کد خبر: ۲۷۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۱

سیگنال‌های رئیس کل بانک مرکزی به بازار ارز / کارشناسان: روند کاهشی ادامه دارد

بازار ارز با سیگنال‌های دریافتی از مسیرهای مختلف، روند کاهشی در پیش گرفته و فعالان بازار معتقدند روند کاهش ادامه‌دار است.

 بازار ارز روزهای نسبتا آرامی را می‌گذراند. دیگر از تلاطمات ارزی و نوسانات گاه و بیگاه خبری نیست. آن قدر دامنه نوسان قیمت دلار و یورو در بازار به حداقل رسیده است که نه تنها آربیتراژ ارزی این روزها معنادار نیست بلکه بسیاری از سرمایه‌گذاران، دلالان و سوداگران نیز رغبتی به ورود به این بازار ندارند و آن را برای سرمایه‌گذاری مناسب نمی‌دانند. البته ورود به بازار ارز هیچگاه برای مردم عادی سودآور نبوده و سرمایه‌گذاران خرد معمولا در این بازارها زیان‌ دیده اند و تنها سوداگران بوده‌اند که در نوسانات بازار و جهش‌های ارزی، سودهای زیادی کسب کرده اند.

روند کاهشی نرخ ارز در معاملات روزانه

هر چه مدت مشابه سال ۹۷ ، بازار ارز آشفته و پرخطر بود، اکنون بازار آرام است و نه تنها نوسان معناداری که سودای افزایش قیمت را تداعی کند وجود ندارد، بلکه بخشی از حباب ناشی از ارزهای خانگی نیز تخلیه شده است و غالب بازار به سمت فروش و یا خریدهای واقعی و غیرسوداگرایانه سوق پیدا کرده است.

قیمت دلار ظرف هفته‌های گذشته نیز سیر نزولی ثبت و پله پله کاهش را تجربه کرد. به نحوی که دیروز، دوم آبان ۹۸ قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی ۱۱۲۰۰ تومان و در خارج از صرافی‌های بانکی حتی تا ۱۱۱۵۰ تومان هم رسید که از کاهش نرخ نسبت به روز چهارشنبه حکایت داشت. قیمت در معاملات روز چهارشنبه ۱ آبان ۹۸ برای هر اسکناس دلار آمریکا به ۱۱۲۵۰ تومان رسیده بود.

سیگنال‌های رئیس کل به بازار ارز

طی روزهای گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به عنوان فردی که از کم و کیف بازار و رفتارهایی که بازیگران بازار ارز در مقاطع مختلف انجام داده‌اند، با اطلاع است، سیگنال‌های متعددی را به بازار ارز داده که موجب شده بازار طی روزهای گذشته روند کاهشی در پیش بگیرد.

او بارها در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و یادداشت‌های اینستاگرامی خود از وجود مازاد ارز در سامانه نیما خبر داده بود و همین امر نشان می‌دهد که حداقل، تقاضاهای سوداگرایانه در بازار ارز وجود ندارد و اگر هم وجود دارد، در بخش خاصی آن هم در حوزه واردات کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی متمرکز شده است؛ همتی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که ۲۸ مهرماه برگزار شد، به صراحت اعلام کرد که با اختصاص این نوع ارز رانتی مخالف است و همچنان تقاضای بسیاری برای این ارز وجود دارد.

سیگنال دومی که وی به بازار داده، اشاره اش به سفرهای متعدد به سایر کشورها برای گشایش ارزی است و که به گفته خودش، بسیاری از آنها اطلاع‌رسانی نشده است.

عبدالناصر همتی سومین سیگنال خود به بازار ارز را با اشاره به سفر اخیر خود به کویت و دیدار با رؤسای بانک مرکزی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و نیز کشورهای اسلامی از جمله مالزی، ارایه داد و به این نکته اشاره کرد که با توجه به مقاومت اقتصاد کشور در برابر فشار دشمنان، تک‌تک بانکهای مرکزی دنیا علاقه دارند با ایران همکاری کنند.

او همچنین بر این نکته نیز تاکید کرد: خوشبختانه گشایش‌های بسیار خوبی در حال وقوع است؛ هر چند قصد انتشار و رسانه‌ای کردن آنها را نداریم.

همین چهارمین سیگنال‌ از سوی وی کافی بود تا بازار ارز حرکت‌ خود را با آنچه که در ذهن رئیس کل می‌گذرد تطبیق داده و قیمت رو به کاهش گذارد؛ البته این کاهش فزاینده نبوده است و رقم‌های بالایی را ثبت نکرده است، اما در قالب یک روند آهسته و پیوسته آغاز شده است.

منبع:مهر