کد خبر: ۲۸۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۳

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: با 500 هزار میلیارد تومان می‌توان کشور را اداره کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود 400 هزار میلیارد تومان برآورد جاری تعهدات سال آینده‌مان است و حدود 100 هزار میلیارد تومان هم برای بودجه عمرانی باید در نظر گرفت.
محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،  با اشاره به هزینه‌های کشور گفت: باید بتوانیم کشور را بر اساس تعهدات جاری و الزامات حوزه غیرجاری، که عمدتاً طرح‌های عمرانی و امثال آن است، اداره کنیم. تعهدات جاری به علت آثار تورمی ناشی از شوک‌های ارزی رو به صعود رفته و باید به شکلی جلوی بروز آثار تورمی و شوک‌ها گرفته شود تا بتوانیم متناسب با آن، پرداخت‌های جاری را در حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های جاری مدیریت کنیم.

 او ادامه داد: بنابراین اولین نکته‌ حائز اهمیت متناسب‌سازی آثار تورمی با پرداخت‌ها و هزینه‌های جاری کشور است.

 این نماینده مجلس در مورد میزان بودجه‌ای که در حال حاضر می‌توان با آن کشور را اداره کرد گفت: اگر هزینه‌های جاری کشور را زیاد افزایش ندهیم، حدود 400 هزار میلیارد تومان تعهدات جاری سال آینده کشور است. برای بودجه عمرانی کشور هم می‌توان حدود 100 هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. بنابراین با 500 هزار میلیارد تومان می‌توان کشور را اداره کرد. با تعهدات فعلی و تا حدی پوشش نرخ تورم، پیش‌بینی‌ام برای بودجه سال آینده 500 هزار میلیارد تومان است.

 پورابراهیمی با این توضیح که کوچک شدن دولت منجر به کاهش مصارف دولت می‌شود، گفت: اگر ساختار اصلاحی را در نظر بگیریم تا بخشی از تعهدات از دوش دولت برداشته شود، شاهد کاهش مصارف دولت خواهیم بود و سقف بودجه کاهش پیدا می‌کند. اما در وضعیت کنونی جراحی اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصادی در ادبیات دولت معنای چندانی ندارد.

 او توضیح داد: دولت زیاد جرات جراحی ادبیات اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصادی را ندارد. اگر در این زمینه ورود کند هم آن را عملیاتی نمی‌کند. بنابراین در این شرایط زیاد منطقی نیست که از کوچک کردن دولت صحبت کنیم. باید روال فعلی را طی کنیم، اما اگر در سال‌های بعد دولت تغییر کرد، می‌توان به این موضوع فکر کرد.

منبع: اعتمادآنلاین