کد خبر: ۲۷۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۰۵

اردوغان: از شمال سوریه عقب نشینی نمی‌کنیم

رئیس جمهور ترکیه ضمن طرح ادعاهایی درباره تجاوز اخیر این کشور به خاک سوریه، هدف از عملیات در سوریه را بازگرداندن آوارگان به سوریه عنوان کرد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اظهاراتی را درباره عملیات اخیر این کشور در سوریه مطرح کرد؛ عملیاتی که «چشمه صلح» نام دارد.

ترکیه این عملیات را از هفدهم شهریور ماه به همراه تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» آغاز کرد. هدف ادعایی آنکارا، دور کردن خطر شبه‌نظامیان کُردی است که ترکیه آنان را تروریستی می‌داند.

شبکه خبری «الجزیره» به نقل از اردوغان گزارش داد که که به «همپیمانان خود نسبت به خطر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) هشدار دادیم، ولی آنان هیچ کاری نکردند و مجبور شدیم، خودمان به تنهایی وارد عمل شویم».

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که با وجود عملیات ترکیه در سوریه علیه عناصر حزب کارگران کردستان، «ولی واشنگتن و اروپایی‌ها روابط خود را با آن قطع نکردند».

وی بدون اشاره به نقش ترکیه در حمایت از داعش و بحران سوریه، اعلام کرد که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا، 12 میلیون نفر که نیمی از ساکنان سوریه بودند، به خارج از این کشور آواره شدند.

اردوغان هدف ادعای عملیات چشمه صلح را «بازگرداندان آوارگان سوری حاضر در ترکیه و اسکان آنان در منطقه امن» عنوان کرد.

ترکیه و آمریکا پس از شکست گروه‌های تروریستی تحما حمایت خود، مدت‌هاست که در پی تشکیل منطقه موسوم به امن هستند تا به اهداف توسعه‌طلبانه خود دست یابند؛ منطقه‌ای که دمشق آن را محکوم و تأکید کرد که چنین اقدامی نقض حاکمیت این کشور است.

وی با اشاره به همکاری ترکیه با نظامیان تروریست آمریکا در مناطق شرق سوریه، اما اذعان کرد که نتیجه این همکاری ناامید کننده بود.

اردوغان ضمن تکرار این ادعا که تجاوز اخیر ترکیه به سوریه، به خاطر تهدیداتی است که طی چند سال گذشته، ترکیه در معرض آن قرار داشته است، اظهار داشت که در جریان عملیات چشمه صلح، 740 عنصر کُرد کشته شده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه یک شب قبل از آغاز عملیات چشمه صلح، رئیس جمهور آمریکا را در جریان آن قرار داده است، درباره دیدار اخیر با مسئولان آمریکایی گفت: «با هیئت آمریکایی توافق کردیم که واشنگتن طی پنج روز، تروریست‌ها را از مناطقی که تعیین کردیم، اخراج کند».

وی با اشاره به اینکه اگر آمریکا در زمان مقرر به وعده خود عمل کند، عملیات نیز متوقف خواهد شد، ادعا کرد که «هدف ما دستیابی به راهکار مورد قبول با روسیه درباره منطقه امن است».

اردوغان با تأکید بر اینکه از تسط دولت سوریه بر مناطقی که پیشتر تحت تصرف شبه‌نظامیان کُرد قرار داشت، ناراحت نیست، در عین حال اعلام کرد که «نیروهای ترکیه‌ای از مناطقی که در شمال سوریه وارد آن شدند، خارج نخواهند شد».