کد خبر: ۲۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۵۷
ادعای روزنامه النهار:

قیام سال 1991 میلادی عراق کار ایران بود/آمریکا نمی خواست صدام را برانداز کند، می گفت عراقی ها عکس امام خمینی را در دست دارند

"سولو" مخالف جنجالی عراقی که در براندازی حکومت صدام نقش ایفا کرد، در نشست موسسه "چتم هاوس" لندن گفت: "صدام از کشورهای ثروتمند عربی که همگی در منطقه خلیج فارس قرار دارند پول می خواست. اما این کشورها پس از آن که صدام از آن ها به ویژه در جنگ با ایران میلیاردها دلار دریافت کرد، از دادن پول به او خودداری کردند.
سرکیس نعوم در روزنامه النهار نوشت:  "سولو" مخالف جنجالی عراقی که در براندازی حکومت صدام نقش ایفا کرد، در نشست موسسه "چتم هاوس" لندن گفت: "صدام از کشورهای ثروتمند عربی که همگی در منطقه خلیج فارس قرار دارند پول می خواست. اما این کشورها پس از آن که صدام از آن ها به ویژه در جنگ با ایران میلیاردها دلار دریافت کرد، از دادن پول به او خودداری کردند. هنگامی که هیئتی از رهبران این کشورها در بغداد به دیدار صدام رفت او به شدت به آنها توهین کرد. سپس نیروهای نظامی خود را به کویت فرستاد و این کشور را اشغال کرد. در آن زمان، اعتقاد داشتم که کشورهای جهان کویت را آزاد خواهند کرد و این اتفاق هم افتاد. و نیز اعتقاد داشتم که صدام را برکنار می کنند اما این اتفاق نیفتاد."

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، سرکیس نعوم در ادامه نوشت: به "سولو" گفتم: گفته شده تو در جهت تامین منافع شیعیان عراق نقشی اصلی داشته ای و پس از آن که جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا تصمیم به جنگ با تروریسم گرفت؛ در سال 2003 میلادی آمریکا را وارد دردسر اشغال نظامی عراق کردی. همچنین گفته شده تو به آمریکایی ها تصویری نادرست از احساس عراقی ها درباره آنان ارائه کردی، به این ترتیب که گفتی عراقی ها از آمریکایی ها به علت سرنگون کردن صدام استقبال خواهند کرد و سربازانشان را گل باران خواهند کرد. در حالی که هدف تو برکناری صدام و رژیم او بود. همچنین هم زمان قصد داشتی از آمریکایی ها به این علت که پس از آزاد سازی کویت راه خود را به سمت عراق برای براندازی رژیم صدام ادامه ندادند؛ انتقام بگیری. در آن زمان، آمریکا اعلام کد مامور براندازی رژیم صدام نیست. پس از آن ،صدام بر انقلابی های شیعه و کردها و برخی اهل سنت با استفاده از بالگردهایی نظامی چیره شد که آمریکایی ها می گفتند استفاده از این بالگردها "مشمول تحریم ها" نیست. به این ترتیب، صدام انقلاب را سرکوب کرد و هزاران و چه بسا ده ها هزار نفر را کشت.



او پاسخ داد: "آمریکایی ها با این بهانه می خواهند مرا از صحنه حذف کنند. اما این گفته واقعیت ندارد. تنها براندازی صدام برای من مهم بود. معاون وزیر امور خارجه آمریکا در یکی از جلساتی که با او داشتم پس از آن که معاون خود را از جلسه بیرون کرد به من گفت: "چگونه از ما می خواهی بعد از آزاد سازی کویت برای براندازی صدام به داخل عراق پیشروی کنیم، در حالی که در تظاهرات مردمی علیه او، مردم در خیابان ها عکس امام خمینی را در دست دارند؟ ما این کار را نخواهیم کرد".

"سولو" مخالف جنجالی این گونه ادامه داد : "قیام ملت عراق در سال 1991 هنگام آزاد سازی کویت به دست آمریکا توسط ایران برنامه ریزی شد. صدام در حکومت باقی ماند. من نقشی اساسی در تصویب "قانون آزاد سازی عراق" در کنگره آمریکا داشتم. از اختلاف ها میان جمهوری خواهان و دموکرات ها در آمریکا به ویژه در کنگره استفاده کردم. در آن زمان، با شمار زیادی از اعضای برجسته کنگره ارتباطات بسیار نزدیکی داشتم. با روزنامه نگاران سرشناس و اصحاب رسانه در آمریکا مانند جیم اوگلند و نیز کارکنان دولت مانند پل ولفوویتز روابط خوبی داشتم. اطلاعاتی را درباره عراق و اوضاع این کشور در اختیار ولفوویتز قرار می دادم و او نیز از این اطلاعات در نوشتن مقاله کمک می گرفت و سپس آن ها را در روزنامه های مهم این کشور منتشر می کرد. به این ترتیب، او به "کارشناس" مسائل عراق تبدیل شد. هنگامی که "جرج بوش پسر" رئیس جمهور شد ولفوویتز هم به همراه او به دولت آمریکا راه یافت. ریچارد پرل نیز جزء گروهی بود که با آنها در تماس بودم. او یک بار به من گفته بود: "عراقی ها از براندازی صدام خوشحال خواهند شد، اما از نتایج منفی آن نگران هستم."

از سولو پرسیدم: چرا جرج بوش پسر بر اشغال عراق و برکناری رئیس جمهور و رژیم این کشور اصرار داشت؟ آمریکا افغانستان را اشغال و رژیم این کشور را برکنار کرد، این مسئله قابل درک است،اما عراق به علت آفت صدام و رژیم او بسیار ضعیف بود و تحریم های بین المللی بر این کشور تحمیل شده بود و دیگر سلاح کشتار جمعی در اختیار نداشت و با "القاعده" مرتبط نبود. به همین خاطر علل هجوم به این کشور قابل درک نیست. او پاسخ داد: "زیرا تیم جورج بوش و حزب جمهوری خواه وابسته به او که من با آنان کار می کردم خواهان براندازی صدام بودند."

از سولو پرسیدم: دیگر چه در چنته داری؟ پاسخ داد: "یک بار خبردار شدم توافقنامه ای برای تبرئه عراق تحت حاکمیت صدام حسین از اتهام در اختیار داشتن سلاح کشتار جمعی در حال آماده سازی است. کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل و دیگران روی آن کار می کردند. در آن زمان، بازرسان فرستاده شده سازمان ملل به عراق کلاهک های موشکی این کشور را به آمریکا فرستاده بودند تا بررسی و مشخص شود که آیا این کلاهک ها با سلاح کشتار جمعی تجهیز شده اند یا خیر. گزارشی درباره نتیجه این بررسی ها صادر اما منتشر نشد. به نسخه ای از این گزارش دست پیدا کردم. این گزارش نشان می داد که روی کلاهک های آزمایش شده آثاری از ماده شیمیایی وی اکس (VX ( و مواد پاک کننده یافت شده است. به این معنی که کلاهک ها قبلا به سلاح کشتار جمعی مجهز شده بودند، اما سپس این مواد تخلیه شده و برای محو آثار آن، کلاهک ها شسته شده بودند. اما آثاری از آن برجا مانده بود. به دنبال جیم اوگلند ،روزنامه نگار فرستادم و او را از نتایج گزارش باخبر کردم و از وی پرسیدم چه باید کرد؟ پس از رایزنی های فشرده، نامه ای از دو مجلس کنگره به رئیس جمهور بوش ارسال شد که دربردارنده پرسش هایی بود که پاسخ آنها در گزارش گفته شده آمده بود."