کد خبر: ۲۸۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۶۷

علی بختیار: به دنبال استیضاح علی لاریجانی هستیم

علی بختیار نماینده مجلس گفته رییس مجلس که منتخب نمایندگان مجلس است نظر نمایندگان را به جلسه سران انتقال نداده و به همین علت معترضیم و به دنبال استیضاح لاریجانی هستیم.
افزایش قیمت بنزین با تصمیم سران قوا، واکنش نمایندگان مجلس و مردم را در پی داشته است. برخی کارشناسان معتقدند این تصمیم، تصمیمی اقتصادی است که زودتر از این باید انجام می‌شد، برخی دیگر گفته‌اند در این شرایط افزایش قیمت بنزین به صلاح نبوده است.

تصمیم افزایش قیمت بنزین در جلسه‌ای با حضور سران قوا اتخاذ شده است. این در حالی است که نمایندگان مجلس گفته‌اند در چندین نوبت به رییس مجلس به عنوان نماینده پارلمان در شورای عالی سران قوا اعلام کردند که افزایش قیمت بنزین، غیر کارشناسی است. ضمن آنکه پیشنهاد افزایش قیمت بنزین، پیش از این سه بار در مجلس مطرح شده و هر سه بار با رای مخالف مجلس رد شده است. در این شرایط بخشی از نمایندگان از علی لاریجانی انتقاد کرده‌اند و گفتند او به عنوان نماینده مجلس نباید با این طرح موافقت می‌کرده است. به همین دلیل باید از ریاست مجلس برکنار شود.

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: افزایش قیمت بنزین در شرایطی انجام شد که نمایندگان نظر خود را به رییس مجلس اعلام کرده بودند و نظر کارشناسی مجلس غیر از تصمیمی بود که رییس مجلس در جلسه سران قوا اعلام کرد بنابراین ما از این جهت که رییس مجلس که منتخب نمایندگان مجلس است، نظر نمایندگان را به جلسه سران انتقال ندادند، معترض هستیم.

عضو فراکسیون امید گفته به همراه برخی از نمایندگان درصدد جمع آوری امضا برای استیضاح رییس مجلس هستیم و معتقدیم رییس مجلس باید نظر نمایندگان را به جلسات سران قوا منتقل می‌کرد، زیرا در غیر این صورت، شأن و جایگاه مجلس مورد خدشه قرار می‌گیرد.

بختیار می‌گوید: کسی که باید از جایگاه مجلس دفاع کند، رییس مجلس است، اما متاسفانه در موضوع افزایش قیمت بنزین شاهد این مسئله نبودیم و به جز شخص آقای لاریجانی، سایر نمایندگان مجلس هیچ نقشی در این تصمیم‌گیری نداشتند؛ این یعنی رییس مجلس به جای ۲۹۰ نماینده مجلس تصمیم‌گیری کرده است.

عضو فراکسیون گفته از تدابیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «اگر تصمیمی گرفته شد آن تصمیم باید اجرا شود» تقدیر می‌کنیم، ولی اعتراض نمایندگان به این مسئله است که رییس مجلس نظر نمایندگان را به درستی به جلسه سران قوا منتقل نکرده است، به همین دلیل به دنبال استیضاح رییس مجلس هستیم و طرحی را با این مضمون پیش خواهیم برد، ضمن اینکه این مسئله به هیچ عنوان جناحی نیست و کاملا فنی و تخصصی است.

بختیار گفته چنانچه قرار باشد سران ۳ قوه پشت در‌های بسته تصمیم‌گیری کنند، پس باید درب مجلس را ببندیم، چون هیچ نظری از نمایندگان مردم در این خصوص گرفته نشد، زیرا نمایندگان معتقد بودند افزایش جهشی قیمت بنزین با توجه به شرایط معیشتی مردم کار درستی نیست و کسانی که تصمیم‌گیری کردند، خود باید پاسخ مردم و تبعات اجتماعی آن را بدهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته ما چندین بار به صورت کارشناسی اعلام کردیم که افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی تجربه موفق و افزایش جهشی قیمت‌ها تجربه‌ای شکست خورده است و اعتقاد دارم اگر از مردم نظرسنجی می‌کردند، مطمئنا آن‌ها هم راضی نمی‌شدند قیمت بنزین در ازای ماهیانه ۱۳۶ هزار تومان یارانه نقدی افزایش پیدا کند.
 
قانون درباره استیضاح رییس مجلس چه می‌گوید؟

به گزارش رویداد۲۴ طبق ماده ۲۴ و ۲۶ آیین‌نامه جدید، نمایندگان مجلس این اختیار را دارند که طی یک نامه‌ کتبی با امضا حداقل ۲۵ نفر از نماینده‌ها، از نحوه اداره مجلس، رییس یا اعضای هیأت‌رییسه مجلس شکایت کنند و درخواست خود را به کمیسیون تدوین آیین‌نامه ارسال کنند.

این کمیسیون هم بعد از دریافت شکایت‌نامه، هیئتی را برای بررسی و ارزیابی درخواست نمایندگان تشکیل می‌دهد. اگر اکثریت اعضای هیأت رأی به عدم صلاحیت فرد بدهند آن طرح به صحن علنی مجلس خواهد رفت و در نخستین جلسه صحن علنی مجلس هم این موضوع بدون رأی‌گیری در دستور کار قرار خواهد گرفت و موضوع شکایت از هیات رییسه به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

پیش از این یکبار ۲۷ نماینده اصولگرای مجلس استیضاح علی لاریجانی را کلید زده بودند. آنها گفته بودند رئیس مجلس دو لایحه پالرمو و پولشویی را بدون بررسی مجدد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده است و این خلاف آیین نامه مجلس است. این بار اما اسامی امضا کنندگان مشخص نیست اما آنگونه علی بختیار گفته این استیضاح جناحی نیست.