کد خبر: ۲۸۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۴

ارتباط کمبود خواب و بیماری‌های قلبی با میزان درآمد

نتایج یک مطالعه جدید در اروپا ارتباط بین درآمد پایین با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افرادی که کمبود خواب مزمن دارند نشان داده است.
سال گذشته مطالعه‌ای نشان داد افرادی که در وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تری قرار دارند بیشتر از افرادی که شرایط مالی مناسبی دارند به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا می‌شوند. به تازگی نیز یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که در کشورهای کم درآمد زندگی می‌کنند با خطر بالاتری از بیماری‌های قلبی-عروقی روبرو هستند.

بسیاری از عوامل بیولوژیکی و روانی-اجتماعی می‌توانند ارتباط بین وضعیت پایین اجتماعی-اقتصادی و خطر بالاتر مشکلات قلبی مانند اضطراب و فشار خون بالا را توضیح دهند.

اما در یک مطالعه جدید، محققان وابسته به "کنسرسیوم مسیر زندگی"، یک کنسرسیوم تحقیقاتی با هدف درک بهتر چگونگی تأثیر تفاوت‌های اجتماعی-اقتصادی بر سلامتی شواهدی را جمع‌آوری کرده‌اند که نشان می‌دهد کمبود خواب ممکن است به میزان قابل توجهی در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در افراد با درآمد پایین نقش داشته باشد.

افرادی که در طول یک دوره زندگی خود درگیر مشکلات اجتماعی می‌شوند، بیشتر دچار مشکلات خواب می‌شوند. به ویژه افرادی که به صورت شیفتی کار می‌کنند، در محله‌های محروم زندگی می‌کنند یا در دوران کودکی با مشکلاتی در زندگی مواجه بوده‌اند، بیشتر به اختلالات مربوط به خواب دچار می‌شوند. هم‌چنین افرادی که کمبود خواب دارند،  با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی روبه‌رو می‌شوند. از همین رو محققان به بررسی ارتباط مشکلات اجتماعی-اقتصادی، کمبود خواب و بیماری‌های قلبی-عروقی پرداخته‌اند.

در مطالعه اخیر محققان داده‌های ۱۱۱ هزار و ۲۰۵ شرکت‌کننده در هشت گروه مختلف از چهار کشور فرانسه، انگلیس، سوئیس و پرتغال را تجزیه و تحلیل کردند.

تیم محققان بر اساس مشاغل شرکت‌کنندگان و هم‌چنین شغل پدر هر شرکت کننده، شرکت‌کنندگان را به دسته‌های مختلف اجتماعی-اقتصادی کم درآمد، با درآمد متوسط و درآمد بالا تقسیم کردند.

محققان هم‌چنین به سابقه شرکت‌کنندگان در زمینه بیماری‌های عروق کرونر قلب و حوادث قلبی-عروقی آن‌ها دسترسی داشتند.

علاوه بر آن محققان با بررسی مدت زمان خواب شرکت‌کنندگان آن‌ها را به گروه‌های میزان خواب توصیه شده (پنج تا هشت ساعت در شب)، خواب طولانی (بیش از ۸.۵ ساعت در شب) و خواب کوتاه (کمتر از شش ساعت در شب) طبقه‌بندی کردند.

یافته های محققان حاکی از آن است که خواب ناکافی ممکن است در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در افراد با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین نقش داشته باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که این تأثیر بر اساس جنسیت افراد متفاوت باشد.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، محققان توصیه می‌کنند که در هر سطح از جامعه باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد  تا مردم بتوانند بیشتر بخوابند. برای مثال تلاش برای کاهش آلودگی صوتی که عامل مهمی در اختلالات خواب است با دو جداره کردن پنجره‌ها، کاهش ترافیک و عدم ساخت خانه‌های کنار فرودگاه‌ها یا بزرگراه‌ها از مواردی است که باید جوامع آن‌ها رعایت کنند.

منبع: ایسنا