کد خبر: ۲۷۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۱

خداحافظی صاحبان خودرو‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان با یارانه!

عناوین مهمترین خبر‌های هفته جاری به حذف یارانه دارندگان خودرو‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان، پیشنهاد واگذاری واحد‌های مسکن مهر به کارگران و آمادگی دفاتر کاریابی برای ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه روابط کار اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، این هفته نماینده کارگران در شورای عالی کار از تاخیر در برگزاری جلسه بررسی تامین مسکن کارگران در شورای عالی کار انتقاد کرد او از وزارت کار خواست تا آمار واحد‌های مسکن مهر تکمیل شده و آماده تحویل را در اختیار گرفته و از طریق آن کارگران را خانه‌دار کند. این خبر کافی بود تا معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار از تهیه مدل‌های جدید عملیاتی برای تسهیل تامین مسکن گروه‌های مختلف کارگری خبر دهد.

به گفته صادقی فر وزارت کار در حال تدوین تفاهم نامه‌ای با همکاری وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی گروه‌های هدف کارگری است و چند مدل مختلف را آماده کرده تا شرایط تامین مسکن متناسب با وضعیت خانوار‌های کارگری تسهیل شود.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهوری نسبت به موضوع تامین مسکن کارگری در هفته کارگر، افزود: ما به دنبال تامین مسکن مقرون به صرفه و متناسب با توان اقتصادی خانوار‌های کارگری فاقد مسکن هستیم و در این بین از ظرفیت قانونی ماده ۱۴۹ قانون کار و دیگر زمینه‌ها برای هم افزایی منابع با دستگاه‌های دولتی و خصوصی جهت کاهش قیمت تمام شده مسکن استفاده خواهیم کرد.

در هفته‌ای که گذشت معاون امور تعاون وزیر کار از حل مشکل مالی تعاونی‌های مسکن خبر داد و گفت: با طرحی که در قالب همکاری با بانک توسعه تعاون دنبال خواهیم کرد تامین مالی منظم پروژه‌های مسکن تضمین و اعضای تعاونی‌های مسکن خانه‌دار می‌شوند.

به گفته کبیری، تعاونی‌های مسکن همواره با مشکل نبود نظارت اعضا بر آن‌ها و عدم تامین مالی منظم پروژه روبه رو بودند، اما خوشبختانه با سامانه‌ای که در این خصوص طراحی شده این مشکل برطرف شده و امکان نظارت اعضا بر تعاونی‌های مسکن و ضمانت تامین مالی منظم پروژه‌ها به وجود آمده است.

معاون وزیر تاکید کرد: در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با بانک توسعه تعاون منعقد کردیم در صورتی که اعضای تعاونی مسکن نتوانند آورده خود را تکمیل یا سهمشان را پرداخت کنند بانک وارد عمل شده و این مبلغ را می‌پردازد؛ با این کار پروژه متوقف یا طولانی نمی‌شود و این مبلغ در قالب تسهیلات از اعضا گرفته می‌شود و متقاضی پولش را به بانک می‌پردازد و با تامین مالی پیمانکار از سوی بانک، پروژه با سرعت پیش می‌رود.

اعلام حذف تدریجی یارانه دهک‌های ثروتمند از دیگر خبر‌های این هفته بود.

بنابر اعلام سخنگوی دولت حذف یارانه دهک‌های پردرآمد درحال انجام است و دولت برنامه حذف یارانه دهک‌های متوسط را در دستور کار ندارد.

البته وی اشاره‌ای به آمار حذف شدگان نکرد و اعلام تعداد حذف شدگان از دریافت یارانه را برعهده وزیر کار گذاشت.

وی داشتن خودروی ۲۰۰ میلیون تومانی، قیمت مسکن و درآمد افراد را از جمله ملاک‌های حذف یارانه دهک‌های پردرآمد عنوان کرد.

در هفته‌ای که گذشت دبیر کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی کشور از آمادگی کاریابی‌ها برای اجرای طرح سامانه روابط کار و احراز هویت رایگان کارگران و کارفرمایان در این سامانه خبر داد.

به گفته وی در صورت اعتماد وزارت کار با توجه به وجود ۸۰۰ دفتر کاریابی در کشور و ظرفیت و زیرساخت‌های موجود کاریابی‌ها آمادگی دارند به طور رایگان خدمات مربوط به احراز هویت کارگران و کارفرمایان را به جای دفاتر پیشخوان انجام دهند و علاوه بر اطلاع رسانی به مردم، تضمین دهند در عرض یک هفته بدون استثنا تمام کارگران و کارفرمایان در سراسر کشور را در این سامانه احراز هویت کنند.