کد خبر: ۲۸۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۶۷

گرانی بنزین کجا تصویب شد؟ / بهارستان‌نشینان به دنبال توقف طرح

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شورای هماهنگی قوا، شورای حل اختلاف قوا، جلسه سران سه قوه و... ؛ اینها نهادهایی تازه هستند که به‌جای مجلس قانونگذاری می‌کنند. آن هم قوانینی که مانند گرانی بنزین بحث‌برانگیز می‌شود.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم برای اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و تعیین راهبردهای اقتصادی تشکیل شد  که در سال 97 با رهنمود مقام معظم رهبری به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه تغییر نام یافت و ترکیب آن نیز تغییر کرد.

همان زمان محمدرضا پورابراهیمی  نماینده کرمان در مجلس و عضو این شورا در خصوص تشکیل این شورا گفت: با توجه به شرایط کشور اولویت اصلی از نگاه مردم، مسئولان و فرمایشات مقام معظم رهبری موضوعات اقتصادی است، لذا با تدبیر مقام معظم رهبری برای اینکه مجموع ارکان نظام بتوانند در یک جهت گیری اقتصادی در کنار یکدیگر قرار گیرند و به جای اینکه به صورت متعارف و عادی ماموریت های خود را در حوزه اقتصاد انجام دهند، مقرر شد در قالب یک ستاد و تشکیلات جدید هماهنگی‌های لازم را اجرایی کنند.

وظایف و اعضای شورای پرحاشیه

بر این اساس تصمیم گیری در خصوص  اوضاع بانکی، اشتغال و سرمایه‌گذاری  رسیدگی به وضع محرومان و مستضعفان، بودجه و انضباط مالی‌، حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی و چاره اندیشی برای هرگونه احتمال در برجام  و درواقع تصمیم‌سازی درباره اصلی‌ترین مسائل اقتصادی کشور، از جمله وظایف این شورا تعریف شده است.

روسای قوای سه گانه معاون اول رئیس‌جمهوری، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری،  حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه‌قضائیه ، وزیر نفت ، رییس کل بانک مرکزی، وزیر‌اقتصاد ، وزیر‌امور‌خارجه، رییس کمیسیون برنامه و بودجه ، رییس کمیسیون اقتصادی ، رییس مرکز پژوهشهای مجلس از اعضای این شورا هستند.

بامداد جمعه زمانی که کسی فکرش هم نمی‌کرد، افزایش قیمت بنزین و هم زمان سهمیه بندی بنزین اعلام شد. خبری که جامعه را در شوک فرو برد: افزایش 3 برابری قیمت بنزین آزاد. به گفته تحلیل‌گران این تصمیم آنچه را در افکار عمومی تداعی می‌کرد، گرانی 3 برابری همه چیز از حمل و نقل گرفته تا مایحتاج مردم بود . هرچند که دبیر ستاد تنظیم باز اعلام  کرد که باهیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهیم کرد.

عباس قبادی با اشاره به جلسه امروز دست اندرکاران تنظیم بازار با اصناف و سازمان تعزیرات گفت: کالا به وفور در کشور وجود دارد و به لحاظ تأمین کالاها هیچ گونه مشکلی به چشم نمی خورد، این در شرایطی است که بسیاری از تولیدکنندگان هم اکنون تولیدات خود را، به منظور عرضه به صورت روان در بازار ارایه می کنند و مشکلی به لحاظ تأمین کالا تاکنون گزارش نشده است. بیشتر بخوانید

این تصمیم که بدون اطلاع قبلی بود بر اساس اخبار موجود در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه اتخاذ شده است،  امروز – شنبه- صدای مردم را در آورده است،  تصمیمی که به گفته بسیار از کارشناسان باید به تدریج گرفته می‌شد یعنی در سال‌های مختلف و با شیب کم انجام می‌شد تا فشار بر اقشار مختلف مردم کمتر شود .

استدلال دولت چه بود ؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جزئیات طرح حمایتی دولت برای جبران افزایش قیمت بنزین گفت: شرط رئیس‌جمهوری برای اجرای طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت بنزین، این بود که حتماً همه منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین عیناً به مردم بازگردد.

محمد باقر نوبخت ادامه داد: طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه صادر شد.

منتقدین چه می‌گویند؟

وضعیت فعلی معیشتی مردم و فشار بر اقشار کم در آمد دلیل اصلی منتقدین این تصمیم است. آیت الله علوی گرگانی و آیت الله صافی گلپایگانی از علمای قم تاکنون نسبت به این تصمیم انتقاد کردند.

برخی نمایندگان مجلس از جمله مجتبی ذولنوری رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس این تصمیم را غلط ارزیابی می‌کند و و از احتمال رای دوفوریتی مجلس برای توقف این تصمیم خبر می‌دهد بیشتر بخوانید

پروانه سلحشوری نماینده تهران نیز در توییتی نسبت به در جریان نبودن مجلس در این خصوص انتقاد دارد بیشتر بخوانید

یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس از تهیه یک طرح دو فوریتی خبر می‌دهد که از سوی فراکسیون امید دنبال میشود و بر این اسا قیمت بنزین به قبل از روز ۲۴ آبان ماه برمی‌گردد. بر اساس این طرح  هرگونه افزایش قیمت بنزین در حد تورم و آن هم در سال‌های آتی و با نظر مجلس اعمال خواهد شد.  وی ادامه داد: این طرح یکشنبه به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

گفته شد که آیت‌الله رئیسی هم مخالف این طرح بوده؛ این خبر را اما سردبیر خبرگزاری قوه قضاییه رد کرد تا نشان دهد فعلا دستگاه قضا بنای زدن ساز مخالف با دولت ندارد.

تاکید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر ادامه گرانی

البته در جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید شده است که همه قوا در دولت در اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت و حمایت از معیشت اقشار کم درآمد ، همکاری کامل خواهند کرد. کمک‌های حمایتی و معیشتی، ماهانه، بدون وقفه و به طور منظم پرداخت خواهد شد.

به این ترتیب ستاد اقتصاد مقاومتی، همسو با تصمیمات قبلی، در عمل رای به حفظ قیمت بنزین داد. قیمتی که حالا بسیاری از خیابان‌ها را بند آورده و بسیاری، نسبت به پیامدهایش هشدار می‌دهند.  

البته کارشناسان بسیاری از گران شدن بنزین دفاع می‌کنند اما فعلا شیوه اجرا صدای خیلی‌ها را درآورده و سوءاستفاده‌هایی را رقم زده است.

منبع:خبرفوری