کد خبر: ۲۸۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۱

سوال معنادار یک چهره اصلاح طلب از باهنر/گرامی مقدم به شورای نگهبان: بر نظارت استصوابی اصرار کنید، مجلس یازدهم خنثی و کم اثر می‌شود

اعتمادآنلاین نوشت: یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر باهنر در خصوص لیست ۳۰نفره تهران گفت: آیا شما و همفکران‌تان و اعضای محترم شورای نگهبان با رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که انجام دادند، به ما اصلاح‌طلبان اجازه دادید ۳۰ نفر تهران را به‌موقع در لیست جای دهیم؟

محمدرضا باهنر خطاب به اصلاح‌طلبان گفته است: «جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو باید یک حرف نو و جدی داشته باشد. درست است که در مجلس دهم هر ۳۰ نفر لیست امید رأی آوردند و راهی مجلس شدند، ۳۰ نفری هستند که خیلی مایه افتخارِ حتی آنهایی که لیست را بستند و حمایت کردند نیستند و آدم‌های ریشه‌دار و موثر در مجلس نتوانستند ظهور و بروزی پیدا کنند. قاعدتاً این موضوع در حافظه تاریخی مردم می‌ماند و اثر دارد، مگر اینکه آنها نیز بتوانند لیست قوی‌تری ارائه کنند.»
 
عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات باهنر واکنش نشان داد و خطاب به او گفت: آقای باهنر دوست قدیمی و جدید! اگر سوال مرا در سایت‌هایی که مصاحبه کردید جواب بدهید، بسیار خوب است. آیا شما و همفکران‌تان و اعضای محترم شورای نگهبان با رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که انجام دادند، به ما اصلاح‌طلبان اجازه دادید که ۳۰ نفر تهران را به‌موقع در لیست جای دهیم؟
 
او تاکید کرد: صادقانه می‌گویم، با توجه به اینکه مدتی در فضای سیاسی کشور حضور نداشتم، هرچند قبلاً- ۳۰ سال قبل- نماینده مجلس بودم، اما اگر دوستان ما به‌ صورت گسترده رد صلاحیت نمی‌شدند، مطمئنم که من در لیست ۳۰ نفره تهران نبودم. اگر نیروهای اصلی اصلاح‌طلبان در کل کشور و به خصوص در تهران رد صلاحیت نمی‌شدند، لیستی را می‌بستیم که نه‌ تنها اصلاح‌طلبان بلکه کشور به آن افتخار کند.
 
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: اگر به رأی مردم اعتماد بیشتر، کمی فضا را بازتر و رد صلاحیت‌ها را کمتر کنیم تا اصلاح‌طلبان بتوانند نیروهای اصلی خود را در سطح کشور مطرح کنند، خواهیم دید افرادی به مجلس راه می‌یابند که بتوانند مسائل و مشکلات کشور را به‌ راحتی حل کنند. شورای نگهبان می‌تواند این دوره به‌ صورت آزمایشی دست به چنین اقدامی بزند.

مجالس کشور بعد از مجلس سوم ضعیف بودند

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو حزب اعتماد ملی ‌معتقد است محدودیت‌های رقابتی باعث می‌شود انتخابات در فضایی سرد برگزار شود و در نتیجه مجلسی ضعیف بر سر کار بیاید.

وی در این‌باره گفت:  این اصل پذیرفتنی است که اگر رقابت ضعیف باشد و بین عده‌ای خاص و جریان‌های سیاسی‌ محدودی اتفاق بیفتد، خروجی چنین رقابتی کیفیت لازم را نخواهد شد؛ مثلاً اگر از مجلس اول به عنوان بهترین دوره ادوار ۱۰گانه مجلس‌ شورای اسلامی یاد می‌شود، دلیلش این است که در انتخابات اولین دوره مجلس دامنه رقابت بالا بود و همه سلیقه‌های سیاسی فرصت تلاش برای رأی‌گیری را داشتند.
 
 این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: معلوم است هر زمان سطح رقابت انتخاباتی بالا باشد، علاوه بر اینکه کاندیداهایی توانا و شایسته می‌توانند خودشان را برای رأی گرفتن معرفی کنند، مردم هم رغبت زیادی به رأی دادن پیدا خواهند کرد. در نتیجه‌ی طی شدن چنین روندی حتماً مجلسی متعهد،‌ متخصص و در نتیجه تاثیرگذار در راستای کاهش مشکلات و افزایش رضایت‌مندی عمومی روی کار خواهد آمد.
 
گرامی‌مقدم افزود: اگر حاکمیت خواهان برگزاری انتخابات با رأی‌های حداکثری است، باید فضای انتخاباتی را به نوعی مدیریت کند که انتخاب مردم محدود نشود. به همین دلیل شورای نگهبان با اغماض و گذشت از نظارت استصوابی می‌تواند شرایطی پدید آورد تا مردم آزادانه دست به انتخاب بزنند. اگر نهاد شورای نگهبان این مساله را قبول نکند و همچنان بر نظارت استصوابی اصرار داشته باشد، مجلس یازدهم مجلسی خنثی و کم‌اثر خواهد بود.
 
عضو حزب اعتماد ملی در ادامه اظهاراتش گفت: با نگاهی به خروجی‌ مجالس چهارم تاکنون، به راحتی برای همه ملموس می‌شود که مجلس‌ها چه با حضور حداکثری اصولگرایان و چه دوره‌ای که اصلاح‌طلبان رأی‌های بیشتری در بهارستان داشتند،‌ هیچ‌کدام نتوانستند مجلسی باشند که قرار است در جمهوری اسلامی در رأس امور قرار گیرد؛ یعنی مجالس بعد از مجلس سوم ضعیف بودند. چون نظارت استصوابی به خودی خود موجب ترویج تملق، ریاکاری و چاپلوسی می‌شود و معلوم است در چنین شرایطی نمی‌توان توقع مجلسی کارآمد داشت.