کد خبر: ۲۷۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۹۹

۱۰ واقعیت پنهانی و بسیار جالب در مورد چه گوارا

چه گوآرا (چگوآرا) شخصیتی تاریخی است که بسیاری عاشقانه او را می‌پرستند و بسیاری او را چهره‌ای منفور می‌دانند. او یکی از بزرگترین موفقیت‌های کمونیست‌ها و یکی از بیرحم‌ترین قاتلان تاریخ اخیر است.
بدین ترتیب جای تعجب ندارد که چنین مردی که بسیار او را می‌ستایند و بسیاری او را منفور می‌دانند برای همگان چهره‌ای شناخته شده و آشناست. اگر چه بسیاری با سرگذشت چه گوآرا آشنایی دارند، اما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با جزییات و نکاتی پنهان و کمتر شناخته شده در مورد این شخصیت کمونیست انقلابی آشنا کنیم.

۱۰. نام بحث برانگیز

نام «چه گوآرا» همزمان باعث ایجاد تنفر و عشق در میان جهانیان می‌شود. نام او برای برخی مترادف مبارزه برای آزادی است و برای برخی دیگر مترادف با کشتار و مرگ.

چیزی که بسیاری نمی‌دانند این است که نام چه گوآرا زیاد رمانتیک نیست. نام او هنگام تولد ارنستو لینچ بود که جذابیت چه گوآرا را ندارد. نام خانوادگی او از آنجا آمده است که او خانواده‌ای نیمه ایرلندی داشت. در این تصویر ارنستو لینچ را در سن ۲۲ سالگی می‌بینید.

۹. چه بدبو

در دوران نوجوانی چه گوآرا با لقب «چانچو» به معنای «خوک» شناخته می‌شد، زیرا وی علاقه زیادی به حمام کردن نداشت و هفته‌ای تنها یک لباس پوشیده و یکبار نیز آن را عوض می‌کرد. در تمام دوران زندگی‌اش، چه گوآرا به خاطر بدبو بودن و کثیف بودنش شناخته می‌شد.

۸. ارنستو نابغه

برخلاف چهره‌ای که همه ما از چه گوآرا داریم، او در دوران جوانی یک نابغه درس‌خوان بود. او عاشق بازی شطرنج بود و حتی در تورنمنت‌های محلی نیز شرکت می‌کرد.

در دوران گشت و گذار با دوستان شطرنج‌بازش، ارنستو اشعاری که دوست داشت را با عشق و علاقه می‌خواند. درس‌های مورد علاقه او در مدرسه ریاضی و مهندسی بود. بدین ترتیب ارنستو چه گوآرا در دوران نوجوانی یک درس‌خوان نابغه بود.

۷. کوبایی یا نه؟

اگر چه او را به خاطر فعالیت‌های انقلابی‌اش در کوبا می‌شناسند، اما چه گوآرا در یک خانواده آرژانتینی متمول بدنیا آمده و هیچگاه شهروند کوبا نشد. در هنگام تولد او، پدرش چنین گفته بود: «اولین چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که در رگ‌های پسر من خون شورشیان ایرلندی جاری است».

۶. چه گوآرای پزشک

شایعات و مناقشات بسیاری در اینترنت بر سر این موضوع وجود دارد، اما در ژوئن ۱۹۵۳، چه گوآرا درس‌های خود در رشته پزشکی را به اتمام رسانده و با نام دکتر ارنستو گوآرا فارغ‌التحصیل شد. در دوران تحصیل گوآرا به مطالعه و درمان جذام علاقه داشت.

۵. سفر به آمریکا

در سال ۱۹۶۴، چه گوآرا برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به ایالات متحده سفر کرد. در مدت سخنرانی، او از ایالات متحده به خاطر سیاست جداسازی نژادی انتقاد کرد و چنین گفت: «کسانی که فرزندان خود را می‌کشند و به طور روزمره به خاطر رنگ پوستشان علیه آنان تبعیض قائل می‌شوند، کسانی که می‌گذارند قاتلین سیاهان آزاد باشند، از آن‌ها محافظت می‌کنند و بیش از پیش جمعیت سیاهپوست را به خاطر تقاضای حقوق قانونی‌شان به عنوان انسان‌هایی آزاد مجازات می‌کنند. چگونه کسانی که این کار‌ها را انجام می‌دهند خود را حامیان آزادی می‌نامند؟».

۴. فرزندان چه گوآرا

اگر چه چه گوآرا را به عنوان مرد خانواده نمی‌شناسیم، اما واقعیت این است که او از همسر اول خود، هیلدا گادیا، یک فرزند داشت، دختری که در فوریه ۱۹۵۶ در مکزیکو سیتی به دنیا آمد.

وی همچنین از همسر دوم خود آلیدا مارچ که از انقلابیون مطرح بود نیز صاحب ۴ فرزند شد. تصویری که در بالا می‌بینید کامیلو نام دارد که یکی از پسران اوست.

۳. ارنستو بی‌دست

بعد از اعدامش، یک پزشک نظامی دست‌های چه گوآرا را قطع کرد. افسران ارتش بولیوی جنازه او را به یک مکان نامشخص منتقل کرده و از صحبت در مورد اینکه آیا بقایای جسد او را دفن کرده یا سوزانده‌اند خودداری نمودند.

دست‌های او در محلول فرمالدئید گذاشته شد تا برای انگشت‌نگاری و تشخیص هویت به بوئنوس آیرس فرستاده شوند، زیرا پلیس آرژانتین اثر انگشت وی را در اختیار داشت. بعد‌ها این دست‌ها به کوبا فرستاده شدند.

۲. نماد کلیشه‌ای

یک تصویر گرافیکی تک رنگ با کنتراست بالا از چهره چه گوآرا به عنوان یکی از مشهورترین، تبلیغاتی‌ترین و کالاسازی‌شده‌ترین تصاویر در سراسر جهان شناخته می‌شود که بر روی کالا‌های بسیاری نقش بسته است، از تی‌شرت گرفته تا کلاه، پوستر، تتو، لباس زیر و بسیاری دیگر که باعث کلیشه‌ای شدن این تصویر شده است.

تصویر اورجینال توسط یک عکاس روزنامه‌نگار به نام آلبرتو کوردا برای مراسم بزرگداشتش تهیه شده بود. در آن زمان کوردا این تصویر را روی دیوار محل کارش نصب کرد. بعد‌ها یک روزنامه‌نگار ایتالیایی این تصویر را دیده و از او خواست که این تصویر را داشته باشد. بدین ترتیب کوردا این تصویر را در اختیار این روزنامه‌نگار ایتالیایی قرار داد که آن را در سراسر جهان منتشر کرد.

۱. سنت ارنستو

برای بسیاری در کوبا، ارنستو چه گوآرا یک قهرمان ملی محبوب است، جایی که تصویر او روی اسکناس‌های پزو کوبایی نقش بسته و کودکان در مدرسه هر روز صبح با شعار «ما شبیه چه خواهیم بود» به سر کلاس درس می‌روند.

در آرژانتین، موطن چه گوآرا، تعدادی از مدارس کشور به نام او نامگذاری شده، تعداد زیادی موزه نام او را بر خود داشته و در سال ۲۰۰۸ نیز یک مجسمه برنزی ۴ متری در شهر روزیاریو، محل تولدش، افتتاح شد/ علاوه بر این، بسیاری از کشاورزان بولیویایی از او با عنوان سنت ارنستو یا ارنستو مقدس یاد کرده و به نام او دعا می‌خوانند. با این وجود کلیسای کاتولیک او را یک قدیس ندانسته و قدیس‌سازی از او را تقبیح کرده است.

منبع:برترین ها