کد خبر: ۲۷۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۰

توضیحات رئیس سازمان مدیریت بحران کشور/ تخریب حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی/ احتمال وقوع زلزله شدیدتر وجود ندارد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: گروه‌های ارزیابی برای بررسی میزان دقیق خسارت های زلزله بامداد امروز به استان آذربایجان شرقی اعزام شده‌اند.

اسماعیل نجار ضمن اعلام این خبر افزود: در اولین فرصت ممکن بر اساس ارزیابی‌های دقیق، میزان خسارت ها برآورد و به دولت اعلام خواهد شد.

وی گفت: ما این حادثه را حادثه‌ای محلی و منطقه‌ای می‌دانیم که در دست رسیدگی همه جانبه است.

وی افزود: متاسفانه در زلزله‌ای که در ساعت ۲:۱۷ بامداد امروز به بزرگی ۵/۲ ریشتری بین میانه و سراب رخ داد، ۵ نفر جان شان را از دست دادند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: حدود ۳۳۲ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند و در حال حاضر ۲۲ نفر بستری هستند و بقیه سرپایی مداوا و مرخص شده اند.

وی گفت: برآورد اولیه ما این است که حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

نجار افزود: غالب تخریب ناشی از این زلزله را در روستای ورنکش شاهد هستیم و آمار ۵ نفر فوتی هم مربوط به همین روستاست.

وی گفت: حدود یک هزار راس دام سنگین و سبک براثر این زلزله تلف شده است.

وی افزود: به محض وقوع این حادثه، به وزیر کشور اطلاع رسانی کردم و وی خطاب به بنده و استانداران آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار دستورهای ویژه لازم را صادر کرد.

نجار ادامه داد: رئیس جمهور نیز در دستوری که صادر کرد، بر رسیدگی، امداد رسانی و نجات کامل تاکید داشت.

وی گفت: در دقایق اولیه همه نیروهای امدادی در منطقه حضور پیدا کردند و دستگاه‌های اجرایی خوب عمل کردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: استاندار آذربایجان نیز در روستای ورنکش تشکیل جلسه داد و تصمیم‌های لازم برای رسیدگی صادر شده است.

نجار با بیان اینکه درباره وقوع پس لرزه‌های شدید زلزله یاد شده در آذربایجان شرقی، جای نگرانی نیست، گفت: از زمان وقوع این زلزله تا ساعت ۱۰ صبح امروز ۸۲ پس لرزه داشتیم که حدود ۵۹ پس لرزه کمتر از ۳ ریشتر، ۱۸ پس لرزه بین ۳ و ۴ ریشتر و چهار زلزله بین ۴ تا ۵ ریشتر شدت داشته است.

وی افزود: با توجه به این تعداد پس لرزه، از این نظر دیگر جای نگرانی نیست و امکان وقوع زلزله شدیدتر وجود ندارد.

 ادامه عملیات امداد در مناطق زلزله زده

نجار با اشاره به زلزله ۵.۹ ریشتری بامداد امروز (ساعت ۲:۱۷:۰۳) در استان آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۱۵۰ تا ۱۷۵ نفر که عموما مصدومان سرپایی بودند، در مراکز درمانی و امداد و نجات درمان شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: به محض وقوع زلزله با دستور وزیر کشور و استانداران منطقه کار امدادرسانی آغاز شد و هم اکنون علاوه بر امدادرسانی به مصدومان حادثه همکاران بنده در حال برآورد خسارت هستند.

نجار افزود: در این زلزله ده‌ها راس دام روستاییان هم تلف شده است.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه این زلزله در استان‌های زنجان، اردبیل و گیلان هم احساس شده است، گفت: فعلا به کمک‌های مردمی در مناطق زلزله زده نیازی نیست و اگر نیازی بود از طریق رسانه ملی و رسانه‌های رسمی کشور اعلام خواهد شد.

منبع:ایلنا