کد خبر: ۲۸۰۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۹۴

واکنش گسترده کشف میدان جدید نفتی ایران در رسانه‎‌های خارجی/ ایران همه را غافلگیر کرد/ میدان جدید نفتی قرار است چه گره‌ای را در برجام باز کند؟

آسوشیتدپرس هم با اشاره به تحریم های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ایران نوشت: این خبر روحانی بدان معنی است که ذخایر اثبات شده نفت خام ایران بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
روز یکشنبه، ۱۹ آبان‌ حسن روحانی رئیس جمهور کشور در بخشی از سخنرانی خود در اجتماع مردم استان یزد با اشاره به اینکه خبر خوشی برای کشور دارد، گفت: کارکنان شرکت ملی نفت ایران در بخش اکتشاف پس از چند سال تلاش به‌ ویژه از سال ۹۵ تا کنون، به یک میدان جدید نفتی بزرگ دست یافته‌اند که من این خبر را به محضر ملت ایران اعلام می‌کنم. این هدیه کوچک دولت و شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است.

رئیس‌جمهور حجم ذخایر نفت درجای این میدان را ۵۳ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: این میدان از بستان آغاز می‌شود و تا نزدیکی امیدیه ادامه دارد. وسعت این میدان ۲۴۰۰ کیلومتر مربع است و ۸۰ متر ضخامت دارد.

همزمان وزیر نفت هم درباره این میدان عظیم نفتی گفت:  این میدان نفتی از لحاظ ذخایر، دومین میدان بزرگ نفتی است که طول چهل سال در ایران اکتشاف شده است.

زنگنه بیان کرد: این میدان به وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع در عمق تقریبی ۳۱۰۰ متر با لایه نفتی به ضخامت حدود ۸۰ متر است، احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و جنوب شرقی به‌طور قابل توجهی وجود دارد.

با اعلام این خبر، بسیاری از رسانه‌های خارجی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

تایمز: نفت ایران مساله برجام را پیچیده تر می‌کند

تایمز ضمن اشاره به اینکه ایران چهارمین تولید کننده نفت خام و دومین تولید کننده گاز طبیعی جهان است به این نکته اشاره دارد که ایران در زمینه نفت و گاز در خلیج فارس با قطر هم شراکتهای تجاری بسیاری دارد. تایمز در ادامه به همزمانی این خبر  و مشکلات برجام در روزهای اخیر اشاره دارد و می‌گوید در حالیکه کشورهای اروپایی و چین و روسیه به دنبال این هستند که ایران را در برجام نگه دارند، این میدان نفتی عظیم می‌تواند در زمینه نفت مساله برجام را حل یا پیچیده تر کند. ایران اصرار دارد که اینستکس شامل فروش نفت شود ( و بالطبع تولیدات این میدان نفتی ) را شامل شود در حالیکه اروپا از پیدا کردن راه حلی برای فروش نفت ایران در مقابل تحریمهای آمریکا عاجز است.

تایمز اشاره دارد که همزمان، ایران محدودیتهای هسته ای خود را در گام چهارم برجام کم کرده و با سرعت به سمت برنامه اتمی خود باز می‌گردد. این اقدامات ایران و افزایش تقاضا برای فروش نفت، شرایط را برای اروپا سخت تر از همیشه کرده است.

واکنش سایر رسانه‌ها

همزمان ایندیپندنت انگلیس هم ضمن اشاره به کشف میادین نفتی عظیم در ایران تاکید دارد که این میدان نفتی در شرایط سخت تحریمی و در حالیکه تولید نفت ایران کم شده می‌تواند به لحاظ اقتصادی کمک بسیاری به ایران کند.

بی بی سی هم ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهور ایران تاکید دارد که بعد از خروج ترامپ از برجام هم فروش نفت ایران به مشکل خورد و هم ایران همچنان محدودیتهای هسته ای خود را حفظ کرد؛ اکنون اما ایران ذخایر نفتی خود را افزایش داده و همزمان در حال کم کردن محدودیتهای هسته ای خود است.

بی بی سی همچنین تاکید دارد که شرایط تحریمی باعث خروج سرمایه ها از ایران و رکود ایران و همچنین بالا رفتن نرخ ارز شد. اما با تغییر شرایط اکنون ایران اوضاع ثابت و نسبتا بهتری دارد.

آسوشیتدپرس هم با اشاره به تحریم های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ایران نوشت: این خبر روحانی بدان معنی است که ذخایر اثبات شده نفت خام ایران بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. ایران هم اکنون حدود ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفتی در اختیار دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش این خبر نوشت که سخنرانی روحانی به صورت زنده از تلویزیون پخش می شد. این خبرگزاری انگلیسی به نقل از رئیس جمهوری نوشت: به رغم تحریم های آمریکا، کارگران ایرانی یک میدان نفتی کشف کرده اند که ذخیره آن ۵۳ میلیارد بشکه است.

نیویورک تایمز اما ضمن اشاره به مختصات میدان نفتی جدید ایران در خوزستان، تاکید کرد که صرف کشف میدان نفتی دردی را از ایران دوا نمی‌کند و این کشور باید بتواند قدرت فروش این حجم از ذخایر نفتی را در شرایط پسا تحریم ممکن کند. نیویورک تایمز تاکید دارد که همین مساله نفت اکنون گره اصلی اینستکس است. ایران تاکید دارد که اروپا باید بتواند فروش نفت ایران را تضمین کند و اروپا هم اعلام کرده که قادر به انجام چنین کاری نیست.

رسانه‌های عربی و کشف میادین نفتی جدید

العربی الجدید نیز در خبری با تیتر "ایران از اکتشاف یک میدان نفتی جدید با ذخایر ۵۳ میلیارد بشکه خبر داد" به بازتاب این خبر پرداخت و تأکید کرد که این اکتشاف درست زمانی همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا بر بخش نفت و انرژی ایران صورت می‌گیرد.

پایگاه خبری عربی ۲۱ نیز چنین تیتر زد: "ایران غافلگیر کرد... یک میدان نفتی گسترده در مرکز این کشور".

چرا کشف میدان جدید نفتی برای رسانه‌ها مهم بود؟

با بررسی نکاتی که رسانه‌های خارجی در مورد میدان نفتی جدید ایران در خوزستان اشاره کرده اند، می‌توان گفت که این رسانه ها به سه نکته بسیار پرداخته اند:

الف. همزمانی این کشف با پیچیده تر شدن برجام و گامهای جدید ایران در زمینه هسته ای

ب. همزمانی کشف این میدان با امتناع اروپا از شمول اینستکس بر فروش نفت

ج. کشف میدان جدید نفتی علی رغم تحریمهای نفتی آمریکا

بنا به این سه نکته می‌توان گفت که از نظر رسانه های خارجی ایران در شرایطی حساس به این کشف پرداخته و می‌تواند از این برگ برنده در مورد برجام و فروش نفت از طریق این معاهده استفاده کند. باید صبر کرد و دید که در آینده این میدان نفتی چه نقشی در مورد برجام و ارتباط اقتصادی ایران با اروپا ایفا می‌کند.