کد خبر: ۲۷۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۹

شرکای همسایه در راه ایران/ کدام شرکت‌های خودروسازی برای مشارکت با ایران آمادگی دارند؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا گفته است؛ از آنجا که عملکرد برخی شرکای سابق در زمان تحریم مناسب نبود، به شرکت‌ها توصیه کردیم سراغ شرکای دیگری از کشور‌های جدید بروند، اما این سوال مطرح می‌شود کدام شرکت‌های خودروسازی برای مشارکت با ایران آمادگی دارند؟
 رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه دیدار با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه تولید خودرو‌های مشترک گفته است: از آنجا که عملکرد برخی شرکای سابق در زمان تحریم مناسب نبود، به شرکت‌ها توصیه کردیم سراغ شرکای دیگر از کشور‌های جدید بروند.

رحمانی در پاسخ به سوالی درباره تولید خودرو‌های مشترک نیز گفته است: تولید خودرو‌های مشترک همیشه در برنامه بوده و به تعداد شرکت‌های تولیدکننده، این موضوع می‌تواند مصداق داشته باشد.

وزیر درباره قرارداد جدید خودرویی با کشور ترکیه گفته در گذشته با برخی شرکت‌ها قرارداد‌ها و توافق‌هایی برای تولید مشترک خودرو امضا شد که در آن زمان این شرکت‌ها در حوزه تولید خوب عمل نکردند و عملکردشان مورد رضایت ما نیز نبوده است البته این موضوع دولتی نیست و شرکت‌ها خودشان با هم مذاکره دارند. از آنجا که عملکرد برخی شرکای سابق در زمان تحریم مناسب نبود، به شرکت‌ها توصیه کردیم سراغ شرکای دیگر از کشور‌های جدید بروند.

محمد رضا منصوری نماینده ساوه و عضو کمیسیون صنایع در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در خصوص سخنان وزیر صمت می‌گوید: مسلما کشور‌هایی که بتوانند در مقابل تحریم آمریکا بایستند و تحریم‌ها را دور بزنند می‌توانند همکاری مناسبی برای تولید مشترک خودرو با ایران داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع در پاسخ به این پرسش که کدام کشور‌ها در شرایط قعلی آمادگی همکاری با ایران را دارند؟ می‌گوید: چین، ترکیه و روسیه و کشور‌های بلوک شرق گزینه‌های مناسبی برای همکاری در تولید مشترک خودرو با ما هستند البته این موضوع به میزان آمادگی شرکت‌های خصوصی ما نیز بر می‌گردد. در حال حاضر نیز بسیاری از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود و تامین این قطعات کار سختی نیست.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره تولید خودروی مشترک با ترکیه و روسیه می‌گوید: برای اولین بار حدود ۲ سال قبل در انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان ترکیه پیشنهاد همکاری توسط ترک‌ها مطرح شد؛ و به نظر می‌رسد این خودرو در صورتی که طراحی شود هزینه‌اش برای ما یک سوم خواهد شد.

به گفته نجفی منش با توجه به جمعیت ۴۰۰ میلیونی این سه کشور و ۴۰۰ میلیون جمعیت اطراف این کشور‌ها این پیشنهاد کاملا به صرفه خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: تولید یک خودروی مشترک بین سه کشور (روسیه، ترکیه و ایران) حدود ۵ تا ۱۰ هزار یورویی چندان از واقعیت دور نیست ضمن آنکه دیگر فشاری از سوی آمریکا برای توقف همکاری نیز نخواهد بود، زیرا این طرح برای این سه کشور است.

نجفی منش می‌گوید: البته پژوی فرانسه با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی در ایران و رنو نیز با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون یورویی همچنان در انتظار تغییر سیاست‌ها هستند تا بتوانند مجددا به بازار ایران بازگردند و آنها در حال حاضر به دلیل فشار‌های آمریکا همکاری خود با ایران را متوقف کرده‌اند.