کد خبر: ۲۸۲۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۴

واقعیتی که وزیر صنعت از آن پرده برداشت/ ظرفیت کدام بخش‌های صنعتی خالی مانده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این یک واقعیت است که با وجود رشد تولید، ظرفیت خالی هم داریم، فعالسازی ظرفیت های خالی تولید جزو برنامه های امسال این وزارتخانه است.
رضا رحمانی در بیست و سومین مراسم سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران گفت: اهمیت حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در این مراسم در روزهایی که دولت بودجه را بررسی می کند برای ما بسیار مهم است.

رحمانی افزود: خدا را شاکرم در جمع صادرکنندگان حاضر هستیم، یک از علت های تاخیر برگزاری مراسم روز ملی صادرات به دلیل همزمانی آن با دهه پایانی ماه صفر بود که برای جابجایی آن درخواست های متعدد داشتیم.

وی ادامه داد: بنده شخصا تاکید دارم که متولی برگزاری مراسم روز ملی صادرات خود اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی باشد؛ چراکه سیاست دولت و وزارت صمت بر این است که محور امور خود مردم و تشکل های بخش خصوصی باشند.

رحمانی عنوان کرد: یکی از راهبردهای اساسی برای عبور از تحریم ها حضور پررنگ مردم و تشکل‌های بخش خصوصی در همه عرصه ها به ویژه در حوزه اقتصاد است.

وی تصریح کرد: امروز به عنوان یک اصل مهم در همه حوزه ها به نظریات اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در تصمیم گیری ها توجه می کنیم، به عنوان نمونه دستورالعمل رمز ارزها با نظر و مشورت اتاق بازرگانی ابلاغ شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مسایل و مشکلات مطروحه در این‌ مراسم به نوعی جمع بندی مفید و جامعی از مسائل حوزه صادرات است که پیگیری آن در دستور کار است.

رشد عموم تولیدات کالایی کشور

رحمانی اعلام کرد: با وجود همه این مشکلات با توجه به رصد روزانه ۴۴ گروه کالایی تولیدی در کشور، همزمان با رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی مردم در سطح بازار، در حال انجام است؛ و طبق آمار ۷ ماهه موجود از ۴۴ قلم کالای تولیدی به جز دو گروه (خودرو و آلومینیوم) در سایر گروه ها با رشد تولید مواجه هستیم.

وی با بیان این که ظرفیت تولید خالی در برخی رشته ها داریم، به عنوان نمونه بالغ بر ۵۰ درصد ظرفیت تولید کاشی و سرامیک خالی است و همچنین در آرد و شیرینی و شکلات و...، هم ظرفیت خالی داریم،  تصریح کرد: این یک واقعیت است که با وجود رشد تولید، ظرفیت خالی هم داریم، فعالسازی ظرفیت های خالی تولید جزو برنامه های امسال این وزارتخانه است.

رحمانی با ذکر این نکته که نیاز به سرمایه در گردش و تامین مالی واحدهای تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید و فعالسازی ظرفیت های خالی باید مد نظر قرار بگیرد،  گفت: افزایش نرخ ارز باید سبب جهش صادراتی بشود، اشکالات ساختاری برای نیل به این هدف باید اصلاح بشود.

رحمانی تاکید کرد: به دنبال شیوه های نوین تامین مالی هستیم، نظام بانکی باید تقویت بشود و این نیازمند همکاری و همراهی مشترک است. با وجود تغییر نرخ ارز علت عدم رشد چند برابری و جهشی صادرات، برخی اشکالات ساختاری و عدم تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده است.

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که زیرساخت هایی مانند صنایع بسته بندی نوین، صنایع سورتینگ و پایانه صادراتی باید ایجاد شوند، لذا مشکلات باید اولویت بندی شده و همچنین در این حوزه تخصیص منابع باید حساب شده باشد، گفت: در سایه اراده مشترک و تجمیع توان همه بخش‌ها و تخصیص صحیح منابع، با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه، نیروی انسانی و سایر فرصت‌ها و مزیتهای موجود می‌توانیم گام های بزرگی در عرصه صادرات کشور برداریم.

وی گفت: در ۷ ماهه نخست امسال صادرات کشورمان از لحاظ وزنی ۱۷ درصد افزایشی بوده است، صادرات به کشورهای همسایه تا ۱۴۰۰ را می خواهیم دو برابر کنیم.

رحمانی افزود: الحاق به پیمان اقتصادی اوراسیا یک فرصت بزرگ صادراتی برای کشور است، در موافقتنامه با اوراسیا، کشورهای عضو ۵۰۲ قلم کالا با ۵۶ درصد تخفیف را به ما ترجیح داده اند و ما ۳۶۰ قلم کالا با ۳۲ درصد تخفیف را به کشورهای اوراسیا ترجیح دادیم، تشکلها و بخش خصوصی از این فرصت باید نهایت استفاده کنند.

وی ادامه داد: توسعه صادرات جزو ۷ برنامه محوری ماست و باور داریم که امسال و سال آینده پیشران اقتصادی ما همین صادرات است. صادرات کالاهای کیفی باید در دستور کار قرار بگیرد، ذیل برنامه توسعه صادرات ۴ برنامه داریم که صادرات به کشورهای همسایه در این راستاست.

منبع:خبرآنلاین