کد خبر: ۲۸۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۵

لاریجانی: برای ریاست جمهوری برنامه ای ندارم/ خانه نشین نخواهم شد/ اگر اندازه اوباما عقل داشته باشند می‌توانند مسئله را با ایران حل کنند/ چند روز قبل اجرا، به تمام نمایندگان خبر طرح بنزینی را گفتم/ مدرس را هم به انگلیسی بودن متهم می‌کردند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که با دروغ و افترا قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند آنهم وقتی با دشمن بدسگالی مواجه هستیم که دنبال تخریب و مساله سازی در کشور هستیم خیلی باید مراقب باشیم.

علی لاریجانی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های داخلی و خارجی گفت: امروز روز مجلس است که مصادف با سالروز شهادت شهید مدرس است که این روز را به نمایندگان و مردم تبریک می گویم، شهید مدرس یک فقیه مبارز و مجاهدی بود که ویژگی های منحصربه فردی و اضلاع مختلف فکری داشت و یک سیاست مدار منصف و بسیار شجاع و پرهیزگار بود.

وی افزود: قاطبه سیاست مداران آن زمان این ادعا را داشتند که مدرس چنین شخصیتی است، البته بودند کسانی که او را نیز تخریب می کردند، مدرس درخشندگی در تاریخ پارلمان ایران داشت که نماد مجلس شد.

لاریجانی اضافه کرد: او در تاریخ مبارزات ایران برجسته است زیرا برای حاکم کردن قانون در کشور تلاش کرد و طومار نظام های استبدادی را برچید.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که به عنوان حکومت عادله قایل بود این بود که قانون گرایی و قانون باید در کشور حاکم باشد او می گفت اگر قانون در کشور نباشد هیچ فایده ای ندارد.

حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی‌ها و اراده ملت است

لاریجانی گفت: مدرس مجلس را به عنوان تمامی ایران می دانست و توهین به مجلس را توهین به ملت و تقدس مجلس را بر هر امری مقدم می دانست، لذا وقتی استیضاح رضاخان را امضا کرد بود یکی از عناوین آن این بود که رضا خان به مجلس شورای ملی توهین کرده بود.

رییس مجلس با بیان این که برای مدرس قطعی بود که توهین و تخریب مجلس توهین به ملت است، بیان کرد: حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی‌ها و اراده ملت است، گاهی در فضای عمومی کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می شویم و افرادی هتک مجلس می کنند و آن را تخریب می کنند که خلاف مرام مدرس و مرام امام راحل است.

رییس مجلس با اشاره به دیدار نمیاندگان دور اول مجلس با امام راحل گفت: امام فرمودند من خیلی از مجالس را به یاد دارم در بخی از مجالس هم به عنوان تماشاچی حضور داشتم یکی از امثال شما را در آن مجالس ندیدم به جز زمانی که مدرس بود.

وی افزود: بیان امام یک آینده نگری در مجلس بود، ممکن است یک اشکالاتی در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نهادی که نمایندگی از کل ملت دارد و تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است ممکن است در فصل انتخابات یک هیجانات سیاسی افزایش پیدا بکند اما اگر هیجانات سیاسی بر اساس صدق و مروت نباشد دیوار کژی است که بر سر مردم فرود خواهد آمد.

رییس قوه مقننه گفت:‌ کسانی که با دروغ و افتراق و تحقیر خدمات نمایندگان ملت قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند و آن هم زمانی که ما با دشمنی مواجه هستیم که دنبال تخریب و مساله سازی و تخریب در کشور هستند باید مقداری بیشتر توجه کنیم.

لاریجانی همچنین از روند قانون گذاری در مجلس دهم گزارش ارائه کرد و مهمترین قوانین مصوب مجلس را بر شمرد.

بیش از ۱۶۰ قانون در مجلس دهم تصویب شد

وی گفت: قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، قانون صدور چک، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بذه‌دیدگان ناشی از این امر، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون منابع مالی تروریسم، قانون تجارت که نیز بررسی آن ادامه دارد، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تدوین قوانین بانکداری و بانک مرکزی که در دستور هم هست، حدود بیش از ۱۶۰ قانون است که در مجلس تصویب شده است.

رییس مجلس عنوان داشت:‌ از نظر نظارت نیز، حدود ۱۶۵ سوال از وزیران در صحن مجلس مطرح شده است که این سوالات در موضوعات مختلف بوده است. سوال از رئیس جمهور یکبار انجام شده، تحقیق و تفحص ۶ مورد در صحن مجلس قرائت شد، موضوع آن درباره ذخیره فرهنگیان، سازمان تامین اجتماعی، قانون هدفمندی و تحقیق‌های دیگری هم بیش از ۳۰ تحقیق که به مرور باید بیاید، ۶ مورد در صحن استیضاح مطرح شده، ۲ مورد آن به عدم رای اعتماد منجر شد.

وی یادآور شد: از ماده ۲۳۴، ۱۳ مورد آن تخلفات دستگاه ها احصا شد و در مجلس قرائت شد. و ۱۲ مورد آن به قوه قضائیه داده شد. کمیسیون ها ۳۱ مورد به مجلس گزارش دادند براساس ماده ۴۵ که موضوعات آن بسیار مهم بود راجب سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه، حوادث تروریستی اهواز، اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، موسسات اعتباری البته این جدا از گزارش هایی است که دیوان محاسبات و تفریغ بودجه هر سال گزارش می‌دهند.

لاریجانی گفت: علاوه بر این ما حدود شصت و چهار جلسه غیر علنی داشتیم که در مورد آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه، درباره حادثه تروریستی در مجلس و حرم مطهر با مسئولین مربوطه، ناآرامی ها در کشور که با حضور دبیر شورای امنیت و مسئولین مربوطه، ناترازی بانک‌ها با مسئولین، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با موادمخدر، وضعیت کسری وضعیت بیمه‌های درمانی، وضعیت کشاورزی و مواد غذایی، وضعیت اقتصادی کشور در این تحریم‌ها، وضعیت موسسات اعتباری، وضعیت ارز که اگر به خاطر داشتن دولت ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و در مجلس و کمیسیون در جلسه غیر علنی بحث شد و مشخص شد که مبنای علمی ندارد و همین مساله باعث شد که طرح نیمایی در کشور رخ داد.

وی افزود: درباره موسسات اعتباری هم بحث مفصلی شد که منجر به ساز و کاری با کمک رهبری که میلیون ها نفر مشکل داشتند و حل شد. درباره چالش‌های فضای مجازی، صنعت کشور، گزارش وزارت خارجه در مورد FATF، وضعیت یارانه‌ها حدود سه جلسه داشتیم یک جلسه در سال ۹۵ و یک جلسه در سال ۹۸ که سازمان و برنامه و مرکز پژوهش ها گزارش‌هایی ارائه کردند.

لاریجانی تصریح کرد:‌ علاوه بر این گزارشهای کمیسیون اصل ۹۰ بود که مستمرا به مجلس می‌آید از برخی از نارسایی‌های قوای مختلف گزارش هایی نیز مرکز پژوهشهای به مجلس ارائه می‌دهد. که اخیرا یک وضعیت اقتصادی سال ۹۷ را گزارش بسیار مهمی ارائه داده است و یک پیش‌بینی برای وضعیت اقتصادی سال ۹۸ ارائه دادند که بسیار مهم است علاوه بر کارهایی که در تنقیح قوانین هم در معاونت قوانین شده که آنها هم به اطلاع خواهد رسید. مقصود این است که مجلس دهم هم در حوزه تقنین و هم در بعد نظارت کار های بسیاری انجام داده گاهی در این فضاهای هیجانات برخی از امور دیده نمی شود من خواستم گوشه‌ای از آن را بگویم.

جایگاه مجلس ریل گذاری پس از رهبر معظم انقلاب است

علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است و ایشان جهت گیری را مشخص می‌کنند جایگاه مجلس هم ریل گذاری پس از رهبر معظم انقلاب است.

شورای هماهنگی سران قوا موقتی است

وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.

رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تهدید شود.

لاریجانی درباره سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری و هماهنگی امر قانونگذاری با این سیاست‌ها گفت: یک بخش‌هایی از سیاست‌های ابلاغی رهبری مانند تنقیح قوانین و مکانیزم های نظارتی بیشتر در حال انجام است، برخی هم نیاز به مشخص کردم حد و مرزها است و یا نظام های ارزیابی قوانین است که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جلسه ای با معاونت حقوقی دولت و قوه قضاییه و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصحت نظام و کمیته کاری تشکیل شد و منتظر نتایج کارشناسی آن هستیم تا جلسات بعدی را بگذاریم که نحوه اجرا را نیز مشخص کنیم که هر بخشی در سیستم خود کارها را سامان دهی کند.

اصلاح ساختار بودجه ضروری است
رییس مجلس درباره اصلاح ساختار اقتصاد بودجه افزود: اصلاح ساختار به بخش‌های مختلف کشور مربوط است سال گذشته نیز در همین موقع ها رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دهید، تقریبا در سه دوره ریاست بر مجلس تغییراتی که در لایحه سالانه بودجه در مجلس وجود داشته حدود پنج درصد بوده است.

وی افزود: برخی از اصلاحات و تغییرات در بودجه ممکن است کیفی بوده باشد، مثلا در بخش کشاورزی در مورد ابیاری تحت فشار چند سال اصرار داشتیم که ان کار انجام بشود ولی تغییرات عمده و کلان در کل لایحه ندیدیم.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اصلاح ساختار بودجه ضروری است و ابتدا باید در دولت اتفاق بیافتد و لایحهای باشد که با آن ساختار واقعی بودجه تطبیق داشته باشد که بحث آن وجود دارد و سازمان برنامه باید یک برنامه مدون در مورد آن داشته باشد، و اگر حرف سنجیده و معقولی باشد مجلس حتما حمایت می کند

لاریجانی گفت: دلیلی بر عدم حمایت از اصلاح ساختار بودجه نداریم اما باید پیشنهاد راد ببینیم یک بخش هایی را قانون اساسی مشخص کرده است، لایجه بودجه دو ساله با قانون اساسی سازگار نیست

وی اظهار داشت: پیشنهاد لایحه بودجه به صورت دو ساله با نص صریح قانون اساسی سازگار نیست قانون بودجه یکساله است البته می توانند مطالعه دو ساله انجام بدهند اما بودجه ای که به مجلس ارائه می شود باید یکساله باشد.
وی افزود: برخی دستگاه‌ها چون قانون اساسی درآمدها و هزینه ها در ردیف های مشخص تعیین شده و قانون محاسبات نیز آن را تایید کرده است بنابراین باید ردیف ها مشخص است که الزامات قانون اساسی و قوانین مادر است که باید رعایت شود.

بیان کلمه لابی در مجلس اشتباه است

وی ضمن گلایه از استفاده از کلمه لابی دستگاه‌ها با مجلس گفت: عنوان می‌شود که برخی از دستگاه‌ها با مجلس و کمیسیون‌هایش لابی می‌کنند این کلمه اشتباهی است چرا که آنها مشکلاتشان با دولت حل نمی‌شود و برای حل آن به مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: بهتر است که از این کلمه استفاده نشود چرا که برداشت‌های دیگری از آن می‌شود البته این موضوع اشکالی ندارد که آنها برای حل مشکلاتشان به مجلس روی می‌آورد، در کلان باید شاهد اصلاحات ساختاری معقول و سنجیده بودجه باشیم.

در دوازده سال حضورم در مجلس بسیار تجربه کسب کردم

لاریجانی درباره حضور خود در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و این که لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از حیث عملکرد سیاسی چه فرق هایی کرده است گفت: اینها سوالات بیشتر رمانتیک است که من وارد نیستم، به هر حال انسان ها در مسیر کارهای سیاسی مثل بقیه امور پیشرفت می کنند و در زمینه های مختلف تجربه پیدا می کنند. من هم در خدمت نمایندگان مجلس در این دوازده سال واقعا درس آموختم و خیلی تجربه پیدا کردم و از نظراتشان استفاده کردم. در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم و بنابراین اگر شما صدرایی بیندیشید مرحوم ملاصدرا به حرکت جوهری قائل بود و هر دم انسانها عوض می شوند و این خیلی عجیب نیست.

مجلس با دقت در موضوع رونق تولید کار کرد

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مجلس شورای اسلامی در حوزه رونق تولید چه اقداماتی انجام داده و به چه دلیل تحقیق و تفحص‌هایی که برای مجلس هزینه‌بر است به سرانجام نمی‌رسد؟ تصریح کرد: تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار گرفت یا تحقیق و تفحص در مورد سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت که در قوه قضاییه مورد پیگیری است. باید در این خصوص توجه کنیم که برخی مباحث در این حوزه تخلف و برخی دیگر جرم است اگر جرم باشد از سوی قوه قضاییه پیگیری می‌شود و اگر تخلف باشد کمیسیون‌های مجلس آن را پیگیری می‌کنند. پرونده‌های زیادی در خصوص مسئولین اجرایی قبلی و کنونی در دیوان محاسبات مطرح است و برخی از تحقیق و تفحص‌ها در دیوان محاسبات مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با دقت زیادی بر روی موضوع رونق تولید کار کرد و کمیسیونی را برای این موضوع مشخص کرد. در این مجلس قانون رفع موانع تولید تصویب شد که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته برخی از زوایای آن اجرایی نشده از همان کمیسیون مذکور چندین گزارش به مجلس شورای اسلامی داده شد که در چه حوزه‌هایی نقص وجود داشته اما در این حوزه هم در تقنین و هم در نظارت کارهای خوبی انجام شده است.

برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه ای ندارم

لاریجانی درباره برنامه خود برای مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم گفت: امیدوارم هم مخالفان و موافقان من همیشه خوشحال باشند و بخلی در این زمانه ندارم من یک فرزند کوچک نظام و عضو مجلس شورای اسلامی هستم و همواره از محضر نمایندگان استفاده میکردم.

رییس مجلس گفت: من احساس نمی کنم پس از من خلایی وجود داشته باشد همی نالان رجالی در میان نمایندگان هستند که می توانند در همین سمن ها کارهای بسیار اساسی انجام بدهند و این عرض خالی نیست، این که مخالفان مطالب را می گویند به امید خدا حجت شرعی دارند دشمن یکدیگر که نیستیم این نظام کار می‌کند شاید نظر متفاوتی با من دارند.

وی افزود: من خانه نشین نیستم و هر وظیفه ای به دوش من گذاشته شود انجام می دهم ما در این چهل سال بر اساس عقیده مان کار کردیم، هم در زمان جنگ و هم پس از آن کار کردیم.

لاریجانی بیان کرد: تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه ای ندارم.

 

مهمترین اظهارات لاریجانی به شرح زیر است:

بالاترین مقام کشور رهبری است اما در همه امور دخالت نمی کنند

کار مجلس، ریل گذاری است

 نظارت مجمع تشخیص درباره سیاستهای کلی نظام، بی مشکل نیست

شورای سران سه قوه، موقت است و فقط برای بحران فعلی

در شورای سران سه قوه، مقید هستیم قانون گذاری نشود البته استثنایی هست

مرحوم مدرس را هم به انگلیسی بودن متهم می کردند

 معتقدم باید مجلس را به منزله تمام ایران بدانیم، باید تقدس مجلس را بر هر امری مقدم بشماریم.

ممکن است یک اشکالاتی همیشه در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نهادی که نماینده ملت در آن است و تخریب کردن این نهاد تخریب کلیت ملت است.

ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند اما هیجان سیاسی اگر براساس صدق و مروت باشد دیوار کجی است که اگر فراز هم شود باز هم بر سر مردم فرود خواهد آمد.

لذا کسانی که با دروغ و افترا قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند آنهم وقتی با دشمن بدسگالی مواجه هستیم که دنبال تخریب و مساله سازی در کشور هستیم خیلی باید مراقب باشیم.

در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر کردن مواضعش نسبت به دوران صداوسیما: طبیعتا در برخی سطوح مسائل را به گونه دیگری دیدم

اگر صدرایی بیاندیشیم، هرکسی تغییر خواهد کرد

اگر اندازه اوباما عقل داشته باشند میتوانند مسئله را با ایران حل کنند

برای ریاست جمهوری برنامه ای ندارم

خانه نشین نخواهم شد

من از زمان اجرا [طرح بنزینی] اطلاع داشتم و روز پنج‌شنبه با آقای رحمانی فضلی درباره مشکلات این طرح صحبت کردم و سه‌شنبه هم در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفتم. ابعاد این قضیه هنوز هم روشن نیست و اقناع رسانه‌ای لازم بود و باید جبران شود.

نظرم این بود در مجلس دهم هم شرکت نکنم اما با تماس برخی بزرگان قانع شدم که بیایم. این بار هم برخی از آقایان نامه نوشتند و من نیز تلاش کردم آنها را قانع کنم حضورم در این عرصه کافی است. من روی تصمیم خود فکر کردم و لحظه ای نیست.