کد خبر: ۲۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
ایران ملتی است که همیشه به بزرگی و عظمت می‌اندیشد؛

وندی شرمن: مردم ایران و آمریکا خواهان عادی شدن روابط تهران و واشنگتن هستند/تصور نمی کردیم در زمان روحانی قدم های مهمی برداشته شود

مردم آمریکا، مردم ایران را دشمن نمی‌دانند، و فکر نمی‌کنم که مردم ایران هم، مردم آمریکا دشمن باشند. زمینه‌های زیادی برای پیشرفت وجود دارد و در عین حال باید بر اختلافات زیادی هم غلبه کنیم. زمان خواهد برد اما روزی خواهد رسید که روابط عادی‌تری داشته باشیم.
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران، طی مصاحبه ای با رادیو لیبرتی و صدای آمریکا، اظهار داشت: این گفتگوها همان طورکه آقای ظریف  و خانم اشتون گفتند سازنده بوده. پیشرفتهایی به دست آمده و ما اکنون یک چارچوب برای گفتگوهایمان داریم. ما برسر مدت زمان گفتگوها و رویکرد مشترک به آن توافق کرده ایم. کارمان راآغازکرده ایم و باید این مسیر بسیار دشواررا ادامه دهیم.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، وی افزود: با این همه می توانم بگویم که همه دراتاق گفتگو مصمم بودند به هر طریق ممکن تارسیدن به نتیجه تلاش کنند. تلاش بسیاری  به خرج می دهیم تا همان گونه که پرزیدنت اباما گفته است اطمینان حاصل کنیم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند و جامعه بین المللی به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان پیدا کند.



شرمن در بخش دیگری بیان داشت: همان طور که می دانید و امیدوارم همه ایرانیان بدانند، موادغذایی، دارو و تجهیزات هرگز از سوی کسی تحریم نشده. ایرانیان آزادند همه این اقلام را خریداری کنند. ما در جریان گفتگوها متوجه مشکلاتی شدیم که ایرانی ها به رغم نبود تحریم غذا، دارو و تجهیزات پزشکی،  با آنها رو به رویند. درطرح اقدام مشترک، آمریکا از مسیرهای بشر دوستانه کمک می کند تا نظام بانکی ایران بتواندآسان ترعمل کند این امر در رایزنی با ایران درنظر گرفته شده و امیدواریم اینها به مردم ایران کمک کند.تحریمها به خودی خود هدف نیستند. ابزارهایی برای رسیدن به هدفند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در مورد روابط آیند با ایران گفت: پرزیدنت اوباما درسخنانی عمومی گفت بین دو کشور بیش از ۳۰ سال بی اعتمادی وجودداشته . وقت می برد تا بی اعتمادی از بین برود. این کار در یک روز ، یک هفته یا یک ماه انجام شدنی نیست. البته هرچه بیشتر همدیگر را بفهمیم ، هرچه بیشتر مسائل مان را حل کنیم ، و این مشکل اساسی را که به امنیت اساسی آمریکا، امنیت اساسی  ایران و امنیت جهان مربوط می شود  از پیش پا ی برداریم،گامهایی برای رسیدن به مناسبات عادی تر برداشته ایم.پس راهی دراز درپیش است.

وی اضافه کرد: مردم ایران خواهان عادی شدن مناسبات با آمریکا هستند. همین طور هم مردم آمریکا. ما باید گام به گام اعتماد سازی کنیم تا ببینیم می توانیم بی اعتمادی چنددهه ای را از پیش برداریم . البته دشوار است اما امید به عادی شدن مناسبات درآینده را داریم .

وندی شرمن در پاسخ به سئوالی در مورد آمادگی ایران برای مذاکره در مورد مسائل دیگر گفت: من نمی‌دانم. این چیزیست که ایران باید درباره آن تصمیم بگیرد. ما امیدواریم که ایران از هر فرصتی برای ایفای نقشی سازنده در جهان استفاده کند. ایران ملتی است که همیشه به بزرگی و عظمت می‌اندیشد و به دنبال آن است. قدمتی طولانی در تاثیر عمیق گذاشتن بر تمدن دارد.

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: مردم آمریکا، مردم ایران را دشمن نمی‌دانند، و فکر نمی‌کنم که مردم ایران هم، مردم آمریکا دشمن باشند. زمینه‌های زیادی برای پیشرفت وجود دارد و در عین حال باید بر اختلافات زیادی هم غلبه کنیم. زمان خواهد برد اما روزی خواهد رسید که روابط عادی‌تری داشته باشیم.

وی گفت: از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، قدم‌های مهمی برداشته شده است که ما تصور آن را نمی‌کردیم. پیشرفت‌های بسیار زیادی هم هست که باید به دست بیاید. ما از حرف‌های مفید و ترغیب کننده، به یک سری اقدامات مشخص بر اساس برنامه اقدام مشترک رسیده‌ایم. حال هم امیدواریم که بتوانیم قدم‌های بیشتری بر مبنای توافق جامع و نهایی برداریم تا از ماهیت برنامه هسته‌ای ایران اطمینان پیدا کنیم و مطمئن باشیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. و امیدواریم از این طریق به سوی یک روابط عادی با ایران هم برسیم.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
2
48
وندي شرمن حرفاش منتقيه اميدوارم اوباما ماروفريب نده
ياسين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
2
153
البته.....دوستي هميشه بهتر از دشمني است......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
2
2
"موادغذایی، دارو و تجهیزات هرگز از سوی کسی تحریم نشده. " شما كه راست گفتي.
poorali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
0
5
درود بر تو روحانی وظریف امیدواریم مشکلات پیش رو ایران و امریکا حل و به نفع مردم عادی باشد