کد خبر: ۲۸۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۸

عضو جامعه مدرسین: یک نفر را از آن طرف دنیا آورده‌اند در قم کاندیدا کنند/ علما و مراجع باید کاندیداهای قم را تایید کنند

آیت الله مسعودی خمینی گفت: من نمی‌دانم چطور آقای لاریجانی که ۱۲ سال نماینده قم و رئیس مجلس بوده است کنار گذاشته می‌شود و فردی که اصلا مشخص نیست یک کتاب منطق را خوانده است یا نه به مجلس راه پیدا کنند.

چند روز پیش بود که شورای هماهنگی اصولگرایان قم لیستی سه نفره از علیرضا زاکانی، احمد امیرآبادی و مجتبی ذالنوری به عنوان کاندیداهای این شهر در انتخابات مجلس یازدهم معرفی کرد این لیست انقدر عجیب و غریب بود که اغلب چهره‌های سیاسی در اما و اگر چنین لیستی انگشت به دهان ماندند.

ماجرا فقط مربوط به قرار نگرفتن علی لاریجانی در لیست کاندیداهای قم نبود چراکه اساسا از اول هم آمدن و نیامدن لاریجانی به انتخابات صد در صد نبود اما موضوع مهمتر این است که چرا فردی مثل زاکانی خارج از شهر قم در این لیست گنجانده می شود و چقدر اتاق فرمان انتخابات قم یعنی جامعه مدرسین نقش داشته است.

آیت الله مسعودی خمینی از اعضای جامعه مدرسین در این رابطه از شکاف در درون جامعه مدرسین خبرمی‌دهد و می‌گوید نمی‌شود هرکسی را به مجلس فرستاد. او صریحا به لیست معرفی شده کنایه می زند و می گوید باید سه چهره معمم و مجتهد از شهر قم راهی پارلمان شوند.

 آنچه در  ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

****

چند روز پیش لیستی از سوی شورای هماهنگی اصولگرایان قم برای انتخابات مجلس یازدهم منتشر شد که به نظر می‌رسد هیچ هماهنگی و مشورتی با جامعه مدرسین صورت نگرفته است ماجرا چه بود؟ چرا این اتفاق افتاد؟

از روز اولی که جامعه مدرسین تشکیل شد که حدودا به ۵۰ الی ۶۰ سال پیش بازمی‌گردد قرار بود هیچ فردی از افراد جامعه مدرسی عقاید شخصی خود را در جریان انقلاب و تصمیمات جامعه مدرسین به میان نیاورد؛ به این معنا که اگر شخصا با فردی خوب یا بد بود باید آن را کنار بگذارد و تمام جریان باید طبق روال کلی جریان جامعه مدرسین پیش برود یعنی اگر جامعه مدرسین رای داد که فلان فرد کاندیدا شود اگر من سخت هم با این گزینه مخالف بودم باید موافق باشم.

از روزی که جامعه مدرسین دو طبقه شد، جامعیت خود را از دست داد

این اولین دستور در جامعه مدرسین بود و تا زمانی که آقایان، علما و بزرگان در جامعه مدرسین آمد و رفت می‌کردند وضعیت به همین منوال بود اما متاسفانه از روزی که جامعه مدرسین دو طبقه شدند و شکافی میان آنها ایجاد شد و آیات آذری قمی، مهدی روحانی، امینی، میانکی و جوادی آملی از جامعه مدرسین خارج شدند، جامعه مدرسین دیگر نتوانست آن جامعیت خود را حفظ کند لذا در آراء نگاه های مختلفی شکل گرفت. در این میان برخی آرای شخصی خود را هم دخالت دادند. لذا من می‌خواهم بگویم اگر جامعه مدرسین می‌خواهد برقرار و تاثیرگذار باشد باید سعی کند آن کسی که از هر جهت به درد جامعه می خورد آن فرد را تعیین و معرفی کند.

چرا در بستن لیست قم از بزرگان و علما استفسار نمی کنند؟

مجلس ما مجلس اسلامی است. من نظرم این است که افرادی که می‌خواهند به مجلس بروند باید حداقل از نظر علمی سطح بالایی داشته باشد یک نفری که کتاب های اولیه لازم را نخوانده است و می‌خواهد سمتی در مجلس بگیرد معلوم است که نتیجه‌اش چه می‌شود؛ باید فردی باشد که از نظر علمی عده‌ای او را قبول داشته باشند می‌خواهد. من به جامعه مدرسین گفته‌ام وکلایی که می‌خواهد از قم به مجلس بروند لااقل باید مجتهد متجزی باشند چرا از بزرگان و علما در تعیین کاندیدا استفسار نمی‌کنند؟!

یک نفر از آن طرق دنیا می آید و می شود کاندیدای قم/علمای قم باید کاندیداهای قم را تایید کنند

یک‌نفر از آن طرف دنیا بلند می‌شود و می‌آید اینجا و می‌شود کاندیدای قم. درحالی که نماینده قم را باید قمی‌ها بشناسند  و علمای قم بر آن صحه بگذارند. سابق یکی می‌خواست نماینده قم شود دارای درجه و وجهه‌ای مانند آقای آذری قمی بود امروز هم باید به همین صورت باشد. لذا این شکافی که به وجود امده باید رفع شود و از سوی دیگر سلیقه‌های فردی کنار گذاشته شود تا این مشکلات مرتفع شود.

فردی که می‌خواهد به مجلس برود باید سرآمد یک عده‌ای باشد؛ هرکسی را که نمی‌شود به مجلس فرستاد و لذا باید جامعه مدرسین به درستی روی گزینه‌ها بیندیشد و افرادی که به درد اسلام و انقلاب می‌خورد را به مجلس بفرستد.

انتخاب کاندیدا براساس رفاقت ها و دوستی ها را کنار بگذاریم

باید انتخاب براساس رفاقت‌ها و دوستی‌ها کنار گذاشته شود و این یک وظیفه انسانی، قرآنی و انقلابی به گردن جامعه مدرسین است و از کلیه جامعه مدرسین می‌خواهم عقاید شخصی خود را کنار بگذارند و آنچه را که قرآن و اسلام باید پیشه کند آن را اختیار کند. مراجع نیز متعاقبا باید آستین ‌ها را بالا بزنند و بگویند ما چند نفر فلان فرد را که از نظر علمی در سطح بالاتری است را انتخاب می‌کنیم.

زاکانی و غیرزاکانی برچه اساسی از قم کاندیدا می شوند؟ 

حاج آقا به نظر نمی‌رسد قم خالی از چهره‌ شناخته شده باشد که نیازی باشد از فردی مانند زاکانی را بیاورند و کاندیدا کنند...

من همین را می‌گویم. آقای زاکانی یا غیر زاکانی یا انهایی که از خارج از قم  امده‌اند و آنهایی که از سطح پایین علمی برخوردار هستند، بر چه اساسی از قم کاندیدا می‌شوند؟ من نمی‌دانم این افراد کجا درس خوانده‌اند؟ مسلم است که یک نماینده جامع‌الشرایط باید از قم به مجلس برود نباید هرکسی را که از راه رسید و فریاد زد که من چه می‌کنم و چه کاری نمی‌کنم را کاندیدا کنند.

باید سه معمم جامع الشرایط از قم به مجلس بروند

لذا من عرض می‌کنم جامعه مدرسین وظیفه شرعی و انسانی‌اش این است که فردی را که به درد اسلام می‌خورد و دارای وجاهت اسلامی است آن را به عنوان کاندیدا تعیین کنند که خوشبختانه قم از این شخصیت‌ها زیاد دارد فقط باید انها را شناسایی کنند و این افراد را تعیین کنند. به نظر من سه نفر معمم جامع‌الشرایط باید از قم به مجلس برود که دیگران را با فقاهت خود رهبری کند. این‌ها مسائلی است که همواره گفته‌ایم و امیدواریم گوش شنوایی وجود داشته باشد.

به نظر شما این اختلاف درون جامعه مدرسین بوده است که موجب شده فردی مانند لاریجانی از لیست کنار گذاشته شود و فردی مانند زاکانی جایگزین آن شود؟

من درباره افراد صحبت نمی‌کنم بلکه نظرم متوجه کلیت موضوع است. من می‌گویم سه نفر مسلمان فقیه جامع الشرایط از قم از این جهت که صحه می‌گذارند به مجلس برود که چهره و شخصیت با این شرایط در قم زیاد است و نیازی نیست از فراهان، زاکان و ... بیاید.

لاریجانی را کنار گذاشتند و فردی که مشخص نیست یک کتاب منطق خوانده کاندیدا کردند؟

من نمی‌دانم چطور آقای لاریجانی که ۱۲ سال نماینده قم و رئیس مجلس بوده است کنار گذاشته می‌شود و فردی که اصلا مشخص نیست یک کتاب منطق را خوانده است یا نه به مجلس راه پیدا کنند. به نظر من علما باید استین بالا بزنند و سه نفر مجتهد را به مجلس بفرستند تا مجلس را رهبری کنند.

آیا این احتمال وجود دارد که جامعه مدرسین در ماه‌های باقی مانده یک لیستی ارائه کند؟

باید این را از جامعه مدرسین درخواست کرد تا جلسه‌ای داشته باشند و نزد  مراجع و علما بروند و از آنها بخواهند سه نفر را معرفی کنند. جامعه مدرسین نیز انها را اعلام کنند چراکه جامعه مدرسین سابقه درخشانی دارد و مورد قبول است البته هرچه جلوتر رفته فاصله میان افراد بیشتر شده است و ابهت سابق را از دست داده است.

منبع:خبرآنلاین