کد خبر: ۲۷۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۷

روایت داماد مرحوم مهدوی کنی از سلوک شخصیتی آیت‌الله/ اینگونه نبود که یک جناح را بر جناح دیگر ارجحیت دهند

داماد آیت الله مهدوی کنی با بیان اینکه ایشان همواره مسیر انقلاب را طی می کردند نه راه شخصی خودشان را، گفت: اگر بخواهیم حضرت آیت الله مهدوی کنی را به این محدود کنیم که چون ایشان رحلت کردند دیگر مسیر ایشان از بین رفته یا مسیر انقلاب در حال از بین رفتن است به هیچ وجه این طور نیست.
۲۹ مهرماه ۹۳ بود که آیت‌الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز دار فانی را وداع گفت و امروز با گذشت ۵ سال همچنان خلاء شخصیتی همچون آیت الله کنی در سیاست کشور به خصوص در میان اصولگرایان احساس می شود.

فوت آیت‌الله مهدوی‌کنی که همواره به عنوان نخ تسبیح جریان اصولگرایی ایفای نقش می‌کرد و محل رجوع بود باعث شد تا اصولگرایان عملاً با بحران داشتن ریش‌سفیدی که مورد وثوق همه گروه‌ها و احزاب اصولگرا باشد مواجه شوند.

ابراهیم انصاریان، داماد آیت الله مهدوی کنی با تسلیت سالروز رحلت آیت الله مهدوی کنی درباره خلاء وجود شیوخی همچون آیت الله مهدوی کنی و آسیب های فقدان چنین شخصیتی در بین اصولگرایان به خبرآنلاین گفت: اگرچه رحلت آیت الله مهدوی کنی ضایعه ای بزرگ است اما شما را به جمله‌ای از حضرت امام (ره) که در سال‌های آخر عمرشان مطرح کردند ارجاع می دهم که در چندین نوبت فرمودند اگر سربازی از سربازان انقلاب کنار برود سربازان دیگر پرچم را برمی دارند، درباره رحلت آیت الله مهدوی کنی هم همین گونه است یعنی این طور نیست که ما القا کنیم اگر یک نفر در انقلاب اسلامی از دنیا برود یا کنار بکشد یا توانایی کار نداشته باشد نمی‌توان راه انقلاب را ادامه داد.

آیت الله مهدوی کنی مسیر انقلاب را طی می کرد نه راه شخصی را

انصاریان با تاکید بر اینکه حضرت آیت‌الله مهدوی کنی مسیر انقلاب را طی می کردند نه راه شخصی خودشان را، ادامه داد: ایشان اگر برای انسجام نیروهای انقلابی موضوعی را مطرح می کردند کاملا در مسیر اهداف انقلاب بود. در رابطه با شیخوخیت هم بعد از حضرت امام، با لطف خداوند مجلس خبرگان مقام معظم رهبری را انتخاب کردند و دقیقا آنچه که حضرت امام می گفتند تحقق پیدا کرد، همواره مساله اصلی این بوده که مسیر انقلاب طی شود که البته مومنان، انقلابیون، مسلمان‌ها و همه کسانی که وامدار انقلاب هستند حتما این مسیر را قبول دارند نه مسیر شخص آیت الله مهدوی کنی را.

انصاریان افزود: درست است که ایشان یکی از پرچمداران بزرگ انقلاب بودند اما همواره مسیری را طی کردند که گامی در جهت تحقق انقلاب اسلامی، حفظ اسلام و مبانی انقلابی بوده است لذا ما اگر بخواهیم حضرت آیت الله مهدوی کنی را به این محدود کنیم که چون ایشان رحلت کردند دیگر مسیر ایشان از بین رفته یا مسیر انقلاب در حال از بین رفتن است به هیچ وجه این طور نیست. ما همیشه باید این را در نظر داشته باشیم که آیت الله مهدوی کنی در هر کجا که قدم گذاشتند برای حفظ انقلاب اسلامی و در مسیر ولایت فقیه بوده است که دیگران هم باید همین کار را بکنند.

با فوت آیت الله مهدوی کنی، شیخوخیت اصولگرا از بین نرفته است

وی با بیان اینکه به طور قطع نبود حضرت آیت‌الله مهدوی کنی خلائی ایجاد کرده، گفت: شخص آیت الله مهدوی کنی در سالگرد فوت آیت الله مشکینی در تفسیر حدیث پیغمبر تاکید کردند که این ثلمه ای که می‌گویند به واسطه شخصیت خود آن فرد است یعنی خود فرد چون خصوصیات خاصی را دارد لذا خسارتی را در آن زمینه به وجود می آورد که درباره آیت الله مهدوی کنی هم همین گونه است اما با این حال طرح تعابیری از سوی برخی دوستان مبنی بر اینکه با فوت آیت الله مهدوی کنی شیخوخیت از بین رفته و انسجام وجود ندارد را قبول ندارم زیرا معتقدم انسجام زیر بیرق ولایت محقق می شود، نمونه آن مراسم اربعینی است که چند روز پیش برگزار شد.

داماد آیت الله مهدوی کنی تاکید کرد: کسانی که در انقلاب هستند اگر در مسیر ولایت فقیه و اسلام گام بردارند همواره وحدت و انسجام و پیشرفت حفظ خواهد شد و از بین نخواهد رفت.

اینگونه نبود که آیت‌الله مهدوی‌کنی یک جناح را قبول داشته و جناح دیگری را رد کنند

انصاریان درباره خصوصیت شخصیتی آیت الله مهدوی کنی گفت: از جمله خصوصیت شخصیتی ایشان این بود که تلاش می‌کردند تا همه افراد، جناح‌ها، گروه‌ها و دسته‌جاتی که با انقلاب ارتباط داشتند را در مسیر انقلاب قرار دهند؛ این‌طور نبود که یکی را تایید و دیگری را تکذیب کنند بلکه انقلاب را در مسیر راه و روش امام ورهبری هدایت می‌کردند.

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی در مسائل سیاسی، اجتماعی، دینی و ... روشی را انتخاب می کردند که روش صحیح انقلاب اسلامی باشد نه اینکه یک جناح را قبول داشته و جناح دیگری را قبول نداشته باشند بلکه همه جناح ها را به وحدت و حرکت در مسیر ولایت فقیه دعوت می کردند.

رفتار آیت الله در منزل و بیرون از منزل یکسان بود

داماد آیت‌الله مهدوی‌کنی درباره سبک آیت‌الله مهدوی کنی در زندگی شخصی گفت: شیوه رفتاری آیت‌الله مهدوی کنی علاوه بر حفظ و هدایت خانواده، یکسان بودن طرز رفتار و اعمالشان در داخل و خارج از منزل بود یعنی به لحاظ سیاسی، اجتماعی و مسائل علمی ایشان رفتار بیرون را عینا در داخل منزل داشتند که نشان دهنده آن است که حرف و عمل شان جدا از هم نبود.

انصاریان با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب بهترین شاخص برای حرکت در مسیر انقلاب است، تاکید کرد: ما باید تابع ولایت فقیه باشیم همان‌طور که نگاه آیت‌الله مهدوی کنی هم همین بود.

وی با تاکید بر لزوم معرفی شخصیت علمی آیت‌الله مهدوی کنی، گفت: ضرورت دارد نگاه علمی آیت الله مهدوی کنی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد البته دفتر نشر آثار آیت‌الله مهدوی کنی که بعد از فوت ایشان تاسیس شده در تلاش است تا فعالیت های علمی، سخنرانی‌ها و دروس خارج و اخلاق ایشان و همچنین تفسیر بخش هایی از قرآن که به همت ایشان بوده را جمع آوری کرده و در اختیار حوزه و دانشگاه و افکار عمومی قرار دهد.

منبع:خبرآنلاین