کد خبر: ۲۷۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۳

وزیر خارجه پاکستان: «احساسات ایران» را با مقامات عربستان در میان گذاشتیم / ریاض به ابتکار عمران خان برای کاهش تنش پاسخ مثبت داد

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد که عربستان سعودی به ابتکار عمران خان نخست وزیر پاکستان برای کاهش تنش در منطقه خلیج فارس پاسخ مثبت داده است.
ایرنا: شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد که عربستان سعودی به ابتکار عمران خان نخست وزیر پاکستان برای کاهش تنش در منطقه خلیج فارس پاسخ مثبت داده است.

به گزارش روزنامه داون، قریشی روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری درباره سفر روز سه شنبه عمران خان به عربستان گفت: رهبران عربستان سعودی بطور مثبت پاسخ دادند. این مساله مورد موافقت قرار گرفت که دیپلماسی مورد ترجیح خواهد بود و اختلافات از طریق گفت وگو حل خواهد شد. ما آغاز خوبی داشتیم.

به نوشته این روزنامه، عمران خان در سفر به عربستان از رهبران این کشور خواست که اختلافات منطقه ای را بطور مسالمت آمیز حل و فصل کنند. نخست وزیر پاکستان در این سفر با ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که هیات پاکستان در سفر به ریاض، دیدگاههای اسلامآباد درباره مناقشه های منطقه ای، ارزیابی از اوضاع و همچنین "احساسات ایران" ("Iranian sentiments”) را با مقامات عربستان در میان گذاشتند.

عمران خان روز یکشنبه نیز از تهران دیدن کرده بود و مقامات ایرانی از تلاش های او استقبال کردند. جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که این کشور آماده گفت وگو با ریاض بصورت مستقیم یا از طریق میانجیگران است.

وی افزود: اگر بخواهم محتوای اصلی بحث ها و گفت وگوها را بیان کنم، باید بگویم که شبح جنگ و مناقشه که در منطقه جمع شده بود اکنون در حال دور شدن است.

وزیر خارجه پاکستان گفت که هدف ابتکار مطرح شده نخست وزیر این کشور جلوگیری از مناقشه نظامی است که در صورت وقوع می توانست تبعات ویرانگری برای منطقه و اقتصاد جهانی داشته باشد.

وی درباره یمن نیز گفت که دورنمای آتش بس در این کشور روشن تر از هر زمان دیگری است.

همچنین دفتر نخست وزیر پاکستان نیز در بیانیه ای تاکید کرد که مذاکرات با مقامات عربستان جامع و سازنده بوده است. این بیانیه خاطرنشان می کند که دو طرف موافقت کردند که همچنان این مساله را در دستورکار خود داشته باشند و به رایزنی ها برای پیشبرد فرایند ادامه دهند.