کد خبر: ۲۷۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۷۷

خبر مهم در اسرائيل؛ بنی گانتز مامور تشکیل کابینه می شود/ نتانياهو شكست خورد

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسراییل که پیشتر از سوی این رژیم مأمور تشکیل کابینه شده بود امروز دوشنبه از تشکیل کابینه فراگیر انصراف داد. نتانیاهو در یک پیام ویدئویی اختیار تشکیل کابینه را به «روون ریولین»»، رئیس اسراییل بازگرداند و ریولین، بنی گانتز، رئیس ائتلاف آبی‌ و سفید را مأمور تشکیل کابینه کرد.
فارس: «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پیشتر از سوی این رژیم مأمور تشکیل کابینه شده بود امروز دوشنبه از تشکیل کابینه فراگیر انصراف داد. 

 نتانیاهو در یک پیام ویدئویی اختیار تشکیل کابینه را به «روون ریولین»»، رئیس رژیم صهیونیستی بازگرداند و ریولین، بنی گانتز، رئیس ائتلاف آبی‌ و سفید را مأمور تشکیل کابینه کرد. 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این پیام ویدئویی در صفحه فیسبوک خود گفت بعد از دریافت مجوز تشکیل کابینه، «بی‌امان» برای تشکیل کابینه فراگیر تلاش کرده است. 

نتانیاهو گفت تلاش‌های او برای آوردن بنی گانتز به میز مذاکره و جلوگیری از برگزاری یک انتخابات دیگر به شکست منجر شده و او هر بار این درخواست‌ها را رد کرده است. 

پس از این پیام، ریولین با صدور بیانیه‌ای گفت قصد دارد بنی گانتز را مأمور تشکیل کابینه کرده و به او ۲۸ روز برای این کار فرصت بدهد. احتمال می‌رود او تصمیم خودش را ظرف ۷۲ ساعت آینده اعلام کند. 

ریولین گفت که قصد دارد وارد رایزنی‌هایی با احزاب سیاسی درباره قصد خودش برای اعطای مجوز تشکیل کابینه به بنی گانتز شود. 

 رئیس رژیم صهیونیستی روز سوم مهرماه سال جاری «بنیامین نتانیاهو»، رئیس حزب لیکود و نخست‌وزیر فعلی این رژیم را مأمور تشکیل کابینه کرد. 

نتانیاهو پس از آن مأمور تشکیل کابینه شد که گفت‌وگوی او با گانتز برای تشکیل کابینه فراگیر شکست خورد.  او برای تشکیل کابینه ۲۸ روز فرصت داشت و می‌بایست حمایت ۶۱ نماینده را جلب می‌کرد.

قبل‌تر از آن روزنامه «هاآرتص» گزارش داده بود بعد از کشمکش‌های فراوان در فلسطین اشغالی برای تعیین نخست‌وزیر جدید و مامور تشکیل کابینه، «بنی گانتز» رئیس «ائتلاف آبی‌وسفید» قصد دارد از حق خود برای نخست‌وزیری بگذرد.

روزنامه «هاآرتص» به نقل از منابعی در ائتلاف آبی‌وسفید گزارش داد که دلیل تصمیم گانتز برای گذشتن از حق خود این است که او می‌خواهد نتانیاهو ابتدا مامور تشکیل کابینه شود و به دلیل اینکه مانند شش ماه پیش احتمال ناتوانی وی در این کار وجود دارد، مجددا شکست بخورد.

بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی از سوی کمیته مرکزی انتخابات و مشخص شدن عقب بودن یک کرسی حزب لیکود از ائتلاف آبی‌وسفید بود که ریولین تعیین مامور تشکیل کابینه را به تعویق انداخت.

بر اساس نتایج رسمی منتشرشده از سوی کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی، ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز» توانست با مجموع ۲۵.۸۱ درصد کل آراء، تعداد ۳۳ کرسی از پارلمان را به خود اختصاص دهد. حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نیز با مجموع ۲۵.۰۹ درصد آراء توانست ۳۲ کرسی را در کنست کسب کند.

نتانیاهو شهریورماه سال جاری با انتشار یک پیام ویدئویی، ضمن پذیرش شکست در تشکیل ائتلاف راست‌گرا، از گانتز دعوت کرد تا امروز با هم ملاقات جدی برای تشکیل کابینه فراگیر داشته باشند. گانتز اما در آن زمان با رد پیشنهاد رهبر حزب لیکود مبنی بر نخست‌وزیری چرخشی و ائتلاف برای کابینه فراگیر، گفته بود خودش باید ابتدا مامور تشکیل کابینه شود.