کد خبر: ۲۷۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۸

موضع‌گیری اروپایی‌ها درباره ایجاد منطقه امن بین‌المللی در سوریه

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به پیشنهاد وزیر دفاع این کشور برای ایجاد منطقه امن بین‌المللی در شمال سوریه گفت، برلین با همپیمانان اروپایی خود در این مورد اختلاف نظری ندارد.

«هایکو ماس» اذعان کرد که پیشنهاد «آنه گرت کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان مبنی بر ایجاد منطقه امن بین المللی در شمال سوریه موجب واکنش برخی همپیمانان اروپایی این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه آلمان امروز (سه شنبه) در برلین افزود: در مورد این پیشنهاد سووالاتی را از برخی دوستان خود دریافت کرده ایم.

وی با این حال تاکید کرد در این خصوص که باید یک منطقه امن بین المللی در شمال سوریه ایجاد شود، بحثی بین اروپایی ها وجود ندارد.

ماس روز گذشته (دوشنبه) خواستار ایجاد «منطقه امن بین المللی» در شمال سوریه با مشارکت ترکیه و روسیه با هدف «کاهش تنش» شد.

«کرامپ کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان نیز گفت که در این خصوص با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هماهنگی صورت گرفته و طرح آن در نشست آتی وزیران دفاع ناتو که قرار است ۲۴ و ۲۵ ماه اکتبر (دوم و سوم آبان) در بروکسل برگزار شود به متحدان غربی ارائه خواهد شد.

وی افزود: بر اساس این طرح، منطقه امن تحت نظارت جامعه جهانی با مشارکت ترکیه و روسیه با هدف کاهش تنش ایجاد می شود.

به گفته وزیر دفاع آلمان، طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه برای کاهش تنش ها مفید خواهد بود.

این در حالیست که این پیشنهاد مخالفت هایی را در پی داشته، از جمله «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته که این کشور در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه مشارکت نخواهد کرد.

ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) نامید.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گزارش داد، تخمین زده می شود حدود ۴۰۰ هزار غیر نظامی در مناطق محل درگیری حضور داشته باشند که نیاز به محافظت و کمک دارند.

منبع:ایرنا