کد خبر: ۲۷۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۹

سفر هوایی برای بیماران قلبی چه خطراتی دارد؟

برای سفر رفتن خیلی از افراد، هواپیما را انتخاب می کنند اما افراد مبتلا به بیماری قلبی باید احتیاطاتی را به نسبت دیگر افراد رعایت کنند و قبل از سفر، با تایید نظر پزشک و انجام اقداماتی، قصد سفر کنند.

مسافرت های هوایی، روشی ایمن تر از حمل و نقل جاده ای است اما همانطور که در منزل یا محل کار حوادث ناشی از بیماری های قلبی می تواند اتفاق بیفتد، در هنگام جابجایی مسافران در زمان طولانی نیز ممکن است حادثه قلبی رخ دهد که البته بروز این حوادث در هنگام پرواز به دلیل برخی ویژگی ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیماران نیز ممکن است در هواپیما ساعتها از دسترسی به خدمات درمانی و بیمارستانی دور باشند که این موضوع به خصوص در پروازهای طولانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

قرار گرفتن هواپیما در ارتفاعی بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ پا از سطح دریا، رطوبت کم در هوا در ارتفاع بالا، لرزش های هواپیما، تغییر در تیم دوره ای بدن مثل سیکل خواب و بیداری و همچنین بروز بیماری حرکت یا motion sickness که همراه با تهوع، استفراغ، سرگیجه است؛ از دیگر مشکلات سفر با هواپیما است.

مسافرت هوایی می تواند همراه با استرس هایی همچون ترافیک مسیرهای منتهی به فرودگاه، پارکینگ فرودگاه، ازدحام جمعیت، حمل اثاثیه سنگین و معطلی های موجود در فرودگاه و تاخیر پروازها باشد که بروز این استرس ها نیز می تواند زمینه را برای تشدید علایم بیماری های قلبی مساعد کند.

این شرایط هرچند برای افراد سالم قابل تحمل است؛ اما ممکن است در افرادی که مبتلا به بیماری های شدید قلبی مثل نارسایی کنترل نشده قلبی، گرفتاری شدید عروق قلبی و یا نامنظمی های کنترل نشده قلبی هستند، قابل تحمل نبوده و موجب بروز مشکل شود.

تمام بیماران قلبی و یا بیمارانی که سابقه عوامل خطرزای بیماری قلبی مثل دیابت، فشار خون بالا، چاقی مفرط و یا سن بالای از ۶۵ سال را دارند مدارک و اطلاعات لازم را به همراه سفر و در پرواز به همراه خود داشته باشند.

بیماران قلبی باید طی سفر، تلفن تماس پزشک معالج و تعداد کافی از نمونه داروهای مصرفی را درهنگام پرواز و یا سفر همراه داشته باشند.

قبل از سفر لازم است بیمار با پزشک معالج خود راجع به امکان انجام سفر مشورت کند و نظر وی را جویا شود.انجام این مورد به خصوص در افرادی که دچار نامنظمی ضربان قلب، تنگی نفس، سرگیجه، درد سینه و یا تورم پاها هستند، بسیار ضروری است.

نکته: درصورتی که شرایط بیماری فرد براساس نظر معالج اقتضا می کند که رژیم غذایی خاصی داشته باشد و یا نیاز به صندلی چرخدار یا برانکار و یا نیاز به اکسیژن در هنگام پرواز دارد؛ فرد باید حداقل ۲۴ ساعت قبل، آژانس مسافرتی یا شرکت هواپیمایی مربوطه را مطلع کرده و از پزشک معالج خود درخواست کند تا فرم های مربوطه را برای شرکت هواپیمایی پر کند تا خدمات لازم به موقع و مناسب دراختیار فرد بیمار قرار بگیرد.

منبع:یرنا