تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷

سیستم ایمنی، سلول‌های سرطانی را پیدا می‌کند

محققان دانشگاه ییل موفق به توسعه سیستم جدیدی شده‌اند که به سیستم ایمنی در شناسایی و نابودی سلول‌های سرطانی پنهان‌شده، کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، سلول‌های سرطانی توانایی فوق‌العاده‌ای در پنهان شدن دارند. به همین دلیل شناسایی و تشخیص آنان و درمان مشکل است. محققان دانشگاه ییل به تازگی موفق به ساخت سیستمی شده‌اند که سلول‌های تومور پنهان‌شده از منظر سیستم ایمنی را آشکار کرده و به سیستم ایمنی در حذف این سلول‌ها کمک می‌کند.

آزمایش‌های اولیه مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد این سیستم قادر به کاهش و حذف سلول‌های ملانوم، سرطان سینه و تومورهای پانکراس در موش‌ها بوده است. نتایج نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی که از منبع اصلی تومور دور هستند نیز با این روش شکار می‌شوند. این روش MAEGI نام دارد و ترکیبی از دو روش ژن درمانی ویروسی و ویراش ژن CRISPR است.

در این روش به جای یافتن و ویراش قطعات DNA و وارد کردن ژن‌های جدید، ده‌ها هزار ژن مربوط به سرطان را شکار می‌کند و با استفاده از سیستمی مشابه جی پی اس، مکان آنان را نشانه‌گذاری کرده و سیگنال‌ها را تقویت می‌کند. به زبان دیگر، این روش سلول‌های تومور را برای سیستم ایمنی نشانه‌گذاری می‌کند تا سلول‌های تومور سرد (سلول‌های فاقد سیستم ایمنی) به سلول‌های تومور گرم (سلول‌های دارای سیستم ایمنی ) تبدیل شوند. با این روش، سلول‌های سرطانی پنهان شده به سرعت شکار و ریشه‌کن می‌شوند.

محققان احتمال می‌دهند این روش برای درمان انواع سرطان‌های مقاوم به سیستم ایمنی قابل استفاده است.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Immunology منتشر شده است.

منبع:ایرنا