کد خبر: ۲۸۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۲

مرتضی طلایی: احمدی‌نژاد دنبال حضور در انتخابات است/ پایداری بدون احمدی‌نژاد معنا ندارد

ممکن است که پایداری به احمدی‌نژاد نزدیک شود، زیرا اخباری داریم که حاکی از این است که آقای احمدی‌نژاد و جریان ایشان دنبال حضور در انتخابات هستند. این اخبار توسط ایشان تاکنون نیز تکذیب نشد. دوستان جبهه پایداری نیز عموما نزدیک به آقای احمدی‌نژاد بوده و هستند.
اظهارات روزهای اخیر نیروهای جبهه پایداری از آقاتهرانی دبیرکل این مجموعه گرفته تا سخنان اخیر سقای بی‌ریا که حاکی از فاصله‌گذاری این جریان از سایر نیروهای اصولگرا در آستانه انتخابات مجلس است، گمانه‌زنی‌های جدیدی را در میان نیروهای اصولگرا و شخصیت‌های پیگیر در شورای ائتلاف اصولگرایان ایجاد کرد. اظهارات اخیر سقای بی‌ریا که اصولگرایی را جدا از گفتمان انقلاب و نیروهای انقلابی خوانده و آن را منسوخ شده تلقی کرده بود نیز واکنش‌هایی را برانگیخت. در این میان «مرتضی طلایی» عضو سابق شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصولگرا نیز دیدگاه‌های خود را در گفتگو با نامه نیوز مطرح کرد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

*باتوجه به سخنان اخیر اعضای جبهه پایداری در انتقاد از اصولگرایان و فاصله‌گذاری میان خود و سازوکارهای سیاسی و انتخاباتی آن‌ها ، وضعیت شورای ائتلاف اصولگرایان و وحدت در این جریان به چه سمتی خواهد رفت؟

اکنون تمامی گروه‌های دارای گرایش اصولگرایانه در ائتلاف اصولگرایان حضور دارند و تنها جبهه پایداری در این ائتلاف حضور دارد. البته عدم حضور جبهه پایداری و ساز جدایی زدن آن قابل پیش‌‌بینی بود. همه تلاش‌های ما این است که یکپارچگی و وحدت به‌وجود بیاید. این جدایی عمل رقم خورده و موضع‌گیری‌های دوستان پایداری در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این جریان قصد دارند که خودشان لیست بدهند.

*موضع اخیر حجت الاسلام سقای بی‌ریا که گفتند اصولگرایی منسوخ شده و گفتمان نیروهای انقلاب متفاوت است را چگونه ارزیابی می‌کنید و چرا این بحث‌های گفتمانی در شرایط حساس سیاسی فعلی آستانه انتخابات مطرح شده است؟

نکته حائز اهمیت سخنان آقای سقای بی‌ریا این است که ایشان ادعا کردند که تاریخ مصرف گفتمان اصولگرایی تمام گشته و این گفتمان تقریبا منسوخ شده است، اما ما اصولگرایی را یک گفتمان می‌دانیم و نه یک جریان و حزب خاص! وقتی از اصولگرایی حرف می‌زنیم، اتفاقا از یک گفتمان انقلابی سخن می‌گوییم و گفتمان نیروهای انقلاب اتفاقا اصولگرایی است.  آنچه نیروهای انقلابی را دور هم جمع می‌کند، گفتمان اصولگرایی است و به‌نظرم دلیل بیان آن این است که سخنانی از این دست نوعی «رد گم کنی» است! اصولگرایی گفتمان خود انقلاب اسلامی است و همه اشخاص حقیقی و حقوقی که گرد میز وحدت اصولگرایان نشستند، برای تحقق ارزش‌های انقلاب تلاش می‌کنند. همچنین برخلاف اظهارات عضو دیگر آن مجموعه، این گروه دنبال سهم‌خواهی نیست و سازوکار انتخاباتی نیز در این شورا به‌نوعی طراحی شده که هیچ گروهی ادعای سهم‌خواهی نداشته باشد. این شورا برمبنای شاخص‌ها و شایسته‌سالاری به سراغ نیروها رفته‌اند.

*اخیرا نیز آقای حسینیان از نزدیکان این جریان اظهاراتی در ارتباط با محبوبیت رئیس جمهور سابق (احمدی‌نژاد) مطرح کرده بود. به‌نظرتان ممکن است در چهارچوب بحث ایجاد «جریان سوم» پایداری به احمدی‌نژاد نزدیک شود؟

ممکن است که پایداری به احمدی‌نژاد نزدیک شود، زیرا اخباری داریم که حاکی از این است که آقای احمدی‌نژاد و جریان ایشان دنبال حضور در انتخابات هستند. این اخبار توسط ایشان تاکنون نیز تکذیب نشد. دوستان جبهه پایداری نیز عموما نزدیک به آقای احمدی‌نژاد بوده و هستند.

 این امکان وجود دارد که جمع آقای احمدی‌نژاد هم در تشکیل این جریان شرکت کند و فکر نمی‌کنم جبهه پایداری به تنهایی موضوعیتی داشته باشد، زیرا پایداری منهای آقای احمدی‌نژاد فاقد موضوعیت است و تنها شامل چند نفر است و پایداری با احمدی‌نژاد معنا پیدا می‌کند.

*مدتی است نزدیکان کسانی مثل آقای لاریجانی و باهنر درباره احتمال حضور جریان اصولگرای سنتی میانه‌روی نزدیک به جبهه پیروان با سرلیستی این افراد سخن گفتند و به‌طور مشخص از حضور آقای باهنر صحبت شده و عدم حضور لاریجانی نیز تکذیب شده است. فکر می‌کنید با وجود این که جریان رادیکال نزدیک به نیروهای انقلابی مثل پایداری راه خود برای ائتلاف را دشوار کرده، ممکن است امکان توافق با این جریان میانه‌روی اصولگرا به‌وجود آید؟

به نظر من امکان به نتیجه رسیدند با این دوستان وجود دارد.

*یعنی شما برخلاف جریان پایداری این گروه را داخل گفتمان انقلابی و اصولگرایی می‌دانید؟

بله. زیرا شاید سلیقه‌ها در درون جبهه اصولگرایی متفاوت باشد اما جریان نیروهای پیروی خط امام و رهبری مگر جزء نیروهای انقلاب هستند؟ شاید برخی اختلاف نظرها درباره نوع مدیریت وجود داشته باشد اما این به معنای خروج این جریان از دایره نیروهای انقلابی و اصولگرا نیست. دایره اصولگرایی را نباید بسته ببینیم که محدود به چند نفر باشد. تمامی نیروهای پایبند به ارزش های امام و رهبری و راه شهدا را شامل می شود. دایره اصولگرایی دایره‌ای به وسعت کل ارزش‌های انقلاب اسلامی است و دنبال جذب حداکثری است.

*با این احوال به‌نظر نمی‌رسد که دورشدن لاریجانی از دولت و نیروهای اصلاح‌طلب این روند را تسریع ‌کند؟

به نظرم قضاوت برای این مسئله هنوز زود است و باید مواضع و اتفاقات آتی را دید.

منبع:نامه نیوز