کد خبر: ۲۸۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۵

یازده هزار توئیت ترامپ در سی و سه ماه!؛ گوشی آیفون را از دست مستر پرزیدنت دور کنید

یازده هزار توئیت در سی و سه ماه رقمی است که نیویورک تایمز از تعداد توئیت های دونالد ترامپ منتشر کرده است. ترامپ قبلا در توئیتی این روزنامه را«فریبی منزجر کننده» خوانده بود.

رای اوردن ترامپ در انتخابات سال 2016 را می توان محصول حضور مداوم او در شبکه های اجتماعی و به ویژه توئیتر دانست. او پیش از اینکه پرده از ارزویش برای تصدی شغل ریاست جمهوری آمریکا بردارد؛ در حساب توئیتری که به عنوان یک ثروتمندِ مو زرد همیشه ناراضی آن را اداره می کرد، به انتقاد از این و آن می پرداخت.

در ابتدای حضور ترامپ در کاخ سفید، بسیاری انتظار داشتند که او دیگر دست از توئیت زدن بردارد و به کارهای مهم ترش بپردازد، اما همچنان با گذشت نزدیک به سه سال از حضور او در منصب ریاست جمهوری آمریکا ترامپ هنوز به توئیتر به شکل یک ابزار بسیار مهم برای حمله به رقبا و اعلام مهم ترین تصمیماتش استفاده می کند و کسی نتوانسته است عادت توئیت کردن را از سرش بیاندازد. اینجا به 6 نکته در مورد توئیت های دونالد ترامپ پرداخته ایم:

1) کالین کانوی مشاور ارشد کاخ سفید در گفت و گویی به نیویورک تایمز گفته است که ترامپ همانقدر به توئیتر نیاز دارد که ما به غذا احتیاج داریم.

خود ترامپ این روند را اینطور توصیف کرده:«ضربه ای میزنم و در عرض دو دقیقه خبر فوری درست می شود.» او البته معتقد نیست که شبکه های اجتماعی به رئیس جمهور شدنش کمک کرده. در تیرماه امسال ترامپ پیش از شرکت در نشست شبکه های اجتماعی که در کاخ سفید برگزار میشد، نوشت که معتقد است بدون کمک شبکه های اجتماعی هم رئیس جمهور می شده است.

2) اولین بار ترامپ در سال 2009 وارد توئیتر شد و از سال 2012 به بعد شروع به نوشتن توئیت های سیاسی و حمله به چهره های ایالات متحده کرد. او مدام اوباما و دولت او را مورد انتقاد قرار میداد و به سیاستهای آنها به ویژه در مورد خاورمیانه انتقاد میکرد. سال گذشته رومانا کریس پژوهشی در مورد توئیت های ترامپ انجام داد که در آن به این نتیجه رسیده بود که رئیس جمهور آمریکا با مخاطب قرار دادن«مردم»، از آنها دسته هایی همگون در مقابل رقبایش را دارد. او تلاش کرده از ادبیاتی استفاده کند که مردم را خودی و سیاستمداران داخلی و برخی رهبران خارجی را بیگانه از مردم نشان دهد.

3) بر اساس گزارش نیویورک تایمز اولین پیام توئیتری ترامپ در روز تحلیف او از این قرار بوده است:«امروز شروع می شود! ساعت یازده همه شما را برای مراسم سوگند می بینم. این جنبش ادامه دارد، کار تازه راه افتاده.» درست سه روز بعد از این توئیت او مستقیما به مخالفانش که به خیابان ها آمده بودند، حمله کرد و نوشت:«اعتراضات دیروز را دیدم اما فکر میکنم همین تازگی ها انتخابات برگزار کردیم. این آدمها چرا رای ندادند؟ سلبریتی ها خیلی به جنبش ضربه می زنند.» او در این زمان خودش را رهبر جنبش«اول آمریکا» می دانست و از همکاری سلبریتی ها با مردم ناراضی که به خیابان ها آمده بودند، عصبانی بود.

این اولین حمله ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید و به گروهی از افراد از طریق حساب توئیترش بود و تا امروز این حملات ادامه دارد. هرچقدر که رئیس جمهور آمریکا از دست بقیه افراد و رسانه ها ناراضی است، از خودش خوشش می آید. او در سه سال گذشته 2026 توئیت در ستایش خودش نوشته است. او که البته گاهی هم اطرافیانش را در همان توئیتر مورد محبت و لطف قرار می دهد، بیشتر از هر کسی به خودش علاقه مند است.

4) ترامپ مدعی شده که توئیتر در میزان لایک های او دست می برد. او می گوید که وقتی توئیت«زیبایی» را منتشر می کند ارقام و اعداد دستکاری می شوند. این در حالیست که حتی وقتی او نوشت ممکن است کره شمالی از روی کره زمین حذف شود، باز هم توئیتر با وجود درخواست های زیادی که وجود داشت حاضر به حذف آن توئیت نشد(خوب است بدانیم که این سیاست فقط در مورد ترامپ صدق می کند و توئیتر سابقه حذف توئیت های دیگر را دارد) این شبکه اجتماعی علت حذف نشدن آن توئیت را ارزش خبری اش اعلام کرده بود.

اما توئیتر بر سر کپی رایت با کسی شوخی ندارد و وقتی ترامپ یک ویدئو تبلیغاتی را پست کرده بود که موسیقی متن فیلم«شوالیه در تاریکی» را داشت، دست به حذف آن زد.

5) شاید باورش مشکل باشد که همین سه سال پیش، وقتی هنوز ترامپ به دنبال کسب آراء برای ریاست جمهوری بود، مشاورانش اختیار کنترل حساب او را از دستش خارج کردند. حملات او به رقبا و حرف های زن ستیزانه ای که در توئیتر مطرح می کرد، مشاوران را نگران کرده بود و برای همین آنها مدتی دسترسی او به این حساب را محدود کردند.

با رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری اما دیگر کسی توان مقابله با آقای رئیس جمهور و توئیت هایی که صبح علی الطلوع و یا غروب می زند را ندارد. او به محض اینکه مشاورانش دورش را خالی می کنند، گوشی موبایل ایفونش را بر می دارد و به دیگران در توئیتر حمله می کند. اخیرا حملات او به نمایندگان زن مسلمان آمریکا، نشان داد که او اصلا اعتقادی به مشورت گرفتن از مشاوران ندارد.

6) تعداد بسیاری از توئیت های ترامپ در رابطه با بی اعتمادی اش به رسانه هاست. روزنامه نیویورک تایمز که اخیرا توئیت های او را بازخوانی کرده، یکی از نشریاتی است که مورد حملات زیادی قرار گرفته است. سی ان ان هم همیشه در معرض اتهام قرار دارد. اما فاکس نیوز گل سرسبد رئیس جمهور آمریکاست. به اعتقاد بسیاری ترامپ به فاکس نیوز برای تثبیت قدرتش نیاز دارد و حتی وقتی اخیرا این شبکه در جریان ماجرای اوکراین گیت، دست به افشاگری زد باز هم از طرف ترامپ چندان مورد سرزنش قرار نگرفت. امپراطوری رابرت مرداک، به خوبی توانسته از ترامپ در مقابل منتقدانش حفاظت کند و از طرفی به نظر می رسد که فاکس نیوز تنها شبکه ای است که ترامپ آن را دنبال می کند.

7) برکناری از طریق توئیتر یا اعلام خروج از توافقات از طریق حساب کاربری رئیس جمهور، از موارد مورد علاقه ترامپ است. او گاهی حتی پیش از آنکه خود شخص از اخراج شدنش مطلع باشد در توئیتر در مورد آن موضوع اطلاع رسانی می کند. این موضوع اطرافیان رئیس جمهور را عصبانی کرده به ویژه مشاوران او که بیشتر اوقات ترامپ بدون مشورت با آنها دست به نوشتن توئیت های جنجال میزند، احتمالا از دست او بسیار کلافه اند. این نارضایتی حتی شامل ملانیا ترامپ هم می شود.

او در سال گذشته گفته بود:«من همیشه با آنچه شوهرم در صفحه خود در توییتر می نویسد موافق نیستم و این موضوع را به او می گویم. من عقیده خودم را با او درمیان می گذارم و توصیه هایی به او می کنم. او گاهی به حرف های من گوش می دهد و گاهی نه. اما من از عقیده خاص خود برخوردارم و برایم ابراز احساساتم و عقایدم مهم است.» با همه اینها، همین توئیتر زدگی رئیس جمهور آمریکا، موجب تمایز او نسبت به دیگر سیاستمداران شده، چرا که او به خوبی می داند که ایجاد موج ها در شبکه های اجتماعی، حتی اگر منفی باشد باز هم تاثیرگذار است.

منبع:خبرآنلاین