کد خبر: ۲۷۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۴

کُرد‌های سوریه برای توافق با دمشق شرط گذاشتند

«مظلوم عبدی» فرمانده کل نیرو‌های کُرد «سوریه دموکراتیک» (قسد) برای توافق با دولت سوریه دو شرط گذاشت.

به نقل از روسیا الیوم، عبدی گفت: دمشق تمایل دارد تا با کرد‌ها توافق و مذاکره کند و در کنار دولت در مقابل اشغالگری ترکیه قرار گیرند.

وی افزود: برای دستیابی به توافق با دولت سوریه ما دو شرط داریم: نخست اینکه تشکیلات خودمختار کُرد در قالب قانون اساسی بخشی از مدیریت کلی سوریه باشد و دوم اینکه نیرو‌های سوریه دموکراتیک به عنوان یک نهاد دارای استقلال باشد.

عبدی اضافه کرد: خواست کرد‌ها این است که نیرو‌های قسد حضور نظامی سازمانی خود را در مناطق شمال و شرقی سوریه حفظ کند و از این مناطق به عنوان بخش رسمی از ارتش سوریه محافظت کند.

فرمانده کل نیرو‌های کُرد سوریه در ادامه گفت:، اما دولت سوریه به این می‌اندیشد که این نیرو‌ها در قالب فردی و فرماندهان به ارتش سوریه بپیوندند و از طرف ما امکان موافقت با آن وجود ندارد.

وی درخصوص حضور آمریکا در میادین نفتی سوریه نیز گفت: همه می‌دانند که آمریکا نیازی به نفت ندارد. آن‌ها می‌گویند که نمی‌خواهند این نفت به دست داعش، نظام سوریه یا نیرو‌های دیگر بیافتد و بایستی که آمریکایی اینجا باقی بمانند تا بخشی از این توازان باشند.

پیش‌تر «شورای سوریه دموکراتیک» شاخه سیاسی «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» با صدور بیانیه‌ای برای مذاکره و گفت و گوی مستقیم با دولت سوریه با هدف مقابله با تهدید تجزیه این کشور اعلام آمادگی کرده بود.

در همین رابطه وزارت دفاع سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که فرماندهی کل ارتش و نیرو‌های مسلح سوریه پس از تسلط بر بخش وسیعی از خاک سوریه از نیرو‌های مسلح کرد موسوم به "قسد" می‌خواهد تا برای مقابله با حمله خارجی به ارتش این کشور بپیوندند.

ترکیه از ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه و الحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در حدفاصل شهر‌های راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرز‌های ترکیه است.

منبع:ایرنا