کد خبر: ۲۸۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۷۶

شباهت‌های دو رئیس‌جمهوری که در ظاهر منتقد یکدیگرند/ نظر حسن روحانی درباره فیلترینگ؛ از ۹۲ تا ۹۸/ چطور شیوه‌های روحانی و احمدی‌نژاد در برخورد با معترضان شبیه هم شد؟

حسن روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ رای نخست را آورد، چراکه به لطف حمایت مرحوم هاشمی، بیشترین نقدها را به دولت محمود احمدی‌نژاد داشت. اما چه شد که پس از شش سال، او هم برخوردی با معترضان دولتش دارد که رئیس‌جمهور پیشین داشت؟
محمود احمدی‌نژاد وقتی سال ۱۳۹۲ دولت را به حسن روحانی تحویل داد، از سوی منتقدانش متهم به بی‌ثبات کردن اقتصاد و روابط نامناسب با جهان شد. او همچنین متهم بود که با خس و خاشاک نامیدن منتقدان و یا فیلترینگ و بازداشت‌های گسترده، فضای سیاسی کشور را امنیتی کرده است.

حالا شش سال پس از پیروزی یکی از منتقدان او در انتخابات، به نظر می‌رسد شیوه‌های دولت فعلی تفاوت زیادی با روش‌های دولت قبل ندارد.

مهمترین مصداق این شباهت‌ها در ماجرای قطع اینترنت رخ داده که بی‌سابقه است.

در روزهای اخیر توییت روحانی در سال ۹۲ دست به دست می‌شود که نوشته بود فیلترینگ بی فایده است‌. در سال ۹۶ او بار دیگر گفت که دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود.

حالا با گذشت شش سال از آن توییت و دو سال از آن نطق جنجالی، نه فقط فیلترینگ گسترش یافته که اینترنت به‌طورکلی قطع شده است. اتفاقی که در این سطح حتی در دولت احمدی‌نژاد هم رخ نداده بود.

افزون بر این، روحانی نیز مانند رییس‌جمهور قبلی برخی معترضان بنزینی را آشوبگرانی وابسته به سرویس‌های امنیتی خارجی می‌نامد. توصیفی که هرچند برای بخشی از اغتشاشگران می‌تواند درست باشد اما نسبتی با همه معترضان ندارد.

در برخورد با معترضان و یا شیوه‌های اجرای تصمیمات نیز این روزها شیوه‌های مشابه دولت قبل به کار می‌رود، به طوری که در پوشش اخبار اگر نام‌ها را حذف کنیم، شاید به‌سختی بتوان دریافت که حرف‌های امروز روحانی، اظهارات خود اوست یا محمود احمدی نژاد؟

روحانی چطور از یک منتقد، تبدیل به چهره‌ای در تداوم رئیس‌جمهور پیشین شد؟ آیا بازگشت تحریم‌ها او را ناگزیر از بازگشت به سیاست‌های احمدی نژادی کرد یا آنکه او اساسا احمدی نژاد درون داشت که پشت برخی شعارهای اصلاح‌طلبانه آن را مخفی کرده بود و حالا با گذشت دو دوره انتخابات، دلیلی برای پنهان‌کاری نمی‌بیند؟