یادگیری از زمانی تضعیف می‌شود که شما بدون آمادگی برای یادگیری نکات جدید، به مرور دروس بپردازید.

حافظه کاری شما فقط می‌تواند تعداد محدودی از اطلاعات را در هر زمان معین نگه دارد. اندازه دقیق این بیت‌ها بستگی به سطح دانش قبلی شما دارد. به عنوان مثال، کودکی که الفبا را یاد می‌گیرد دانش قبلی زیادی ندارد، اما به مرور کلمات را می‌آموزد. برای آن که حافظه کاری و درگیر خود را تقویت کنید، بهتر است روی یادگیری نکاتی متمرکز شوید که بیش از حد سنگین نباشند.

اطلاعات جدید را به مواردی که از قبل می‌شناسید پیوند دهید

به جای مرور یادداشت‌های امتحان، سعی کنید آنچه را که شما آموخته اید برای کسی بدون اطلاع از محتوا توضیح دهید. اگر شما قادر به آموزش فردی به طور مؤثر هستید، بدین معنی است که خودتان درک صحیحی دارید. حافظه بلند مدت شما عموماً دارای ظرفیت نامتناهی است، اما این تنها یک ساختار ذخیره سازی است؛ بنابراین، فقط به دلیل اینکه چیزی در آنجا ذخیره کرده اید، به این معنی نیست که می‌توانید آن را به طور مؤثر و کارآمد بازیابی کنید.

اکثر ما تجربه مطالعه داشته ایم، اما قادر به بازیابی اطلاعات آموخته شده نیستیم. یا ما اطلاعات را به صورت نادرست بازیابی کرده ایم، به این معنی که جواب اشتباهی داده ایم. این ممکن است به این دلیل باشد که ما مطالب را در سطح کم عمق و برخلاف سطح عمیق‌تر پردازش آموخته ایم.

منبع: انتخاب