کد خبر: ۲۸۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۱۰

آیا اعتراضات ایران ادامه آشوب های عراق و لبنان است؟

وضعیت منطقه این روزها آلارم خوبی نمی دهد. اسرائیل به کمک آمریکا شمشیر را از رو بسته و به خرابکاری در کشورها روی آورده است. تا جایی که مردم ایران، عراق و لبنان را سپر انسانی قرار داده است و از آنها در جهت اهداف خود سودجویی می کند. مردمی که به امید یک اعتراض مسالمت آمیز به خیابان ها می آیند و توسط عده ای خرابکار صدای آنها شنیده نمی شود.
تنها چند روز از اعتراضات در ایران گذشته است،اعتراضاتی که بعضا به خشونت و خرابکاری اموال عمومی توسط عده ای از افراد خشونت طلب منجر گردید. به فاصله این چند روز و اتفاقاتی که در داخل ایران افتاد از اعتراضات خیابانی تا قطعی اینترنت و کشته و مجروح شدن برخی از شهروندان کشورمان، واکنش تروئیکای اروپا، آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای منطقه قابل تامل بوده است.

تروریسم اقتصادی آمریکا این روزها فشار مضاعفی بر روی وضعیت اقتصادی مردم آورده است. در این میان افزایش نرخ سوخت زمینه برخی اعتراضات و مخالفت ها را فراهم ساخت.  برابر اصل قانون اساسی ایران اعترضات مسالمت آمیز و خواسته های مشروع آنها بخشی از حقوق شهروندی  جامعه مدنی جمهور اسلامی است. اما چرا با وجود پذیرش اصل اعتراض ولی در برخی جاها این اعتراضات مسالمت آمیز نیست و به آشوب کشیده می شود؟

واکنش ها

روز گذشته فرانسه، المان و آمریکا در واکنش هایی جداگانه تنها پس از دو روز از گذشت ناآرامی ها، در اظهار نظرهایی زودهنگام، اعلام کردند که از معترضان حمایت می کنیم! این در حالی است که جوامع بین المللی خصوصا اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپا، بر اساس منافع سیاست خارجی کشورشان، از اعتراضی حمایت می کنند که هدفمند باشد.

واکنش سریع کشورهای اروپایی به این مساله نشان  می دهد که این خواب برای ایران مدتهاست که دیده شده است! درحال حاضر سه هفته از ناآرامی های بولیوی می گذرد؛ تا این لحظه هیچ واکنش چشمگیری از سوی اروپا و  آمریکا دیده نشده، در مورد اعتراضات هنگ کنگ نیز، آنها سکوت اختیار کردند و پس از یکی دو هفته علیه چین موضع گیری کردند. حتی در مساله ونزوئلا یک ماه از اعتراضات گذشت و پس از اینکه گوایدو به عنوان رهبر اپوزسیون به خودش رسمیت بخشید اروپا به همراه آمریکا از او حمایت کردند.

تروئیکای اروپا خصوصا آلمان های محافظه کار، در اقدامی عجیب مشت خود را درباره ایران باز کردند. این کشورها حتی برای اعتراضات وسیع 88 که در چهل سال اخیر بی سابقه بود اینگونه با سرعت و فکر نشده و شتاب زده موضع خود را اعلام نکردند. چرا که سیاست آنها این است که هر تظاهراتی برای حمایت ما، نیاز به یک رهبر دارد. اگر آنها بدانند که از این وضعیت سودی عاید آنها نمی شود دولت حاکم آن کشور را از خود دلسرد نمی کنند! واکنش زودهنگام آنها بسیار عجیب است.

به نظر می رسد که آنها تنها فعلا این ناآرامی و آشوبرا می خواهند تا ایران را راضی به مذاکره کنند، با این بهانه که مردم ایران زیر بار تروریسم اقتصادی کم آورده اند و این تظاهرات گواه این ادعا است.تروئیکای اروپا پیش از این نیز برای لاپوشانی های بدعهدی خودشان نسبت به برجام، ایران را متهم حمله به آرامکو نامیدند که موفق نشدند و حال اینبار نارضایتی های مردم ایران را دست آویز کلاف سردرگم توافق اتمی و اجرا نشدن اینستکس کرده اند.

در همین شرایط اسرائیل هم بیکار ننشسته است و عملیات جنگ روانی خود را درباره اعتراضات ایران به راه انداخت. این رژیم جنایتکار از زمان اعلام افزایش قیمت سوخت اینستاگرام و توئیتر فارسی زبان خود را چاق کرد!

نکته قابل توجه در مباحث داخلی کشور این است که بحث گرانی بنزین بحث امروز و دیروز نیست.از سال گذشته مساله افزایش قیمت سوخت همزمان با تحریم صنعت نفت ایران از سوی دولت ترامپ، درجلسات سران قوا و در میان سخنان چهره های سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است. حال اینکه امروز اعتراضات به این مساله افزایش یافته است یکی از دلایل عمده آن فشار اقتصادی و از جمله تروریسم اقتصادی آمریکا است که با انتخاب ترامپ روندی شتابان بخود گرفته است.

به هرحال واکنش شتاب زده کشورهای غربی به اعتراضات مسالمت آمیز مردم این مسئله را به سمتی برد که این سوال مطرح شود که چرا اینبار تظاهرات و اعتراضات مردم با موارد قبلی مقداری فرق دارد؟

چرا اعتراضات به سبکی مشکوک پیش رفت؟

در یک ماه گذشته کشورهایی نظیر لبنان و عراق در ناآرامی های ممتد به سر می برند، آنها نیز خواهان اصلاحات دولتمردان و پاک شدن فساد از سیستم حکومتی کشورشان هستند ولی سبک و سیاق خشونت مخالفان در این کشورها تقریبا یکی است که با مدل های خاص مثل بستن راهها و مختل کردن شریان حیات اجتماعی ، عصبانی کردن مردم و تشدید فشارهای روانی و اجتماعی عملیاتی شده است.

اعتراضات در عراق از زمانی آغاز شد که عبدالمهدی نخست وزیر عراق در سفرهای دوره ای برای میانجیگری میان سعودی و ایران بود.

پس از بالا گرفتن بحران در عراق، رجب طیب اردوغان نیز، در واکنش به وضعیت عراق و لبنان، از کشانده شدن اعتراضات به ایران خبر داد و به مقامات کشورمان هشدار داد.

اردوغان در اینباره گفت نا آرامی ها در عراق ایجاد شکاف در جهان اسلام است و گفت حدس می زند چه کسی پشت این ناآرامی ها است.

راغب سویلو خبرنگار میدل ایست آی در ترکیه در اینباره گزارش داد: اردوغان درباره ناآرامی ها در عراق گفت: «بگذارید صریح بگویم، ما حدس هایی داریم که چه کسانی پشت این شورش ها در عراق هستند. چه کسانی پشت این تظاهرات ها هستند؟ ما همچنین معتقدیم که این تظاهرات به ایران کشیده خواهد شد، هدف از آن ایجاد شکاف و تفرقه در جهان اسلام و ایجاد اختلاف میان یکدیگر است که ما مقابل هم بایستیم؛ فکرش را بکنید! ایران و عراق مقابل ما ایستادند!»

منظور اردوغان این بود که همانطور که پیش بینی کرده است تفرقه در جهان اسلام و کشورهای منطقه شکل گرفته است و آنهم با دسیسه ای که او می داند از سوی چه کشور یا چه کسی طراحی شده است.

اما واکنش این روزهای آمریکا و اسرائیل برخی از سوالات را پاسخ داده است.وزارت خارجه آمریکا از مردم ایران خواسته است که از اعتراضات خود فیلم بگیرند و برای توئیتر این وزارت خانه ارسال کنند. این در حالی است که واشنگتن برای اعتراضات عراق نیز به همین صورت به دولتمردان این کشور فشار وارد کرد و همچنان این فشار ادامه دارد و فرق ایران با عراق در این است که تظاهرات عراقی ها یک رهبر بعثی دارد اما تظاهرات در ایران به این گونه نیست. در ایران تنها مردمی هستند که از وضعیت معیشتی خود ناراحتند و خواستار اصلاحات جدی از سوی مسولان کشورمان هستند.

این در حالی است که بنا به گفته وزارت اطلاعات برخی از کسانی که در میان شهروندان معترض کشورمان نفوذ کرده اند از گروهک منافقین بوده اند که از خارج از مرزهای ایران مدیریت شده اند. همانطور که علی ربیعی سخنگوی دولت نیز گفت که برخی از آنها حمله کنندگان به بانک ها نقاب داشته اند.

با توجه به هشدارهای چند روز اخیر اردوغان نسبت به کشیده شدن اعتراضات به ایران، این واکنش ها از سوی غرب بعید به نظر نمی رسد، با این هدف که هژمون منطقه ای در خاورمیانه ثبات گذشته را به دست بیاورد. از زمانی که ترکیه بحث خرید اس 400 را از روس ها مطرح کرد و به نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه حمله برد، غرب به این مساله پی برد که دیگر در خاورمیانه حنایش رنگی ندارد. این وضعیت نیز در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو نیز مشهود است که آنها از پس امنیت بزرگترین قلب نفتی جهان بر نیامدند. اسرائیل به ماندگاری این هژمون نیاز دارد. ماندگاری آن تنها از طریق تفرقه در جهان اسلام و کشورهای همسایه غرب آسیا است با شعار قدیمی انگلیسی ها: «تفرقه بینداز و حکومت کن»

همچنین در خلیج فارس نیز این روزها زمزمه صلح شنیده می شود. عربستان وارد مذاکره با گروهای یمنی شده است. امارات و سعودی خواهان کاهش تنش در منطقه هستند. کشورهای عربی خلیج فارس به این مهم رسیده اند که آمریکا امنیت آنها را نمی تواند تامین کند.

تنها راهی که برای بقای اسرائیل و تفکر صهیونیزم در خاورمیانه مانده است کشورهای اسلامی است همانطور که این اشوب ها به پاکستان و کویت نیز کشیده شده است. ایرانی ها می گویند عرب ها! عرب ها می گویند ایرانی ها! و این یعنی تفرقه محض برای نابودی خاورمیانه و غارت سرمایه های طبیعی این منطقه!

در این میانه پمپئو اذعان کرد:  «مسیر پیش رو شفاف است، ادامه فشار تا زمانی که ایران درباره یک توافق جامع مذاکره کند که شامل توقف حمایت از گروه‌های تروریستی نظیر سازمان جهاد اسلامی است.»

پمپئو اضافه کرد: «ملت‌های اطراف جهان تا زمانی که اجازه دهند تهدیدات ایران بدون چالش باقی بماند، نمی‌توانند این ادعا را بکنند که خواستار صلح در منطقه هستند.»

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در حمایت از آشوبها در حاشیه اعتراضات در ایران، بیانیه‌ای مداخله‌جویانه صادر کرد.این مقام آمریکایی در توئیتر نوشت: «ایالات متحده در کنار مردم ایران که مدت‌هاست در حال زجر کشیدن هستند، قرار دارد؛ مردمی که به تازه‌ترین بی‌عدالتی رژیم فاسد در قدرت اعتراض می‌کنند. ما تلاش (دولت ایران) برای قطعی اینترنت را محکوم می‌کنیم».  

این بیانیه مداخله‌جویانه ساعتی بعد از توئیت «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره برخی اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران صادر شد.

کلخ سفید نیز در بیانیه ای مداخله جویانه آورده است: ایالات متحده از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران پشتیبانی می‌کند. رژیم تهران به گونه‌ای تعصب‌آمیز برنامه‌های جنگ‌افزارهای هسته‌ای و موشکی را دنبال و از تروریسم پشتیبانی کرده است. به این ترتیب، این رژیم کاری کرده که یک ملت سربلند، اکنون مایه عبرت دیگران شوند.

ژست حمایت از مردم ایران درحالی از سوی مقامات آمریکایی گرفته می‌شود که این کشور خود به دلیل اعمال چند دهه تحریم‌ علیه ملت ایران، سهم بزرگی در محروم کردن مردم ایران از دست‌یابی به بازراهای جهانی در همه زمینه‌ها و به تبع آن کاهش سطح رفاه جامعه داشته است.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا که تاکنون زمینه ساز اعمال تحریم‌های زیادی علیه ملت ایران بوده، در گفت‌وگو با اسکای نیوز عربی گفت: اولویت دولت دونالد ترامپ منزوی کردن نظام ایران و نمایندگان آن در منطقه و وضع سلسله تحریم‌هایی علیه تهران است.

وی در رابطه با ناآرامی‌ و اغتشاشات اخیرا ایران هم گفت: آمریکا از مطالبات ملت ایران حمایت می کند، ملت ایران از نظامی که نتوانست وظایف خود را انجام دهد خسته شده‌اند.

در چنین شرایطی می توان گفت که دخالت های عناصر خارجی سبب شده که صدای مسالمت امیز مردم ایران نیز شنیده نشود بلکه حفره ای باز شود برای کسانی که از خارج از مرزهای ایران هدایت می شوند تا در زمان شلوغی و مواقع خاص اعتراضات مردمی را به سمت آشوب و خرابکاری هدایت کنند و دقیقا در این فضا مداخله کنندگان خارجی با پنهان کردن خود پشت عناصر آشوبگر هزینه هایی به ملت تحمیل می کنند که هیچ وقت آن را نمی پردازند بلکه برعکس همیشه خود را طلبکار مردم فرض می کنند.

منبع:خبرآنلاین