کد خبر: ۲۸۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۸

مردم و سیاستمداران بعد از رفتن عبدالمهدی چه گفتند؟

پس از اعلام استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق شماری از مردم عراق در میدان تحریر جشن گرفتند.
به نقل از الجزیره، میدان تحریر بغداد پس اعلام استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق غرق در شادی شد. عبدالمهدی پس از هفته ها تظاهرات ضددولتی استعایش را به مجلس اعلام کرد.

با اینکه برخی از استعفای عبدالمهدی در حال شادی بودند. برخی معترضان همچنان بر خواسته خود یعنی اصلاح ساختار نظام سیاسی کشور تاکید داشتند.

استعفای عبدالمهدی در روز جمعه در حالی اعلام شد که روز قبل 50 تن از معترضان در نواحی شیعه نشین به خصوص ناصریه کشته شدند.

روز پنجشنبه به عنوان خونین ترین روز از زمان آغاز تظاهرات «درماه اکتبر» توصیف شده است. طبق آخرین گزارش ها از زمان آغاز اعتراضات آمار کشته شدگان به 400 تن رسیده است.

بیانیه  عبدالمهدی که حدود یکسال است پست نخست وزیری را بر عهده دارد در حالی منتشر شد که آیت الله علی سیستانی مرجع عالیقدر عراق استفاده از خشونت علیه معترضان را محکوم کرد و بر لزوم تشکیل یک دولت جدید تاکید کرد.

بیانیه آیت الله سیستانی در حالی توسط نماینده اش در نماز جمعه کربلا قرائت شد که عبدالمهدی نیز اعلام کرد که تصمیم گیری برای استعفایش را به مجلس واگذار می کند تا قانونگذاران بتوانند وظیفه تشکیل دولت جدید را بر عهده بگیرند.

"شنیدن خبر تصمیم خوب و بجای استعفا اولین قدمی بود که ما را بسیار هیجان زده و خوشحال کرد." این جمله ای بود که مصطفی جوان 24 ساله در میدان تحریرآن را گفت.

این معترض عراقی اظهار داشت که اگرچه ما برای رسیدن به این مرحله بهای سنگینی داده ایم ولی این موضوع نشان داد که معترضان توانستند دولت را برای توجه به خواسته هایشان تحت فشار بگذارند. این بدان معناست که فداکاری های ما ارزشش را داشت.

در آن سو معترض 30 ساله ای دیگر به نام نور عنوان کرد که  استعفا تنها اولین قدم بود.

او همچنین افزود: اما این لحظه شادترین زمانی است که بعد از مدت ها آن را تجربه می کنیم. وی که پرچم عراق را  به همراه دوستانش در میدان تحریر در دست داشت افزود که ما این پیروزی را پس از خونریزی ها و اشک های فراوانی که ریخته شد جشن می گیریم.

در سوی دیگر برخی از معترضانی هم بودند که معتقد بودند تغییر کوچک در رهبری عراق کافی نخواهد بود.

زینب 29 ساله اظهار داشت که این مرحله برای همه عراقی ها کافی نخواهد بود، به ویژه بعد از آنکه بسیاری از مردم کشته شده اند.

این معترض افزود:اگرعبدالمهدی هم برود شخص دیگری را جایگزین او می کنند. بنابراین ما جشن میگیریم تا پارلمان هم منحل شود و انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل برگزار شود.

واکنش احزاب و چهره های سیاسی عراق به استعفای عبدالمهدی

با تداوم اعتراضات و افزایش نارضایتی ها استعفای نخست وزیر عراق با استقبال احزاب و جریان های سیاسی عراق روبرو شد.به گزارش دویچه وله، در همین راستا مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از بیانیه عبدالمهدی مبنی بر تصمیمش برای ارائه استعفا استقبال کرد. مقتدی صدر پیشنهاد کرد برای انتخاب جانشین عادل عبدالمهدی، همه‌پرسی مردمی برگزار شود و به‌گفته وی صندوق‌های رأی در میادین اعتراضات قرار گیرد و نخست وزیر از میان پنج نامزد برای نخست وزیری انتخاب شود.

عمار حکیم، رئیس جریان الحکمه نیز از مجلس نمایندگان عراق خواست در واکنش به خواسته آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان جلسه فوری تشکیل دهند.او از پارلمان خواست جلسات خود را بدون وقفه ادامه دهد و به تصویب قانون انتخابات منصفانه و نهایی کردن آن اقدام کند. حکیم همچنین از معترضان خواست جنبه مسالمت آمیز تظاهرات خود را حفظ کنند و "عناصر نفوذی" را که می‌خواهند عراق را به هرج و مرج و درگیری داخلی بکشانند به صفوف خود راه ندهند.

حزب الدعوه، حزب نخست‌وزیر نیز از پارلمان عراق خواسته است جایگزینی برای دولت تعیین کند تا به خواست‌های ملی جامه عمل بپوشد.

این حزب تاکید کرده است که جانشین عبدالمهدی باید فرد مورد رضایت همگان و مورد تایید طیف سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای باشد.

حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر سابق عراق نیز با اعلام حمایت از مواضع آیت الله سیستانی از مجلس خواست تا جلسه ویژه‌ای برای برکناری دولت و تشکیل یک دولت جدید برگزار کند. تدوین و تصویب یک قانون انتخاباتی منصفانه، تشکیل کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات آزاد و زودهنگام با مشارکت سازمان ملل از دیگر خواست‌های حیدر العبادی اعلام شده است.او در بیانیه‌اش گفته است: "ما نیز بر مجازات جانیان و جنایتکاران، مسالمت آمیز بودن تظاهرات برای رسیدن به اهداف ملی و به دور از هر گونه آسیب به جان و اموال مردم، ضرورت درپیش گرفتن همبستگی ملی برای حفظ وحدت و ثبات در کشور درراستای جلوگیری از بروز هرج و مرج تأکید داریم."

ائتلاف الفتح، به رهبری هادی العامری هم از موضع آیت‌الله سیستانی و لزوم استعفای دولت حمایت کرده است. تا کنون این ائتلاف از عمده‌ترین مخالفان استعفای عبدالمهدی بوده است.این ائتلاف هم حالا نمایندگان عراق را به تسریع در تدوین قوانین انتخابات و کمیسیون انتخابات و همه قوانین مربوط به تحقق اصلاحات مورد نظر دعوت کرده است.

به گزارش سومریه نیوز، ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از گذشت دو ماه از آغاز اعتراضات مسالمت‌آمیز، برای عموم مردم روشن می‌کنیم که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور تنها بخشی از دلیل به راه افتادن تظاهرات و تظاهرکنندگان در عراق است و بخش اصلی در واقع ماهیت و ترکیب روند سیاسی است که برای کشور مخرب بوده و خط مشی به حاشیه راندن، محرومیت و فرقه‌گرایی سیاسی را در پیش گرفته است و در تصمیم‌گیری‌های خود بر قدرت خارجی تکیه دارد.

وی همچنین افزود: بنابراین، آنچه امروز باید انجام شود، تشکیل دولت موقت است و مأموریت آن فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام و شفاف در بازه زمانی کمتر از چهار یا پنج ماه، برکناری کمیساریای کنونی انتخابات و تشکیل کمیساریای جدید متشکل از سندیکای معلمان، وکلا، اعضای سابق باکفایت کمیساریا و نیز محاکمه مفسدان، ارجاع پرونده همه کسانی که در تجاوز به ملت عراق دست داشتند به دادگاه‌های علنی، تصمیم‌گیری مستقل برای کشور و تضمین استقلال آن به دور از تأثیرپذیری‌های خارجی است.

نخست وزیر جدید چگونه انتخاب می شود؟

احسان الشماری تحلیل گر مسائل عراق اظهار داشت که انتظار می رود پارلمان عراق استعفای عبدالمهدی را پس از درخواست گروهای سیاسی و مقام های ارشد شیعه بپذیرد.

وی همچنین افزود:گروه های سیاسی عراق پس از پذیرش استعفای عبدالمهدی رایزنی ها برای جایگزینی او را آغاز خواهند کرد.

طبق ماده 81 قانون اساسی عراق، رئیس جمهور باید ظرف 15 روز نامزد مورد نظر را به پارلمان معرفی کند.

عادل عبدالمهدی که 77 سال سن دارد حدود یکسال پیش و در بحبوحه بن بست سیاسی در عراق پست نخست وزیری را برعهده گرفت.

منبع:خبرآنلاین