کد خبر: ۲۷۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۷۴
افزایش نگرانی ها در آستانه بازی حساس ایران با عراق

انتخاب فوری سرمربی جدید تیم ملی در صورت نیامدن ویلموتس/ دایی، یحیی و برانکو سه گزینه اصلی نیمکت ایران مقابل عراق

در حالی که زمان به سرعت می‌گذرد و تیم ملی طبق برنامه قبلی فیفا، پنج روز تا جدال حساس با عراق فرصت دارد، کادر فنی ایران از هم متلاشی شده و هیچ چیز سر جایش نیست. ویلموتس به خاطر مطالبات نجومی اش قهر کرده و فدراسیون در حال رایزنی با همسر او و پرداخت ارزی در استانبول برای بازگرداندن اوست! بهترین خبر برای ایران، تعویق زمان بازی از سوی فیفا به دلیل تغییر مکان مسابقه خواهد بود.
در حالی که طبق برنامه قبلی فیفا، تنها پنج روز تا برگزاری بازی حساس تیم ملی ایران با عراق در مقدماتی جام جهانی باقی مانده است، حواشی مختلف باعث نگرانی دو رقیب قدیمی شده .که البته به نظر می‌رسد، بحران در اردوی تیم ملی ایران جدی‌تر باشد!

در حالی که مقامات رسمی و رده بالای فدراسیون فوتبال ایران طی چند روز اخیر، روزه سکوت گرفته اند و در برابر تصمیمات واکنشی نشان نمی‌دهند، شنیده می‌شود که فیفا هنوز میزبانی شهر امان، پایتخت اردن به جای شهر متشنج بصره را نپذیرفته و نامه‌ای هم به فدراسیون فوتبال کشورمان ارسال نکرده و تدارکی برای سفر دیده نشده است.

تنها چیزی که مشخص و حتمی شده، انتقال میزبانی عراق از دو بازی با ایران و بحرین به بیرون خاک این کشور به دلیل ناآرامی‌های سراسری در کشور بحران زده خاورمیانه است. در میان سکوت ها، باید به مصاحبه عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال استناد کرد که گفته است: عراق درخواست داده بازی در اردن برگزار شود، اما فیفا هنوز پاسخی به ما نداده است.

آیا ویلموتس برمی‌گردد؟

با این حال قطعا مشکل اصلی تیم ملی ایران برای این مصاف تعیین کننده، زمین محل برگزاری مسابقه نیست، بلکه در حال حاضر، تیم ایران در کمال ناباوری فاقد سرمربی فعال است و گفته می‌شود، مارک ویلموتس بلژیکی قصد ندارد، برای هدایت تیم ملی به کشورمان برگردد! او که مدت هاست در مرخصی است، طبق آخرین اخبار منتشره در رسانه‌های بلژیک، تقاضای فسخ قرارداد را برای فدراسیون ایران فرستاده و منظر پاسخ است. دلیل این تمایل به جدایی هم برای همه واضح است؛ «عدم دریافت حقوق و دستمزد».

فدراسیون فوتبال ایران مدعی است، به دلیل مشکلات و موانع موجود در راه انتقال پول به حساب سرمربی خارجی اش ـ که از تحریم‌های بانکی آمریکا پس از خروج از برجام نشأت می‌گیرد ـ امکان پرداخت حق الزحمه ویلموتس را ندارد و حتی حالا جدایی یکی از دستیاران خارجی کادر فنی تیم ملی به همین دلیل، علنی شده است.

سکوت هاشمیان و تأیید تلویحی بحرانی که هر روز شدیدتر می‌شود

تیم ملی که طبق اصول بازی‌های رسمی فیفا باید تمریناتش را از فردا آغاز کند، هنوز هیچ لیستی برای بازی با عراق اعلام نکرده و وحید هاشمیان دستیار ایرانی ویلموتس هم که نزدیک‌ترین چهره ایرانی به مربی بلژیکی است، حاضر نشده در این باره اظهارنظر کند. او در آخرین مراجعه خبرنگاران حاضر به صحبت نشد و پاسخ را به فدراسیون فوتبال ارجاع داد تا مشخص شود اوضاع تا چه میزان بحرانی است.

در این میان سخنان تکراری علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال با بخش اخبار ورزشی شبکه سوم نیز نتوانست چیزی را مشخص کند و در آن اظهار نظر هم تأیید شد که مثل سابق، مشکل انتقال ارز و پرداخت بانکی در اروپا به جای خود پابرجاست و قرار است این مشکل حل شود!

در همین ارتباط، محمود شیعی، مدیرعامل باشگاه پیکان بعد از دربی دیروز خودروسازان مقابل سایپا درباره مسائل تیم ملی و ویلموتس به خبرنگاران نگران گفت: این مانع باید برطرف شود، اما باید دید که چقدر مسائل دست فدراسیون است. متاسفانه آمریکا بر سر مسائلی مانند برجام و محدودیت‌های مالی که ایجاد کرده، باعث این مشکلات شده و فدراسیون هم خسته شده است. به آقای تاج خسته نباشید می‌گویم، چون زحمت زیادی کشید تا این پول را از مراجع خودش تهیه کند.

این جمله عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد، فدراسیون تنها مشکل انتقال نداشته و در تهیه این بودجه نیز ضعف‌هایی وجود داشته و تاج و همکارانش با حساب خالی فدارسیون مواجه شده اند. حسابی که به دلیل عدم دریافت مطالبات از سوی فیفا به شدت کفگیرش ته دیگ خورده.

قهر ویلموتس و بحرانی به نام نیمکت خالی برای تیم اول آسیا!

رقمی که فدراسیون به ویلموتس بدهکار است هنوز مشخص نشده، اما این مبلغ آنقدر هست که مرد بلژیکی بر خلاف بار‌های گذشته ـ که به صراحت از صبر و تعامل با فدراسیون می‌گفت ـ حالا از کوره در برود و قید هدایت تیم ملی را بزند. در همین ارتباط صحبت‌هایی مبنی بر مذاکره او با تیم آنتورپ بلژیک هم به گوش می‌رسد تا به زودی روی نیمکت این تیم حضور یابد. اگر این خبر‌ها را جدی بگیریم، باید نیمکت تیم ملی در آستانه بازی با عراق را بدون سرمربی قلمداد کنیم.

شیعی در خصوص آخرین وضعیت مطالبات مارک ویلموتس گفته: مسأله را از آقای تاج بپرسید. چیزی که من می‌دانم، این است که مسائل مالی از داخل تأمین شده و به دنبال روشی هستیم که این پول به دست سرمربی برسد. چند راهکار در دستور کار است، اما پول آماده شده و تا دو، سه روز آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

انتقال اسکناس‌های ویلموتس؛ با چمدان یا حساب‌های فرعی؟

پاسخ بعدی شیعی روشن می‌کند که فدراسیون فوتبال قصد ندارد پول سرمربی اش را به صورت چمدان دلار یا یوروی نقد پرداخت نماید؛ «دادن پول نقد عرف نیست و دردسر دارد.» شیعی درباره میزان این رقم که از هفته‌ها پیش وعده اش به ویلموتس داده شده هم حرفی نزد تا ماجرا بغرنج‌تر شود؛ بنابراین، نکته بعدی، اما میزان پرداختی فدراسیون به ویلموتس است که باید دید آیا پولی که فدراسیون احتمالا برای وی مهیا کرده؛ همان رقم طلب اوست و یا تنها بخشی از آن تهیه شده تا رضایت مقطعی سرمربی بلژیکی جلب شود؟

«این مسائل حل شود، آقای ویلموتس برمی‌گردد، اما هنوز زمان بازگشت او مشخص نیست!»؛ این جمله شیعی به طوری علنی مشخص می‌کند که سرمربی تیم ملی قهر کرده و تا زمان دریافت پول هیچ امیدی به بازگشت وی وجود ندارد! زمان سه روزه برای پرداخت مبلغ معوقه دستمزد ویلموتس هم به این معناست که برای بازی با عراق، تیم ملی ایران با بحرانی بزرگ به نام نیمکت خالی دست به گریبان خواهد بود.

آخرین خبر‌هایی که در فدراسیون دست به دست می‌شود، پروسه مذاکره با همسر ویلموتس است که مسائل حقوقی شوهرش را بر عهده دارد. گویا فدراسیون فوتبال ایران انتقال پول از طریق حسابی ثانویه در استانبول به این زوج بلژیکی را مدنظر دارد، اما ویلموتس و همسرش هنوز موافقت خود برای حضور در ترکیه و دریافت پول از حسابی در یکی از بانک‌های این کشور را تأیید نکرده اند. برای همین منظور گفته می‌شود، مدیر مالی فدراسیون به استانبول پرواز کرده و در صدد جلب رضایت ویلموتس است، اما اگر این مربی همچنان بر جدایی و فعال کردن بند فسخ قرارداد طبق قوانین فیفا اصرار بورزد، باید بلافاصله سراغ گزینه جایگزین رفت، چون اصلا وقتی برای تغییرات نمانده و تیم ملی باید فردا صبح در کمپ کارش را برای جدال با عراق آغاز کند. یقینا در چنین شرایطی، همه چیز علیه تیم ملی ایران خواهد بود.

اگر ویلموتس نیاید، سرمربی تیم ملی ایران مقابل عراق، کیست؟

تصور کنید تیم ملی ایران برای یکی از مهمترین مصاف‌های رسمی چندسال اخیرش سرمربی ندارد و وحید هاشمیان نیز با توجه به روحیات حرفه‌ایش در شرایط فعلی حاضر نخواهد شد سرمربیگری تیم ملی را بپذیرد.

حمید استیلی و یحیی گل‌محمدی سرمربیان تیم فوتبال امید و شهرخودرو پیش از دیدار تدارکاتی دو تیم با مارک ویلموتس سرمربی تیم‌ملی ایران دیدار و گفت و گو کردند

به این ترتیب باید به سریع‌ترین گزینه‌های ممکن در دسترس فکر کرد و اگر گزینه داخلی باشد، شماره یک بدون تردید علی دایی است که در لیگ ایران تیمی ندارد و بعد از کارلوس کی روش نیز خبر‌هایی مبنی بر رد پیشنهاد فدراسیون از سوی او، منتشر شده بود؛ هرچند هیچ گاه رسما از دو طرف تأیید نشد. دایی یک بار و در اوج جوانی به عنوان یک مربی هدایت تیم ملی را در مقدماتی جام جهانی به دست گرفت که پیش از پایان رقابت‌های مرحله گروهی به دلیل شکست خانگی مقابل عربستان در ورزشگاه آزادی برکنار شد.

برای گزینه دوم داخلی نام خاصی به ذهن نمی‌رسد هرچند چهره‌هایی همچون یحیی گل محمدی، امیر قلعه نویی و حتی جواد نکونام در صف انتخاب‌ها قرار می‌گیرند که مورد نخست بدلیل درخشش در چند فصل اخیر لیگ داخلی، محتمل‌تر از سایرین است. یحیی که به نسل جدید و مدرن مربیان ایرانی تعلق دارد، سابقه کاپیتانی تیم ملی و گلزنی در جام جهانی را داراست و اگر فدراسیون برای انتصاب او به نتیجه برسد، قطعا دیگر موافقت مالکان تیم سهرخودرو همانند زمان انتخاب کادرفنی تیم امید، مطرح نخواهد بود چراکه پای حیثیت و منافع ملی در میان است.

اما در وضعیت موجود و بین گزینه‌های خارجی، بهترین و دم دست‌ترین گرینه کسی نیست جز برانکو ایوانکوویچ که همه فاکتور‌های لازم برای سپردن سکان هدایت تیم ملی ایران را به عنوان یک خارجی آشنا به فوتبال ایران البته در وضع موجود دارد.

او تیم ایران و حتی حریفان منطقه‌ای همچون عراق و بحرین و ... را بسیار بهتر از ویلموتس می‌شناسد، با گرفتاری‌های مالی و اقتصادی کار کردن در کشورمان آشناست و بعید است، مشکلی با نحوه پرداخت مخارج کادرفنی داشته باشد. مهمتر از همه اینکه برانکو اکنون بیکار است و برای بازگشت به رأس کادرفنی تیم ملی احتمالا مشکلی نخواهد داشت. انتخاب احتمالی او تلفاتی دربرنخواهد داشت و بعید است گزینه خارجی همچون او برای شرایط بحرانی و در صورت عدم بازگشت ویلموتس برای تیم ملی مناسب باشد.

تعویق زمان مسابقه، بهترین تصمیم برای تیم ملی ایران

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، خبر خوشحال کننده برای ایران این خواهد بود که فیفا ـ که تا امروز طبق گفته شیعی، زمان و مکان جدید مسابقه را به فدراسیون ایران ابلاغ نکرده ـ تصمیم به تعویق زمان مسابقه بگیرد: «فیفا هنوز جوابی در این باره به ما نداده است. عراق درخواست داده تا بازی در اردن برگزار شود، اما فدراسیون جهانی هنوز جوابی نداده است. فیفا در این خصوص هنوز نامه‌ای به ما نداده و ما هم منتظریم.»