کد خبر: ۲۸۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۹۹

۱۰ ترسی که شما را از پیشرفت در زندگی بازمی دارند

ترس هایتان در مورد هر چه که باشد – از روابط عاطفی و شغل گرفته تا مرگ و رنج و درد – خارج نشدن از حاشیه ی امن خود و ماندن در آن، جز یک زندگی محدود و کوچک دستاوردی برایتان نخواهد داشت.

در حقیقت، آدم های زیادی هستند که هر چه در توان دارند انجام می دهند تا مبادا شرایطی رخ دهد که دچار اضطراب شوند، در حالی که همین مسأله در واقع باعث افسرده شدن آن ها می شود. تلاش های آن ها برای داشتن آرامش و راحتی و جلوگیری از هر گونه اضطرابی، تأثیر عکس دارد. چنین افرادی زندگی خسته کننده و محتاطانه ای دارند که خالی از هر گونه ریسک و هیجانی است، یعنی همان چیزهایی که همه ی ما به آن ها نیاز داریم تا در زندگی خود واقعاً احساس زنده بودن کنیم.

در ادامه به ۱۰ ترسی می پردازیم که باعث درجا زدن می شوند و ما را از پیشرفت در زندگی بازمی دارند.

۱- تغییر

ما در دنیایی زندگی می کنیم که هر لحظه در حال تغییر است و این تغییرات حالا نسبت به گذشته با سرعت بیشتری هم در حال وقوع است. با این حال، بسیاری از افراد از تغییر ترس دارند و به همین دلیل، در برابر آن مقاومت می کنند.

اما این ترس می تواند باعث از دست رفتن فرصت های خوبی شود که بر سر راه شما قرار می گیرند. شما با دوری از تغییر در واقع خود را در معرض خطر گرفتار شدن به رخوت و روزمرگی قرار می دهید.

۲- تنهایی

ترس از تنهایی گاهی می تواند باعث شود فرد در برابر تنها زندگی کردن مقاومت کند یا حتی روابط مضری را ادامه دهد. به علاوه، ترس از تنهایی می تواند باعث استفاده ی افراطی از شبکه های اجتماعی تا جایی شود که فرد روابط رو در رو و واقعی خود را از دست دهد.

گرچه بهتر است تا حد ممکن از تنهایی دوری کنیم (چرا که تحقیقات نشان داده به اندازه ی مصرف سیگار برای سلامت ما مضر است)، اما هرگز فراموش نکنید که شما باید فقط با افراد سالم معاشرت کنید و تعاملات اجتماعی سالمی داشته باشید.

۳- شکست

یکی از شایع ترین ترس ها در دنیا، ترس از شکست است. شکست خوردن از نظر بعضی افراد مسأله ی خجالت آوری است و ممکن است این فکر را در آن ها تقویت کند که توانایی انجام کاری را ندارند.

به علاوه ممکن است فقط زمانی دست به کاری بزنند که موفقیت شان در آن تضمین شده باشد. این مسأله در نهایت باعث می شود همه ی درس ها و فرصت های زندگی که ممکن است به موفقیت شما کمک کنند را از دست دهید.

۴- رد شدن

بسیاری از افراد تنها به خاطر ترس از طرد و رد شدن، از انجام کارهایی مثل آشنایی با افراد جدید یا تلاش برای برقراری یک رابطه ی عاطفی جدید خودداری می کنند. حتی بعضی افرادی که سال ها از ازدواج شان می گذرد از اینکه چیزی از همسرشان بخواهند امتناع می کنند، چون تصور می کنند که جواب او منفی خواهد بود.

فرقی نمی کند از این می ترسید که به کسی که از او خوش تان آمده ابراز علاقه کنید یا اینکه از رئیس تان درخواست اضافه حقوق کنید، ترس از طرد و رد شدن می تواند شما را از پیشرفت در زندگی بازدارد. در تلخ بودن حس رد شدن شکی نیست، اما تلخی آن به اندازه ی از دست دادن یک فرصت نیست.

۵- عدم قطعیت

آدم ها اغلب از ترس عدم قطعیت، از امتحان کردن چیزهای متفاوت خودداری می کنند. جدا از این، هیچ تضمینی وجود ندارد که انجام یک کار جدید، زندگی را بهتر خواهد کرد.

اما خودداری از تجربه ی چیزهای جدید و متفاوت، رخوت و رکود را حتمی خواهد کرد. فرقی نمی کند از این می ترسید که شغل جدیدی را شروع کنید یا اینکه برای زندگی به شهر جدیدی بروید، هرگز اجازه ندهید ترس از عدم قطعیت شما را از قدم برداشتن به جلو باز دارد.

۶- وقوع یک اتفاق بد

متأسفانه وقوع اتفاقات بد یک حقیقت اجتناب ناپذیر است. گاهی هم ترس از یک سرنوشت شوم، آدم ها را از لذت بردن از زندگی باز می دارد.

شما همیشه نمی توانید جلوی وقوع اتفاقات بد را بگیرید. اما اجازه ندهید این ترس شما را از تجربه ی تمام و کمال یک زندگی ارزشمند که مملوء از اتفاقات خوب هم هست، باز دارد.

۷- صدمه دیدن

وقتی بچه بودید حتماً پدر و مادرتان یا یک بزرگ تر قابل اعتماد به شما یاد داد قبل از اینکه از خیابان بگذرید هر دو طرف را نگاه کنید تا صدمه ای نبینید. اما ترس از صدمه دیدن در اغلب موارد باعث می شود بیش از حد از خودمان مراقبت کنیم.

ترس از تجربه ی احساسات ناخوشایند و زخم های عاطفی ممکن است شما را از برقراری روابط عمیق و هدفمند باز دارد. یا ممکن است مانع از آسیب پذیری شما در محیط کارتان شود. اما بدون هیچ ریسک عاطفی ای، پاداشی هم در کار نخواهد بود.

۸- قضاوت شدن

میل به پذیرفته شدن و دوست داشته شدن از طرف دیگران، حسی طبیعی است. اما ترس از قضاوت شدن می تواند مانع از این شود که خود واقعی تان باشید.

حقیقت آن است که بعضی آدم ها تحت هر شرایطی قضاوت بی رحمانه ای نسبت به شما دارند. اما تنها راه برای اینکه بتوانید بهترین زندگی ممکن برای خودتان را داشته باشید این است که مطمئن باشید آنقدر از نظر روحی قوی هستید که بتوانید طبق ارزش های خودتان زندگی کنید.

۹- کافی نبودن

یکی دیگر از ترس هایی که آدم های زیادی گرفتار آن هستند این است که به اندازه ی کافی خوب نباشند. اگر فکر کنید که به اندازه ی کافی خوب نیستید، ممکن است کمتر از توانایی واقعی تان عمل کنید. یا ممکن است تلاشی که برای امتحان و اثبات ارزش خودتان می کنید، شما را تبدیل به شخص کمال گرایی کند.

ترس از کافی نبودن می تواند تا عمق وجود ما ریشه کند. گرچه رو به رو شدن با این ترس کار دشواری است، اما نباید دست از تلاش برندارید، چرا که تا زمانی که احساس نکنید لیاقت موفقیت را دارید، هرگز به موفقیت نخواهید رسید.

۱۰- از دست دادن آزادی

این ترس تا حدی می تواند مفید و سالم باشد، اما اگر شما را از پیشرفت در زندگی باز دارد، تبدیل به یک مشکل می شود. برای بسیاری از افراد، ترس از دست دادن آزادی به یک پیشگویی خود محقق کننده تبدیل می شود.

برای مثال، کسی که می خواهد زندگی آزادی داشته باشد ممکن است از قبول شغلی که درآمد ثابتی دارد خودداری کند. در نتیجه، ممکن است آزادی ای که به دنبال ثبات مالی ایجاد می شود را از دست دهد. بنابراین باید در نظر بگیرید که از ترس از دست دادن بعضی آزادی های خاص، خودتان را از چه چیزهایی محروم می کنید.

منبع:روزیاتو