کد خبر: ۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۸۵

تداوم انتقادات نماینده روحانی از اقدامات دولت احمدی نژاد: هشدار می دهیم/ دولت آتی هنوز شروع به کار نکرده، مشکلات حادی برایش ایجاد شده

مي‌گويند هر دولتي اول كارش با شادي و اميد است و پايان كارش با اما و اگر. حالا كمتر از بيست روز مانده به پايان دولت احمدي‌نژاد كه خبر واگذاري‌هاي جديدي از گوشه و كنار به گوش مي‌رسد.

به گزارش انتخاب ؛ گويا دولت روحاني بايد به سختي شروع كند و اقدامات روزهاي آخر دولت دهم بارگران را مضاعف مي‌كند. بايد اين بيست روز را دولتمردان جديد با چشم باز بخوابند كه دولت دهم به سر‌ آيد و تعهداتي كه قبل از تولد دولت جديد به ايام دولت محمود احمدي‌نژاد پذيرفته شده است، كمر دولت جديد را خم نكند.

سواي بحث واگذاري‌هاي خاص، همين هفته پيش بود كه وزير كشاورزي دولت‌هاي قبلي گزارشي تكان‌دهنده از وضعيت كشت و كار و محصولات كشاورزي در پايان دولت دهم داده بود. هر انتخاباتي با خود بهمن انتظارات را مي‌آورد. مهندس اكبر تركان ديگر شيخ الوزرايي است. او را مرد امين و وزير مشاوري مي‌دانند كه زير و بم جاده توليد و صنعت را مي‌داند و مورد اعتماد بخش‌هاي مدني و حكومتي است. از به هم رسيدن شاخص‌هاي بيكاري و تورم و فلاكت فعلا حرفي نمي‌زنيم و آنها را به اقتصاددانان و سينه پر ساير نامزدها كه بسيار در ايام انتخابات گفته‌اند مي‌سپاريم.

مصاحبه‌ كوتاه اعتماد در ميان شلوغي كارهاو بر حسب حال متين و مودب و شيخوخيت مهندس تركان به انجام رسانديم. بايد اميد داشت كه اين بيست روز هم بخير بگذرد تا دولت تدبير و اميد برسد و چاره كاركند.

همزمان با تقدير رييس صداو سيما از آقاي احمدي‌نژاد، خبري به نقل از معاون اول رييس‌جمهور اعلام شد كه گويا دولت تصويب كرده زمين‌هاي نمايشگاه بين‌المللي كه در مجاورت صداوسيماست، به اين سازمان واگذار شود. آيا اين قبيل كارها تكليفي براي دولت آينده ايجاد خواهد كرد؟

من نمي‌دانم اين چه كاري است. بعد از هشت سال آيا روزهاي آخر كار يك دولت مناسب اين واگذاري‌هاست؟ اساسا آيا اين كار مبناي حقوقي و قانوني دارد؟ بدون طي كردن فرآيند قانوني، اين امور تنها بار اداري مزاحم براي دولت آينده دارد. من از آقاي غضنفري تعجب مي‌كنم كه چطور اجازه چنين كاري را داده‌اند. امكانات وزارت بازرگاني نبايد مورد بذل و بخشش قرار گيرند و دولت دكتر روحاني عميقا اين مسائل را دنبال خواهد كرد و اگر مشكلي باشد حتما به مجلس منعكس خواهد شد.

نمايشگاه بزرگ بين‌المللي بهترين ويترين وضعيت توليد و صنعت و بهترين مكان براي نمايشگاه‌هاي تخصصي است. به فرض كه نمايشگاه‌هاي ديگر هم احداث شود. اين امكان چرا از دست توليد و صنعت به همين راحتي خارج شود؟ اين زمين و امكاناتش سواي بحث حقوقي مالكيتش، كاربري نمايشگاه تخصصي دارد. ان‌شاءالله آقاي ضرغامي هم اولويت را به بخش توليد و صنعت مي‌دهند و نمي‌پذيرند.

نمي‌دانم معاونت‌هاي اين وزارتخانه اين مسائل را بررسي كرده‌اند و به صحن دولت فرستاده‌اند يا نه. بالاخره اينها به مسائل قبلي اضافه مي‌شود و بار سنگين دولت بعدي را سنگين‌تر مي‌كند. واقعا اگر حسن نيتي در كار است بايد از اين قبيل كارها اجتناب شود. ان‌شاءالله مساله قدرداني متقابل رييس‌جمهور و رييس سازمان صداو سيما نيست.

بار دولت بعدي چرا سنگين است؟دولت آقاي روحاني دقيقا به استقبال چه مسائلي مي‌رود؟

ببينيد يك و نيم ميليون تن خوراك دام و مرغ فعلا چون محلي براي اعتبارشان در نظر گرفته نشده، براي ورود به كشور سرگردان است. كود اوره براي كشت پاييزه نداريم. تامين خوراك اساسي و روغن نباتي و امثالهم بايد اولويت كشور باشد. اينها مشكلات حادي هستند كه دولت آقاي روحاني شروع به‌كار نكرده، كمبود و گراني‌شان احساس مي‌شود. چون گويا فكري برايشان نشده است.

تامين‌كنندگان گوشت و مرغ با مشكل اساسي مواجهند. اين خوب نيست كه انبارها و ذخاير كشور خالي باشد. در دولت‌هاي قبلي تا پايان سال، دولت جديد مشكلي نداشت. اما ما واقعا با مشكل در دو، سه ماه آينده مواجهيم. اين درست است كه هدف دولت آقاي روحاني مشكلات اساسي كشور است در همه ابعاد، اما انصاف نبود كه كالاهاي اساسي هم كه ابتدايي‌ترين مساله زندگي مردم است با مشكل اساسي روبه‌رو شود. بنده در برنامه قبلي كشور نديدم كه اين مسائل را براي دولت بعدي حل كرده باشند. اگر پيش‌بيني فرموده‌اند به ما هم بگويند كه كجا و از چه منابعي پيش‌بيني كرده‌‌اند.

در بحث يارانه‌ها مشكلي نداريد؟

قانون بودجه سال 1392 مصوب شده است اما هنوز مساله يارانه‌ها و محل تامينش را آقاي احمدي‌نژاد ابلاغ نكرده‌اند. به شخصه اميدواريم آقاي دكتر احمدي‌نژاد يا مجلس محترم اين وضعيت بلاتكليفي را بر مردم نپسندند.

به هرحال قانون كشور مجراي اعمال دولت دكتر روحاني است و شايسته نيست بحث يارانه‌ها در ماه پنجم يا ششم سال براي اجراي قانون بودجه كشور توسط ايشان ابلاغ شود. طبق اين قانون از محل افزايش قيمت فرآورده‌هاي نفتي، اعتباري براي ادامه پرداخت يارانه‌هاي نقدي در نظر گرفته مي‌شود. دولت دكتر روحاني كه نمي‌تواند از منابع صوري اين يارانه را تامين كند. اين بحث هم از مغفولات است كه اميدواريم دكتر احمدي‌نژاد اين مساله را كه موجب افتخار دولت خود مي‌دانند، با همان فلسفه حل كنند و نيازي به تدبير دولت يازدهم نباشد.

از عزل و نصب‌هاي بعد از انتخابات ماه گذشته اطلاع داريد؟

بي‌بليت سوار شدن همين عزل و نصب‌ها در دولت در ماه اخير است. اين كارها غيرعادي است. يك نفر از دفتر بازرگاني برمي‌دارند و مثلا مديرعامل شركت احداث صنعت مي‌كنند. اين تغييرات فاقد مبنا چه معنايي دارد جز تسويه حساب؟

نزديك به چهل فرماندار را بعد از انتخابات عزل مي‌كنند و با احكام غيرعادي جايگزين برايشان مي‌گذارند. واقعا اين گلايه‌ها را از آقاي نجار وزير كشور داريم. اينها معنايي جز تسويه حساب ندارد. اينها با مشي اعلامي آقاي احمدي‌نژاد كه از دولت دكتر روحاني استقبال كردند، هم نمي‌خواند. نقل و انتقالات و واگذاري اموال و امكانات و ساختمان‌ها كه به بهاي بخس دارند واگذار مي‌شوند در ميراث فرهنگي و مناطق آزاد و جاهاي ديگر را ما داريم رصد مي‌كنيم. اينها را به آقاي دكتر احمدي‌نژاد هم اطلاع مي‌دهيم كه به بدنه دولت را هشدار دهند. قرار است كه همه ما كمك كنيم كه اميد در دل مردم جوانه بزند و اخلاقا موظف هستيم كه دست دولت جديد را در گردوي مشكلاتي اينچنين نگذاريم.

قبل از اينكه به جلسه بعدي برويد دوسوال پاياني را جواب دهيد. شما به عنوان شيخ‌الوزرا در دولت بعدي حضور خواهيد داشت و سوال دوم اينكه آنچه در دولت آينده ازهم‌اكنون مي‌بينيد، اميد را به جامعه ايران برخواهد گرداند؟

بگذاريد جواب‌تان را اين‌طور بدهم كه رييس‌جمهور و دولت آينده از باتدبيرترين و متخصص‌ترين سرمايه‌هاي ايراني بهره خواهند برد. شخص دكتر روحاني با مبنا و معيار، دولت خود را تدبير و اميد نام نهاده‌اند و گره‌هايي كه دركار مردم افتاده است به اميد خدا و پشتوانه مردم و راهنمايي رهبر انقلاب و همراهي مجلس محترم باز خواهند كرد و امثال بنده فرصت ديدن دستاوردهاي اين دولت را ان شاءالله در خارج از دولت خواهم داشت.