کد خبر: ۲۷۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۳

ترکیه شهر «راس العین» را اشغال کرد/ تمایل ترامپ برای بقای ۲۰۰ نظامی در سوریه

خبرنگار سانا مستقر در ریف الحسکه گفت: "نیرو‌های اشغالگر ترکیه و مزوران آن‌ها راس العین را اشغال و ساکنان آن را کوچ دادند. صد‌ها خانواده در طول روز‌های گذشته به علت شدت گلوله باران و حملات هوایی که باعث ویرانی همه ساختار خدماتی این شهر شده است، آواره شده اند".
با وجود اعلام تعلیق حملات ترکیه به شمال سوریه، ارتش ترکیه شهر راس العین در ریف شمالی استان الحسکه را اشغال کرد.

به گزارش  تسنیم به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، نیرو‌های ارتش ترکیه و گروهک‌های مسلح حامی آن به تجاوز خود به خاک سوریه ادامه داده و شهر راس العین در ریف شمالی استان الحسکه را به اشغال خود در آوردند. این اشغال بعد از حملات هوایی و گلوله باران توپخانه‌ای منطقه انجام شد که ویرانی شمار زیادی از خانه‌ها و تاسیسات حیاتی و آوارگی گروه بزرگی از مردم را به همراه داشت.

خبرنگار سانا مستقر در ریف الحسکه گفت: "نیرو‌های اشغالگر ترکیه و مزوران آن‌ها راس العین را اشغال و ساکنان آن را کوچ دادند. صد‌ها خانواده در طول روز‌های گذشته به علت شدت گلوله باران و حملات هوایی که باعث ویرانی همه ساختار خدماتی این شهر شده است، آواره شده اند".

این اشغالگری با وجود آن صورت می‌گیرد که ارتش ترکیه از دستیابی به توافقی با آمریکا برای تعلیق ۱۲۰ ساعت تجاوزگری خود علیه شمال و شمال شرق سوریه خبر داده بود. جنگنده‌های ترکیه روز یکشنبه محله‌های مسکونی و ساختار زیربنایی شهر راس العین را به شدت گلوله باران کردند تا اینکه نیروی زمینی ترکیه آن را به اشغال خود در آورد.

در تجاوزگری نظامی ترکیه به شماری از شهر‌ها و روستا‌ها و شهرک‌های ریف‌های استان‌های الحسکه و الرقه در شمال و شمال شرق سوریه صد‌ها غیرنظامی جان باحته یا زخمی شده‌اند که شماری از آن‌ها زن و کودک و کارگران بخش‌های خدمات رسانی شهری هستند.

تمایل ترامپ برای بقای ۲۰۰ نظامی در سوریه
همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد که یک گروه ۲۰۰ نفری از نظامیان آمریکایی را در شرق سوریه نگه دارد تا به زعم او به مبارزه با گروه تروریستی داعش بپردازند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مسئول آمریکایی نوشت: ترامپ از هفته گذشته به باقی نگه داشتن حدود ۲۰۰ نیروی کماندو در شمال شرقی سوریه برای مبارزه با تروریسم فکر می‌کند.

این مسئول افزود: این نیرو‌ها در طول مرز با عراق و خارج از منطقه امنی که مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره آن توافق کردند، متمرکز خواهند بود.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت که اگر ترامپ با باقی مانده چند صد نظامی در شرق سوریه موافقت کند، این دومین باری خواهد بود که از آغاز سال اینکار را خواهند کرد، زیرا او پیش از این نیز دستور خروج همه نیرو‌های آمریکایی از سوریه را داده بود، اما بعدا این دستور خودش را لغو کرد.

آمریکا و ترکیه پنجشنبه شب گذشته از توافقی درباره اوضاع شمال و شمال شرق سوریه خبر دادند. در آن شب مایک پنس بعد از دیدار با اردوغان از توافق واشنگتن و آنکارا برای آتش بس در شمال و شمال شرق سوریه خبر داد، اما لحظاتی بعد از آن داود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دستیابی به توافق آتش بس با واشنگتن را تکذیب کرد و گفت که صرفا به مدت ۱۲۰ ساعت حملات ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه به حالت تعلیق در آمده است تا شبه نظامیان کرد سوری "قسد" از منطقه‌ای که ترکیه خواهان ایجاد آن در شمال و شمال شرق سوریه است، خارج شوند. ترکیه بدنبال ایجاد منطقه‌ای به اصطلاح "امن" در طول نوار مرزی برای به زعم خود اسکان آوارگان سوری مقیم ترکیه در آنجا است.

در همین حال، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امروز دوشنبه گفت که حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه باعث شده است تا هشت اردوگاه آوارگان و ۱۲ جنگجوی خارجی زندانی بدون محافظت بماند و این امر می‌تواند باعث افزایش شدت مهاجرت معکوس تروریست‌ها به زادگاه خودشان شود.

وی تاکید کرد: ضروری است که تلاش‌های همه جامعه بین المللی برای مقابله با چالش‌های ناشی از تروریست‌ها و ایدئولوژی و تبلیغات آن‌ها یکپارچه شود. وزارت دفاع روسیه تجربه گسترده‌ای در این زمنیه دارد و آماده مشارکت همراه با شرکای خود در منطقه آسیا و دریای آرام است.