کد خبر: ۲۷۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۱

یک شایعه تاییدنشده: ۲۸ آبان تیم‌های ملی فوتبال ایران و عربستان بعد از ۲۵۳۶ روز به مصاف هم می روند

خبرگزاری رسمی دولت نوشت: شنیده می‌شود مذاکراتی برای انجام بازی دوستانه بین تیم‌های ایران و عربستان در تاریخ ۲۸ آبان صورت گرفته است.

طبق برنامه‌ریزی قبلی فیفا از تاریخ ۱۱ تا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۰ تا ۲۸ آبان ماه) شاهد آخرین FIFA DAY سال جاری میلادی خواهیم بود. قرار است در این تاریخ مسابقات مختلف ملی در نقاط مختلف جهان به انجام برسد. در قاره آسیا نیز مقرر شده تک بازی باقیمانده دور رفت بازی‌های دور دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین برگزار شود.

طبق این برنامه تیم ملی فوتبال کشورمان روز ۲۳ آبان ماه در جدالی حساس و سرنوشت ساز باید در بصره رو در روی تیم ملی عراق قرار بگیرد.اما شاگردان ویلموتس در ادامه روزهای فیفا برنامه خاصی ندارند و فدراسیون فوتبال تا به این لحظه بازی دوستانه‌ای را برای حسن ختام کار ملی پوشان در سال ۲۰۱۹ ترتیب نداده است. قرار بود در تاریخ ۲۸ آبان ماه دیداری مقابل برزیل داشته باشیم که با اعلام تاج به دلیل کمبود ۵۰۰ هزار دلار، این اتفاق رخ نداد. شرایط بازی با استرالیا هم در این تاریخ فراهم نشد چرا که گراهام آرنولد، سرمربی کانگروها خواهان استراحت دادن به بازیکنانش است.

اما طی ۲۴ ساعت اخیر حواشی به وجود آمده که نشان می‌دهد احتمالاً یک بازی دوستانه در تاریخ مذکور (۲۸ آبان) برای تیم ملی تدارک دیده شده و مذاکراتی هم در این باب انجام شده است. مسابقه‌ای که در صورت قطعی شدن آن، می‌تواند یک اتفاق تاریخی باشد. گویا در جهت بهبود روابط سیاسی ایران و عربستان و برای از بین بردن کدورت‌های قبلی قرار است ایران و عربستان در قالب یک بازی دوستانه به مصاف هم بروند. دیداری که در صورت نهایی شدن، اتفاق بزرگی برای هر دو کشور خواهد بود. طبق آخرین اخبار واصله، عربستان نیز مانند ایران هنوز حریف تدارکاتی برای روز ۲۸ آبان ندارد. آنها ابتدا باید در دیداری حساس در مسابقات انتخابی جام جهانی و جام ملت‌ها به مصاف ازبکستان بروند اما سپس برنامه خاصی ندارند و در پی حریف تدارکاتی هستند.

با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۹ دیگر مسابقه ملی برگزار نمی‌شود و تیم ملی عربستان در سال ۲۰۲۰ برنامه‌اش بسته شده و تنها دیدار دوستانه آنها مقابل مونته نگرو در تاریخ ۲۰ مارچ به انجام می‌رسد؛ احتمالاً دیدار دوستانه مذکور در صورت انجام شدن، در همین تاریخ ۲۸ آبان برگزار خواهد شد. در صورت قطعی شدن، شاهد پیکار ایران و عربستان بعد از ۶ سال و ۱۱ ماه و ۹ روز یا به عبارتی ۲۵۳۶ روز خواهیم بود.

ایران و عربستان آخرین بار در مسابقات غرب آسیای سال ۲۰۱۲ که در کویت برگزار می‌شد به مصاف هم رفتند. دیداری که در حضور ۱۲۰۰ نفر به انجام رسید و هر ۲ تیم خصوصاً ایران با ترکیب دوم خود به میدان رفت. کی‌روش در آن مسابقه روی نیمکت ایران حضور نداشت و در پایان، بازی با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه پیدا کرد. در مجموع اما ایران و عربستان در طول تاریخ ۱۵ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که حاصل آن پنج برد برای ملی پوشان، هفت باخت و سه تساوی بوده است. آخرین جدال این دو تیم در خاک این دو کشور به هشت فروردین سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد که تیم ملی ایران در ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی با نتیجه ۲ بر یک مغلوب عربستان شد و رویای جهانی شدنش و حضور در آفریقای جنوبی تا حد زیادی بر باد رفت. در آن بازی مسعود شجاعی زننده تک گل ایران بود. حالا بعد از بیش از یک دهه، به احتمال فراوان در یکی از ۲ کشور ایران یا عربستان شاهد تقابل این دو قدرت بزرگ آسیا خواهیم بود.

۲۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۴ بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد به دلیل مشکلات سیاسی بین ۲ کشور ایران و عربستان و عدم بهبود روابط این دو کشور، بازیهای نمایندگان ایران و عربستان در مسابقات باشگاهی به میزبانی کشور ثالث برگزار می‌شود. از همان زمان بود که در لیگ قهرمانان آسیا شاهد برگزاری بازی تیمهای ایرانی و عربستانی در کشورهایی چون عمان، امارات و قطر بودیم. حالا در صورت قطعی شدن دیدار دوستانه ایران و عربستان احتمالاً برای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، دیگر بازی تیمهای ایرانی و عربستانی در کشور ثالث به انجام نخواهد رسید و این یک خبر فوق‌العاده برای تیم‌هایی چون پرسپولیس، استقلال، سپاهان و احتمالاً شهر خودرو خواهد بود.

فعلاً باید منتظر ماند و دید که فدراسیون فوتبال ۲ کشور راجع به این شایعه و دیدار دوستانه احتمالی چه نظری خواهند داشت. بی‌تردید این بازی تدارکاتی می‌تواند به اندازه یک جدال رسمی حساسیت داشته باشد. هروه رنارد سرمربی جدید عربستان بعد از شکست مقابل ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ به عنوان سکاندار مراکش، خیلی دوست دارد تا بعد از یک سال و پنج ماه انتقام بگیرد. در سوی مقابل مارک ویلموتس پنج روز پس از دیدار سرنوشت‌ساز مقابل عراق در مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌ها، یک آزمون دشوار دیگر در برابر عربستان خواهد داشت که نتیجه‌اش اهمیت فراوانی در ادامه راه او دارد چرا که از آخرین برد ایران مقابل عربستان حدود ۱۸ سال می‌گذرد؛ بردی که در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ با درخشش علی دایی به دست آمد که موفق شد با زدن ۲ گل، برد شیرینی را برای ملی پوشان به ارمغان بیاورد.

منبع:ایرنا