کد خبر: ۲۸۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۰۸

چرا حیدر العبادی ساز مخالفت با ایران کوک کرده است؟

با انتشار این اسناد اکنون بسیاری از فعالان سیاسی در عراق با پرسش‌های جدی رو در رو خواهند شد و این پرسش‌های جدی در شرایطی مطرح می‌شود که عراق درگیر تظاهرات گسترده‌ای در ماه‌های اخیر بر علیه دولت حاکم بر بغداد و حتی چارچوب قانون اساسی بوده است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف النصر گفت که ایران باید در سیاست‌های خود در قبال عراق تجدید نظر کند. انتقاد این مقام عراقی در حالی مطرح می‌شود که مقتدی صدر و عمار حکیم، دیگر چهره‌های تاثیرگذار در سیاست عراق هم به تازگی مواضعی در تضاد با مواضع ایران اتخاذ کرده اند و خواهان برکناری عادل عبدالمهدی، نخست وزیر فعلی عراق هستند. با توجه به اینکه این سیاستمداران پیشتر رابطه خوبی با ایران داشتند، تغییر مواضع این افراد پرسش‌های را به وجود می‌آورد.

روز چهارشنبه بیست و نهم آبان، حیدر العبادی در گفتگو با العربیه ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد. حیدر العبادی اظهار داشت تهران باید طرف‌های ایرانی را که در تشکیل دولت عراق نقش دارند، مجازات کند.

به گفته نخست‌وزیر سابق عراق آنچه در نیویورک تایمز آمده است، میزان دخالت ایران در عراق را افشا می‌کند. اشاره العبادی به گزارش روز دوشنبه نیویورک‌تایمز است که بر اساس برخی اسناد ادعایی، مدعی دخالت ایران در امور داخلی عراق شده بود.

با توجه به روابط ایران و عراق در دوره نخست وزیری عبادی، نمی‌توان گفت مواضع او همواره با مقامات ایرانی همسو بوده است. عبادی در آخرین ماه‌های نخست‌وزیری خود از همکاری با تحریم‌های آمریکا علیه ایران سخن گفت و در حالی که حجم تجارت دو کشور گسترده بود اظهار کرد عدم همراهی بغداد با سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران، به ضرر عراق است.

با این وجود اظهارات اینچنین تند روز گذشته عبادی در قبال ایران در گفتگو با یک شبکه سعودی بی سابقه است. علاوه بر عبادی، مقتدی صدر و عمار حکیم که روابط نزدیکی با ایران داشتند و هرکدام رئیس یک ائتلاف پارلمانی هستند خواستار برکناری نخست وزیر فعلی عراق شدند که مخالف دیدگاه ایران است.

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه معتقد است اظهارات مخالف ایران از سوی این مقام‌های عراقی در راستای تلاش غرب برای مقابله با بازو‌های ایران در منطقه و همچنین همسویی این جریانات عراقی با تحولات موجود در جامعه عراق است.

منبع: فرارو