کد خبر: ۲۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۴۶

وزیر خارجه اسپانیا به ایران می آید/احیا روابطی که با بازداشت کنسول اسپانیا در تهران به اغما رفته بود

اول مارس آینده، خوسه مانوئل گارسیا مارگایو وزیر امور خارجه اسپانیا سفری به ایران خواهد داشت که تا روز چهارم مارس ادامه می یابد.
شبکه ی ABC اسپانیا گزارش داد: اول مارس آینده، خوسه مانوئل گارسیا مارگایو وزیر امور خارجه اسپانیا سفری به ایران خواهد داشت که تا روز چهارم مارس ادامه می یابد. این اولین سفر یک مقام بلند پایه اسپانیایی به ایران از سال 2005 میلادی تا کنون است. در آن موقع هیئتی پارلمانی به ریاست جوزپ آنتونی دوران ییدا ،رئیس کمیسیون خارجی مجلس نمایندگان اسپانیا از ایران دیدار کرده بود.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، سفر گارسیا مارگایو که شهرهای اصفهان و تهران را در بر خواهد گرفت پس از آن صورت می گیرد که اتحادیه اروپایی برخی تحریم های اقتصادی تحمیل شده به ایران در سال 2012 میلادی را لغو نمود. این امر در پی تعهد ایران به کاهش مقطعی فعالیت های برنامه هسته ای صورت می گیرد که هدف آن هموار نمودن مسیر برای رسیدن به توافقی قطعی طی شش ماه است.

تحمیل تحریم ها موجب سردی روابط ایران با شرکای اروپایی از جمله اسپانیا شده بود. این کشور کاری را صورت داد که به گفته منابع دیپلماتیک فداکاری مهمی بود، چرا که چهارده درصد نفت وارداتی اسپانیا را ایران تامین می کرد.

مناسبات دوجانبه در دوره حکومت محمود احمدی نژاد سردی در تماس دو طرف در سطوح عالی را تجربه کرد و خالی از حوادث نیز نبود، از جمله بازداشت چهار ساعته ایگناسیو پرز کامبرا کنسول اسپانیا در تهران.

اینک دولت اسپانیا می پندارد که زمان تلاش برای از سرگیری مناسبات سیاسی و اقتصادی فرا رسیده است. موضوعی که در ملاقات 25 سپتامبر گذشته بین ماریانو راخوی، رئیس دولت اسپانیا و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نیویورک نشان داده شد. همینطور در دیدار محمد علی نجفی، معاون رئیس جمهوری ایران از مادرید که 24 ژانویه انجام شد.

یکی از اهداف گارسیا مارگایو که پس از سفر ده سال قبل آنا پالاسیوس، اولین مسئول سیاست خارجی اسپانیاست که به ایران می رود تلاش برای کمک به حضور شرکت های اسپانیایی در ایران خواهد بود. کشوری که با اسپانیا در سال های قبل سطح خوبی از روابط اقتصادی و تجاری داشت. چند شرکت اسپانیایی که در گذشته در ایران فعالیت داشتند تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفتند و برخی مانند رپسول مجبور به ترک برخی پروژه ها شدند.