کد خبر: ۲۸۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۶۰

خسارت سنگین به ۱۰۰۰ بانک در اعتراضات مردم به گران شدن بنزین/ بیشترین خسارت مربوط به بانک‌های مسکن و ملت و ملی بود/اموال هر کدام از این بانک‌ها حدود ۶۰ میلیون تومان برآورد می‌شود

اعلام غافلگیرانه افزایش قیمت بنزین از سوی دولت با واکنش های تند مردم همراه شد. در برخی شهرها اعتراضات مردم باعث خسارت‌های سنگین به بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی شد.
۲۴ آبانماه شرکت ملی پخش و پالایش در بیانیه‌ای اعلام کرد بنزین سهمیه بندی ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان خواهد شد و با اعلام دولت، ناگهان ۳۰۰ درصد به قیمت بنزین اضافه شد. اجرایی شدن این طرح که مصوب شورای عالی هماهنگی سران قوا بود، تبعاتی به همراه داشت و باعث شد در برخی از نقاط ایران اعتراضات شدیدی صورت بگیرد. این اعتراضات در برخی از شهرها تا چند روز ادامه داشت و پس از اعلام این خبر و از جمعه شب برخی شهر‌های ایران درگیر اعتراضات مردم به گرانی بنزین شدند.

معترضان در روز‌های پس از افزایش قیمت بنزین بیش از مکان دیگری به بانک‌ها حمله کردند. خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام امنیتی تعداد بانک‌های تخریب شده فقط در استان فارس را بانک ذکر کرده بود، اما آماری از تعداد بانک‌های کل کشور در دست نبود. پیگیری خبرنگار ما از یک مقام آگاه بانکی نشان می‌دهد از ۲۴ آبانماه تا امروز، بیش از ۱۰۰۰ شعبه بانک آسیب دیده که آمار بخشی از این تخریب به این صورت بوده است: ۱۲۰ شعبه متعلق به بانک ملت، ۱۰۰ شعبه بانک مسکن، ۲۰ شعبه پاسارگاد.

این مقام آگاه بانکی گفته در این اعتراضات به افزایش قیمت بنزین، بیشترین خسارت به بانک‌های دولتی وارد شد و بانک‌های مسکن و ملت و ملی از جمله بانک‌هایی بودند که بیشترین خسارت را دیدند.

این مقام آگاه خبر داده بخشی از اموال این بانک‌ها اعم از دستگاه‌های پوز و وسایل الکترونیکی نیز از بین رفته یا مفقود شده است. به گفته او اموال داخلی هر کدام از این بانک‌ها حدود ۶۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

در این ناآرامی‌ها تنها در خرم‌آباد ۴۶ خودپرداز بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند؛ همچنین ۳۶ شعبه بانک در سطح شهرستان خرم‌آباد دچار خسارت شدند و پنج شعبه در شهرستان خرم‌آباد به آتش کشیده شد که بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.