کد خبر: ۲۷۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۰۷

توییت پسر فتاح کار دست خانواده حداد عادل داد/ بدهی ۳۶ میلیاردی رییس سابق مجلس به بیت المال بابت اجاره مدرسه فرهنگ

آنگونه که فرزند فتاح گفته حداد عادل سال‌هاست بابت اجاره ملک مدرسه فرهنگ هزینه‌ای به بنیاد مستضعفان نداده است.
طیبه ماهروزاده همسر غلامعلی حداد عادل اخیرا در یک گفتگوی تلویزیونی که رنگ و بوی انتخاباتی نیز داشت، داستان احداث مدرسه‌ای توسط خانواده غلامعلی حداد عادل را شرح داد که جنجال‌های زیادی را نیز به همراه داشت.
 
طیبه ماهروزاده استاد دانشگاه الزهرا و همسر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی که گفته می‌شود سودای مجلس در سر دارد، یکی از مهمانان برنامه جدید زاویه شبکه۴ درباره عدالت آموزشی بود، در بخشی از حرف‌هایش با تاکید بر اینکه مخالف جدی مدارس غیر انتفاعی است، گفت: «مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم، چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید و می‌خواست به رشته علوم انسانی برود، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت.»
سخنان طیبه ماهروزاده با توئیتی از امیرحسین فتاح پسر پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان حاشیه بیشتری پیدا کرد. امیرحسین فتاح مدعی شده بود مدرسه آقای حداد برای بنیاد مستضعفان است که سال‌هاست اجاره‌ای بابت آن پرداخت نشده است. 
 
برخی کاربران به پسر فتاح گفتند که چرا پدرش ماجرا را پیگیری نمی‌کند و او هم تاکید کرد که موضوع در دست پیگیری است. این توئیت پس از بازتاب وسیعی که داشت، حذف شد. حذف این توییت درحالی بود که هیچ واکنشی از طرف حداد عادل و خانواده او در این خصوص داده نشد، با این حال اصل موضوع معلوم نشد و کسی هم توضیحی نداد که چرا حداد عادل ساختمانی از بنیاد مستضعفان گرفته و اجاره آن را پرداخت نمی‌کند.

علی مجتهدزاده وکیل دادگستری خطاب به رییس بنیاد مستعضفان نوشته است: «آقای فتاح بعد از انتصاب به ریاست بنیاد مستضعفان بدون حکم قضائی عده‌ای را برای تخلیه دانشگاه خبر با توجیه عدم پرداخت اجاره گسیل داشت، اما امروز فرزند ایشان مدعی است حداد عادل مدت‌هاست اجاره محل مدرسه فرهنگ را به بنیاد نپرداخته! علت این تبعیض چیست!»
 
از مجموعه مدارس فرهنگ تهران پنج مدرسه غیر انتفاعی زیر نظر غلامعلی حداد عادل تاسیس شده و خانواده او در حال حاضر مدیریت آن‌ها را برعهده دارند.۱) دبیرستان دخترانه فرهنگ در خیایان الهیه، ۲) دبستان پسرانه مهر فرهنگ در خیابان ظفر، ۳) دبستان دخترانه فرهنگ در اتوبان صدر و ۴) دبیرستان پسرانه فرهنگ در خیابان سید خندان 5)هنرستان پسرانه فرهنگ از جمله مدارس زیر نظر رییس پیشین مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

قدیمی‌ترین ساختمان مدارس فرهنگ متعلق به دبیرستان پسرانه این مدرسه واقع در خیابان سید خندان کوچه پیشداد است. این مدرسه در سال ۷۱ تاسیس شده و ساختمان بعدی متعلق به دبیرستان دخترانه فرهنگ واقع در خیابان فرشته، خیابان چناران، کوچه یاسمن است که در سال ۷۲ تاسیس شده است.
 
افرادی نظیر زهرا حداد عادل و فاطمه داوودی همسر فریدالدین حداد عادل از جمله دانش آموزان دوره یک مدرسه دخترانه فرهنگ بوده‌اند. هم اکنون آزاده و فرید حدادعادل مدیریت مدارس فرهنگ را برعهده دارند.

ما با یکی دانش آموزان ورودی سال 78 دبیرستان دخترانه فرهنگ گفتگویی داشته ایم. این دانش آموز می‌گوید در هر مدرسه‌ای در دوره دبیرستان شایعاتی وجود دارد. یک جا درباره مدیر حرف می‌زنند، یکجا درباره مدرسه حرف می‌زنند. درباره مدرسه فرهنگ هم عده‌ای می‌گفتند که زمینش غصبی است. به خاطر همین دانش آموزانی که وسواس داشتند، به مدیران مدرسه نامه نوشتند و پرسیدند آیا می‌توان اینجا نماز خواند.
 
او گفته در مدرسه اموالی از زمان شاه نیز وجود داشت و کاربری ملک به گونه‌ای بود که فضا برای رقص هم وجود داشت که فکر می‌کنم از سالن آمفی تئاتر زمان شاه به عنوان سکوی رقص استفاده می‌شده است.

شواهد نشان می‌دهد ملکی که فرزند فتاح رییس بنیاد مستضعفان به آن اشاره داشته همین ملک دبیرستان دخترانه فرهنگ در خیابان فرشته تهران است.
 
خبرنگار ما با چند دفتر معاملات املاک منطقه الهیه درباره ارزش این ملک گفت‌وگو‌هایی داشته است. به گفته املاکی‌های منطقه، قیمت خرید ملک نوساز در خیابان یاسمن، از متری ۵۰ میلیون تومان به بالاست. ملک‌های قدیمی در این منطقه حدودا متری ۳۵ تا ۴۰ میلیون برآورد قیمت شده‌اند.
 
مسئول یکی از دفاتر معامله ملک در الهیه به رویداد۲۴ گفته ملکی مشابه بنای مدرسه فرهنگ در همان نزدیکی با زیر بنای ۱۷۰۰-۱۸۰۰ متر مربع به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان رهن و ۳۰۰ میلیون تومان ماهانه اجاره رفته است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد، متراژ تقریبی خانه پلاک ۱۵ خیابان یاسمن که به قیمت ۵۰۰ میلیون رهن و ۳۰۰ میلیون اجاره در اختیار مستاجر قرار گرفته با متراژ ساختمان مدرسه دخترانه فرهنگ برابر است.
 
مسئول دفتر معامله ملک منطقه می‌گوید: «این ملک تقریبا چیزی حدود ماهانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون اجاره و ۵۰۰ میلیون تومان رهن ارزش دارد که این میزان معادل ۱۱۵ میلیون تومان اجاره کامل است.»

البته مبلغ اجاره سال مثلا ۷۶  یا ۷۲ را نمی‌توان با پول امروز محاسبه کرد و با توجه به کاهش ارزش پول، بهترین راه برای محاسبه ارزش اجاره در سال‌های مختلف، قیمت طلا و سکه است. اگر میزان اجاره با مبنای قیمت سکه محاسبه شود، حدود ۲۸ تا ۲۹ سکه بهار آزادی در ماه برای اجاره این ملک باید پرداخت شود.

ساختمان خیابان الهیه از سال ۷۲ در اختیار غلامعلی حداد عادل است. در طول ۲۶ سال فعالیت دبیرستان فرهنگ، چیزی حدود ۹ هزار سکه باید به مالک ساختمان الهیه پرداخت می‌شد. این رقم به قیمت روز سکه، معادل ۳۶ میلیارد تومان خواهد شد. با این حساب اگر ادعای فرزند رییس بنیاد مستضعفان صحت داشته و ملک الهیه بدون هیچ اجاره بهایی در طول ۲۶ سال گذشته در اختیار حداد عادل قرار گرفته باشد، حدادعادل امروز ۳۶ میلیارد تومان به بیت المال بدهکار است.
 
این در حالی است که شهریه پیش دبستان یک مدرسه فرهنگ (دو سال قبل از ورود به کلاس اول دبستان) برای کودکان زیر ۵ سال که تنها سه روز در هفته و برای چند ساعت از امکانات آموزشی این مدرسه استفاده می‌کنند چیزی حدود ۷ میلیون تومان عنوان شده است.

در گفتگویی که با یکی از حسابدار‌های دبستان مهر فرهنگ داشتیم، هزینه پیش دبستان دو (سال قبل از ورود به مدرسه) ۸ میلیون ۴۰۰ هزار تومان عنوان شده است. گفته می‌شود شهریه پیش دانشگاهی این مدرسه با هزینه‌های جانبی به بیش از۳۰ میلیون تومان می‌رسد.