کد خبر: ۲۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۹

لبنان روي موج انفجار

*محمد علي سبحاني
اجلاس ژنو2 سوريه به رغم مدت زمان طولاني و فراز و نشيب فراوان به نتايج ملموسي دست نيافت، هر چند با اصرار و فشار نهاد بين‌المللي طرفين - دولت و مخالفين- در حوزه محدودي مي‌توانستند اقدامات ناقصي در جهت فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه در مناطق محاصره شده انجام دهند، اما با شكست اين مذاكرات همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد وضعيت داخلي در سوريه بحراني‌تر شد و درگيري‌ها بيشتر از گذشته و خونين‌تر از قبل ادامه دارد، از اولين نتايج شكست مذاكرات عميق‌تر شدن اختلافات ميان روسيه و امريكا در سطح جهاني و نيز افزايش چالش‌هاي منطقه‌يي ميان حاميان دولت و طرفداران مخالفان دولت در سوريه است.

 بدين صورت انتظار افزايش اختلافات طرفداران و مخالفان در درون لبنان نيز مطرح است. انفجار در نزديكي مركز فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در بيروت ضرورت ارزيابي و تحليل تحولات در سوريه و منطقه را ضروري كرده است.

1- يقينا اين انفجارها همان‌گونه كه در موارد قبل ارزيابي شده است تحت‌تاثير تحولات سوريه بوده و متاسفانه با كشيده شدن به لبنان ابعاد خطرناكي به خود گرفته به گونه‌يي كه وحشت از جنگ داخلي در لبنان را دوباره زنده كرده است.

2- تشكيل دولت جديد در لبنان كه مي‌توانست گامي در جهت بهبود شرايط در لبنان بوده و جامعه لبنان را از زير سايه جنگ داخلي سوريه خارج كند، اميدواري نسبي ايجاد كرده بود، ليكن اين انفجار نشان داد كه هرگونه خوش‌بيني در مورد جدا كردن تحولات لبنان از سوريه در شرايط حاضر جايگاهي ندارد و مشكلات لبنان مادام كه مسائل سوريه حل نشده ادامه خواهد داشت.

3- انفجارهاي بيروت كه جهت‌گيري آن به شكل واضحي پيامي براي ايران را نيز با خود دارد . اين انفجارها حركتي تروريستي و غيرانساني است كه منجر به كشته و زخمي شدن بي‌گناهان شده است و كار گروه‌هاي وابسته به القاعده و تروريست‌هاي شناخته شده است اما به هيچ عنوان مسووليت ‌حاميان مالي و تسهيل‌كنندگان رفت و آمد اين تروريست‌ها را نمي‌توان ناديده گرفت.متاسفانه جنگ سوريه و سرريز اين جنگ در لبنان به يك جنگ نيابتي منجر شده است كه دولت‌هاي ذي‌نفوذ را به حمايت از جنايت‌هاي هولناك بشري كشانده است. ادامه اين وضعيت به افزايش حساسيت‌هاي مذهبي منجر خواهد شد؛ حساسيت‌ها و اختلافاتي كه در صورت عدم مهار آن همه منطقه را با مشكل مواجه خواهد ساخت. ايران با دولت جديد خود فرصتي مناسب در اختيار دارد تا با رويكرد تعامل با قدرت‌هاي منطقه‌يي و جهاني و تلاش براي ميانجيگري بين گروه‌هاي مخالف شناسنامه‌دار سياسي با دولت سوريه عرصه را بر گروه‌هاي تروريستي تنگ‌تر كند.

ايران بايد به تلاش خود براي همكاري موثر با سازوكارهاي منطقه‌يي و جهاني ادامه دهد و در مقابل تبليغات گسترده‌يي كه عليه ايران و تشيع وجود دارد به توضيح بيشتر مواضع اعتدالي خود پرداخته و روابط خود را با منطقه عربي خصوصا در سطح مردم بازسازي كند.

4- همزماني اين انفجار با اجلاس روساي مجالس كشورهاي اسلامي نيز نشان مي‌دهد افراط‌گرايان قصد دارند همه فرصت‌هايي را كه مي‌تواند به صلح و آرامش در منطقه بينجامد تخريب كنند. دولت‌هاي اسلامي بايد بدانند اگر دست افراط‌گرايان را كوتاه نكنند و در صورتي كه تندروها چه كساني كه با انديشه تروريست‌پرور خود براي گروه‌هاي تروريستي سرباز تربيت مي‌كنند و چه آنهايي كه با پول و سازماندهي خود به شكل‌گيري گروه‌هاي تروريستي كمك مي‌كنند، در آن صورت آثار سوء خشونت و ترور همه منطقه را خواهد گرفت و همان گونه كه شاهد هستيم هرروزه شاهد ترورها، انفجارها، گروگانگيري‌ها و تبليغات زهرآگين عليه مقدسات در مذاهب مختلف خواهيم بود.اين همه خشونت و ترور و كشتاري كه در درون جامعه مسلمانان عليه يكديگر انجام مي‌شود كافي است تا ما بفهميم كه بايد صداي افراط‌گرايان خاموش شود و عقل‌گرايان و اعتدال‌گرايان و اصلاح‌طلبان فرصت پيدا كنند تا به اين همه مشكلات پيچيده رسيدگي و براي آن راه‌حل پيدا كنند.

*اعتماد