کد خبر: ۲۷۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۰۹

دو روایت جدید از دستگیری روح‌الله زم/ سناریوهای تازه درباره چگونگی دستگیری مدیر "آمدنیوز"

دو روز پس از انتشار خبر دستگیری روح الله زم مدیر و پایه گذار سایت و کانال آمدنیوز روایت‌های تازه‌ای از اتفاقات پیش از بازداشت او و نحوه دستگیری اش در رسانه‌ها منتشر شده است. روایت‌هایی که هنوز هیچ یک به تائید مقامات ایران نرسیده است.

همسر روح‌الله زم در گفت و گویی با یک رسانه خارج از ایران از اتفاقات پیش از اعلام خبری دستگیری همسرش سخن گفته است.

مهسا رازانی می‌گوید همسرش تا روز پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه با او و فرزندانش بوده است و پس از بازگشت آن‌ها به شهر محل سکونت‌شان، در پاریس می‌ماند تا طبق برنامه‌ریزی قبلی به عراق سفر کند.
 
او افزود: «همسرم جمعه ۱۹ مهر ساعت ۴:۲۵ از فرودگاه شارل‌دوگل پاریس عازم امان (پایتخت اردن) شد. من تا لحظه‌ای که پرواز ایشان از پاریس بلند شد با ایشان در تماس بودم. ایشان ساعت ۱۰:۳۴ دقیقه شب هم از قسمت ترانزیت فرودگاه امان سلفی از خودش برایم فرستاد. ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه شب هم پروازشان به بغداد بلند شد و ۵۰ دقیقه پس از نیمه شب یعنی ۱۰ دقیقه پیش از یک بامداد شنبه ۲۰ مهر هم پرواز ایشان در بغداد به زمین نشسته است.»

او در ادامه گفت: ««من ۲۴ ساعت از همسرم بی‌خبر بودم. پیام‌های زیادی به ایشان فرستادم، اما نتوانستم با ایشان صحبت کنم. بامداد یکشنبه، ۲۱ مهر، ایشان با شماره فرانسه‌اش به من زنگ زد. لحن و شیوه صحبت کردنش و الفاظی که به کار می‌برد مثل همیشه نبود. من البته آن زمان متوجه نشدم، اصلا قدرت تشخیصم را از دست داده بودم. گفت: خوبم و نگران نباش و حتما فردا یک خط می‌گیرم که اینترنت داشته باشد و من بتوانم با شما تصویری تماس بگیرم. کل تماس یک دقیقه بیشتر طول نکشید و گفت: باید برود.»

بنا به این روایت روح‌الله زم دیگر با همسرش تماسی نمی‌گیرد و رازانی نزدیک به ۳۶ ساعت بعد خبر بازداشت او را از رسانه‌ها می‌شنود. براساس این گزارش قرار بوده که روح الله زم پس از پنج روز اقامت در عراق به پاریس باز گردد. مشخص نیست او چه هدفی از سفر به عراق داشته است. همسرش هم گفته است که نمی‌داند که چرا زم به عراق رفته است.

روایت فیگارو

در همین حال  روزنامه فیگارو فرانسه نیز روایت همسر زم را تائید می‌کند. البته با جزییاتی بیشتر.

این روزنامه با ارائه جزئیاتی از چگونگی دستگیری مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، به نقل از منابعی نوشت که زم در سفر به عراق دستگیر شده و سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با جلوگیری نکردن از این سفر، کار دستگیری او را تسهیل کرده‌اند.

این روزنامه ماجرای بازداشت روح‌الله زم را درخور یک «رمان جاسوسی» دانسته است.

به ادعای فیگارو، نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران کار خود را با فرستادن یک زن جوان به پاریس آغاز کردند. این زن جوان، روح‌الله زم را قانع کرد که برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق به این کشور سفر کند.

در گزارش فیگارو مشخص نیست که آیا زم پیش از سفر به عراق هماهنگی با دفتر آیت‌الله سیستانی داشته است یا نه. در همین حال وزارت کشور فرانسه در گفتگو با این روزنامه، سفر روح‌الله زم به عراق را تأیید کرده است.

فیگارو می‌نویسد احتمالاً در شهر مذهبی نجف بوده که روح الله زم توسط نیرو‌های سپاه پاسداران بازداشت شده و از آنجا به ایران منتقل شده است. به نوشته این روزنامه نیرو‌های سپاه از طریق تلفن همراه و لپ‌تاپ روح‌الله زم، او را شناسایی کرده بودند.
 
با این حال امروز یک مقام مسئول در دفتر مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف ادعای حضور زم در دفتر آیت الله سیستانی را رد کرد. او گفت: «ادعاى منتشر شده در بعضى از رسانه ها مبنى بر حضور روح الله زم در دفتر حضرت آیت الله سیستانى و دیدار معظم له با وى کاملاً دروغ وبى اساس است، نامبرده هیچگاه ارتباطى مستقیم و یا غیر مستقیم با این دفتر نداشته وکسى درخواست ملاقات براى او ننموده واز آمدن ویا نیامدنش به عراق نیز هیچگونه اطلاعى نداریم.»

روز گذشته یکی از مقامات نظامی نقش سرویس‌های امنیتی خارجی در دستگیری روح الله زم را تائید کرده بود.