کد خبر: ۲۸۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۸۸

"اینترنت" از شب گذشته چه تغییراتی کرده است؟

دسترسی به سایتهای داخلی و خدمات آنلاین بومی به دلیل وجود زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات، به‌رغم محدودیت به وجود آمده در دسترسی به شبکه اینترنت کشور، برای کاربران ممکن است.

مهر نوشت: شبکه ملی اطلاعات مطابق با سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده، شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.

در این سند بر ایجاد شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور و میزبانی داخلی در صورت نبود شبکه جهانی اینترنت تاکید شده است.

حال با توجه به قطعی های پیش آمده در شبکه اینترنت کشور از روز گذشته، استفاده از مزایای شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و شواهد نشان می دهد که سرویس هایی که بر بستر شبکه ملی اطلاعات ، شکل گرفته اند، هم اکنون بدون اختلال در دسترس کاربران قرار داشته و به فعالیت خدمات رسانی خود ادامه می دهند.

به نحوی که در حال حاضر امکان استفاده از موتورهای جستجوی بومی که زیرساختی مستقل از گوگل دارند، برای کاربران وجود دارد. دسترسی به اغلب سایتهای ایرانی که در داخل کشور میزبانی می شوند و نیز امکان استفاده از اغلب پیام رسان های بومی فراهم است. حتی شنیده ها حاکی از آن است که میزان مراجعات به پیام رسان های بومی افزایش یافته است.

در همین حال بررسی ها نشان می دهد که علاوه بر سرویس های داخلی همچون سرویس های حمل و نقل اینترنتی و فروشگاه های آنلاین داخلی، شبکه شتاب بانکی و شبکه خدمات رسانی بانک ها نیز بدون اختلال به فعالیت خود ادامه می دهند.