کد خبر: ۲۷۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۸۴

بازی ایران و عراق در کشوری که صدام تشویق می‌شود!/ انگیزه سیاسی فدراسیون‌عراق درانتخاب اردن به عنوان میزبان/ تیم‌ملی‌ و ویلموتس خود را آماده تکرار مشابه ماجراهای ورزشگاه بحرین بکنند

پادشاه سابق اردن اصلی ترین حامی و مشوق صدام در حمله به ایران بود و اولین توپ را نیز به سمت مرزهای کشورمان شلیک کرد. رابطه‌ عمیق این دو کشور در زمان حکومت صدام حسین و حتى خاطرات خوب فوتبالی اردن با عدنان حمد را می‌توان در انتخابش به جای قطر برای میزبانی دو بازی پیش‌رو دخیل دانست. باید از تاج پرسید چگونه به رییس فدراسیونی که این هفته مهمان تهران بود، اجازه چنین انتخابی را داده؟
اردن در حالی به عنوان کشور ثالث برای میزبانی بازی حساس عراق مقابل ایران انتخاب شده است که جنجال های سیاسی در این کشور دست کمی از بازی در بصره ندارد.

چندی پیش و در جریان بازی تیم‌های اردن و کویت در مقدماتی جام جهانی، تماشاگران میزبان در امان پایتخت اردن به شدت صدام حسین را نشویق کردند تا خشم بازیکنان کویت را در بیاورند. آن بازی بدون گل مسای شد و فیفا بعد از پایان بازی در بیانیه‌ای این حرکت سیاسی را محکوم کرد و احتمالا اردن را با محرومیتی مواجه خواهد کرد، اما حالا انتخاب فدراسیون عراق نشان می‌دهد که آن‌ها با هدف و انگیزه قبلی اردن را برای میزبانی انتخاب کرده اند که البته جزو گزینه‌های فیفا بود!

بازی ایران و عراق در کشوری که صدام تشویق می‌شود!

تشویق صدام بی تردید عجیب‌ترین حرکت تماشاگران در بازی‌های امروز آسیا بود؛ اتفاقی که شاید تا مدت‌ها مشابه آن در جایی تکرار نشود. این کار به قدری دور از عرف ورزشی بود که فدراسیون فوتبال اردن هم آن را تاب نیاورده و پس از بازی سعی در تلطیف جو ایجاد شده کرد. مسئولان فدراسیون اردن بعد از دیدار مقابل کویت بیانیه‌ای صادر کردند و در آن، حرکت تماشاگران اردنی در تشویق صدام حسین را خارج از چارچوب اخلاقی و ورزشی توصیف کردند و این عمل را رسما محکوم کردند.

حالا عراقی‌ها برای بهره برداری از شرایط فعلی و تنش‌های سیاسی در کشور خود، اردن را گزینه مناسب برای میزبانی دیده اند! این کشور کم بضاعت و بحران زده که چندماه پیش شاهد تظاهرات و اعتراضات سراسری بود، در مقایسه با قطر میزبانی به مراتب ضعیف‌تر محسوب می‌شود که انتخابش یقینا دلایل فوتبالی و فنی نداشته است. به این ترتیب عراقی‌ها از همین حالا مثل بحرین، به دنبال روش‌های حاشیه برای شکست تیم ملی ایران رفته اند.

باید از مقامات ارشد فدراسیون فوتبال کشورمان و در راس همه آنها مهدی تاج پرسید چگونه به همتای عراقی که همین هفته مهمان ما در تهران مشغول صدور قول و وعده برای تامین امنیت تیم ملی کشورمان بود، اجازه داده است که این بازی را به خاک اردن بکشاند؟!

استفاده از اهرم‌های فشار خارج از زمین فوتبال برای پایین آوردن روحیه بازیکنان تیم ملی ایران، در حالی صورت می‌گیرد که فدراسیون فوتبال ایران حتی به برگزاری بازی در زمین بصره در شرایط اغتشاشات فراگیر کشور همسایه نیز واکنشی نشان نداده بود و اگر خود فیفا ورود نمی‌کرد، چه بسا این دیدار در میانه بلوای عظیم ناآرامی‌ها در عراق، میان تماشاگران خشمگین عراقی برگزار می‌شد!

کشور اردن معروف به «اردن هاشمی»، همسایه کوچک اما استراتژیک در مرزهای غربی عراق با جمیعیتی حدود ١٠ میلیون نفر و با مساحتی حدود ٩٠کیلومتر مربع (کوچکتر از استان سمنان) که بعد از اشغال عراق توسط آمریکا به پناهگاهی برای بازمانده‌های حزب بعث (از جمله خانواده صدام حسین) و گروهی از طرفداران صدام حسین تبدیل شد و هم اکنون نیز یکی از مقاصد گردشگری برای ساکنین عراق مرکزی (حدفاصل اقلیم کردستان عراق و استان‌های جنوبی عراق) به شمار می‌رود.

در دوران جنگ تحمیلی علیه کشورمان، اردن و دربارش از حامیان اصلی صدام به شمار می‌رفت به طوری که اولین گلوله تانک توسط ملک حسین پادشاه اردن در کنار صدام حسین عراقی به سمت ایران شلیک شد. این کشور با حمایت سیاسی و اقتصادی از صدام حسین در قبال خرید نفت ارزانقیمت و حتى مجانی، به حمایت از عراق پرداخت و در دوران تحریم نفتی عراق، اردن به تنها شریک تجاری عراق تبدیل شد و به همین دلیل چندی پیش نیز در بازی کویت و اردن، هواداران اردنی به تشویق صدام پرداختند که واکنش شدید کویتی‌ها را به همراه داشت.

عدنان حمد مربی نام آشنای عراقی که از چهره‌های سرشناس فوتبال عرب و در زمره بهترین مربی‌های عربی به شمار می‌رود برای چهار سال هدایت تیم ملی اردن را به عهده داشت و با این تیم نتایج درخشانی همچون صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ٢٠١١ را نیز در کارنامه دارد و در حال حاضر نزد فوتبالدوستان اردنی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

وجود مرز زمینی مشترک، حضور حدود ٢٠٠ هزار عراقی در خاک اردن (آمار رسمی سال ٢٠١١)، رابطه‌ عمیق این دو کشور در زمان حکومت صدام حسین را تداوم بخشیده است و حتى خاطرات خوب فوتبالی با عدنان حمد عراقی را می‌توان در انتخاب اردن به جای قطر برای میزبانی دو بازی پیش‌رو را دخیل دانست و باید منتظر حمایت همه جانبه اردنی‌ها از شیر‌های رافدین در مصاف با یوز‌های ایران باشیم.

همسایه‌های عربی ما بعد از اینه طی یک دهه گذشته کمتر موفق شده بودند تیم‌های تحت هدایت کارلوس کی روش را مغلوب کنند، حالا در مواجهه با نسل طلایی و آماده تیم ملی ایران، دست به سوی مسایل خارج از زمین بلند کرده اند و با جنجال آفرینی در پی کسب امتیاز هستند. نمونه این جنجال‌ها را می‌توان در توهین شرم آور تماشاگران بحرینی در زمان بصدا درآمدن سوت آغاز بازی در خاک این کشور مقابل ایران دید که در پایان نیز با کسب امتیاز برای بحرینی‌ها همراه بود.