کد خبر: ۲۷۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۲

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس: توقف صادرات دارو توسط کره ‌جنوبی ضدانسانی است / در واردات محصولات کره جنوبی تجدیدنظر شود

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس توقف صادرات دارو توسط کره ‌جنوبی را اقدامی ضدبشری و ضد انسانی دانست و گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد داروها تولید داخل است و این اقدام مشکلی در روند تامین دارو ایجاد نمی‌کند.
اکبر ترکی در واکنش به توقف صادرات دارو و مواد جانبی از کره جنوبی به ایران گفت: بر اساس قواعد بین المللی غذا و دارو  نباید جزو اقلام تحریمی قرار گیرد و آمریکا بارها به ظاهر مدعی شده که دارو را تحریم نکرده‌ایم اما در عمل این کار را انجام داده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، توقف صادرات دارو و مواد جانبی از کره ‌جنوبی به ایران را اقدامی ضدبشری، ضد انسانی وخلاف کنوانسیون‌های جهانی دانست و افزود: با رابطه تجاری که با این کشور داریم این اقدام موجب انتقاد شدید است که چگونه این کشور چنین اقدامی را انجام داده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته هم شاهد ممنوعیت ورزشکاران ایرانی در دریافت گوشی های سامسونگ در المپیک زمستانی بودیم که عکس العمل مسئولان و مردم را به همراه داشت؛ در حال حاضر محصولات سامسونگ در بازار ایران خرید و فروش می شود و به طور قطع اگر ما واردات را ممنوع کنیم کمپانی‌های آنها با ورشکستگی و مشکلات مالی مواجه خواهند شد.

90 تا 95 درصد داروها تولید داخل است

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس دهم یادآور شد: باید دید که واکنش مسئولان ما به اقدام کره جنوبی چگونه خواهد بود؛ با توجه به اینکه 90 تا 95 درصد داروها تولید داخل است و تنها مقداری مواد اولیه از برخی کشورها برای تولید دارو تامین می‌کنیم بنابراین در روند تامین دارو مشکلی ایجاد نمی‌شود و از مسیرهای دیگر و بر اساس توان داخلی می‌توان داروی مورد نیاز را تامین کرد.

ترکی تصریح کرد: در این رابطه نیاز است مسئولان مربوطه واحدهای تولید دارو را تقویت کنند البته در حال حاضر میزان داروی تولیدی از نیاز کشور بیشتر است و بیشتر مارکتینگ دارویی کشور روسیه را در مبحث داروهای هایتک داروسازان و کارخانه‌های ایرانی تولید می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: توقف صادرات دارو از سوی کشوری که ادعای فرهنگ و تمدن دارد بعید است و مسئولان ما نیز باید به این موضوع ورود کنند البته در صورت تداوم چنین اقداماتی باید در واردات تجهیزات و محصولات از کره جنوبی تجدیدنظر شود.